Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tuba aperta

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tuba aperta

Hoi allemaal,

ik ben nieuw hier en na 1 introductieduik 2 jaar geleden zijn mijn oren voor altijd verpest, en KNO-artsen zeggen dat er niks aan de hand is.
    Dus hierbij mijn situatie en vraag (ook even van mij afschrijven denk ik, want ik heb nog altijd nachtmerries van de duik en kan mezelf niet vergeven hoe dom ik wel niet ben geweest).

In Mozambique wilde ik een introductieduik doen samen met vriendin. Zwembad ging helemaal prima. Ik vond vooral het ademen onder water erg spannend dus vooral daar op gefocust.
    Ik kreeg na het zwembad een beetje een verstopte neus, maar ik heb daar weinig aandacht toen aan geschonken (onwetendheid, drukte, domdomdom).
    Toen de duik begon ging alles in een sneltreinvaart. Ik kreeg opeens een andere Mozambicaanse instructeur die ik niet kende die mij vertelde dat 10 meter helemaal niet zo diep was en dat ik nergens last van zou krijgen (want ik vroeg er nog specifiek naar, 10 meter voel je niks van). Op de boot voelde ik me al niet lekker, maar denk de groepsdruk (zaten nog 10 anderen) en met de nieuwe instructeur naar beneden. In 5 min was ik met helse pijn op de bodem en wilde ik weer omhoog, wat we ook gedaan hebben.
    Ik heb overgegeven op de boot en hoorde beetje hol en ik had de hele tijd geplop in mijn oor. Maar eigenlijk was de pijn en misselijkheid dag erna verdwenen, het geplop is gebleven.

In Zuid-Afrika en in NL naar KNO geweest voor het geplop (vliegen ging ook prima) en drukgevoel. Mijn buis zou nog een beetje dicht zitten en dat moest vanzelf weer over gaan.
    Verder zien oren er prima uit (behalve verkalking door oorontstekingen): tympanogram perfect, gehoor perfect.
    In de 2 jaar veel KNO artsen bezocht want het ging niet over en werd enkel erger. Neussprays voorgeschreven etc, buis werkt niet meer goed. Maar heeft niet geholpen.

Maar nu begin ik sinds een maand ook mijn eigen stem harder te horen links en las ik dat het tuba aperta zou kunnen zijn. Wat ik natuurlijk verschrikkelijk vind omdat er niets aan te doen is en op internet lees ik alleen maar horrorverhalen.
    Maar mijn vraag, is deze diagnose herkenbaar in mijn situatie? KNO-artsen denken van niet, maar ik voel het zelf erg duidelijk. Het drukgevoel/geplop/gekraak is er continu en ik heb het idee dat het meer open dan dicht staat. Als iemand dit herkent, hoe kan ik hiermee omgaan? Met ploppen kon ik nog wel omgaan, maar dat ik mezelf hoor ademen etc is erg moeilijk, los van het drukgevoel.

En hierbij zou ik ook willen pleiten om heel voorzichtig te zijn met introductieduiken. Voorbereiding en kennis is stukken minder (ik was toevallig ook bij een foute duikschool), je doet het heel impulsief ('duiken is toch leuk en dat doen we even'), je bent gefocust op van alles want het is spannend, dus je denkt ook minder goed na (ik tenminste). Los daarvan is het mijn eigen domme schuld waar ik continu aan wordt herinnerd :-(.

Bedankt voor de reactie!

PS: ik vraag hierbij niet om tips hoe dit in de toekomst te voorkomen, want ik ga nooit meer duiken :-). En oordeel niet te hard, ik schaam mezelf al hard genoeg.
    Last edited by MOoijevaar; 21-07-17, 20:15.

Ja ik kan niet zeggen stom van je want het is gewoon een kwestie van niet weten en een goede voorlichting.
    Als ik met mensen een gesprek aanga dan komt ook het duiken van mij voorbij en dan hoor ik vaak "Ik heb ook gedoken "en dat blijkt dan vaan een vakantie duikje te zijn geweest bij
    centenkloppers.
    Totaal geen voorlichting de hele handel op je rug en gaan rustig naar 15 of 20 m en daar moeten gewoon ongelukken van komen.
    Mijn introductie duikje was bij een NOB vereniging in een zwembad met een goede eerste voorlichting met een goede duikbegeleider.
    Duiken en ook introductie duikjes doe je bij een goede duikopleider en die gaan niet gelijk met jou naar 10 m je vraagt dan om moeilijkheden.
    Het ligt dus meer aan de aanbieder van je vakantie om je daarvoor te waarschuwen of een gerichte voorlichting van de overheid , ja achteraf is eigenlijk alles stom wanneer het fout gaat.
    Maar zo gaat dat nl op vakanties geen goede voorlichting en het vakantiegevoel van "dat doe ik ook wel even"..
    Jammer dat het bij jou is misgegaan want je ben een geweldige hobby misgelopen.
    Duiken heeft mijn leven veranderd en over de hele wereld gebracht en je kan die blijven doen tot op hoge leeftijd.
    Ben nu 73 maar 2 maal per jaar ben ik pleite en dat hoop ik nog heeeeel lang te doen .

Veel sterkte met je probleem , maar er zijn buiten het duiken nog heel veel leuke dingen hoor.

Hg Jan
    Leven is Duiken "Duiken is mijn leven"

Comment

Hoi Jan, je hebt helemaal gelijk en bedankt om te reageren. Ik snap dat ik een leuke hobby heb misgelopen maar ik moet het helaas accepteren dat het is gebeurd.
      Ik denk dat ik inderdaad niet de enige ben die dit overkomt, helaas met erge gevolgen voor mijn oren (als ik het had geweten had ik het niet gedaan inderdaad, maar zou het graag terug willen draaien!)
      Ik wens u nog heel lang plezier met duiken!
      Groetjes, Margret

Comment

Hoi Magret,

Originally posted by MOoijevaar View Post
        ik ben nieuw hier en na 1 introductieduik 2 jaar geleden zijn mijn oren voor altijd verpest, en KNO-artsen zeggen dat er niks aan de hand is.
        Dus hierbij mijn situatie en vraag (ook even van mij afschrijven denk ik, want ik heb nog altijd nachtmerries van de duik en kan mezelf niet vergeven hoe dom ik wel niet ben geweest).

In Mozambique wilde ik een introductieduik doen samen met vriendin. Zwembad ging helemaal prima. Ik vond vooral het ademen onder water erg spannend dus vooral daar op gefocust.
        Ik kreeg na het zwembad een beetje een verstopte neus, maar ik heb daar weinig aandacht toen aan geschonken (onwetendheid, drukte, domdomdom).
        Toen de duik begon ging alles in een sneltreinvaart. Ik kreeg opeens een andere Mozambicaanse instructeur die ik niet kende die mij vertelde dat 10 meter helemaal niet zo diep was en dat ik nergens last van zou krijgen (want ik vroeg er nog specifiek naar, 10 meter voel je niks van). Op de boot voelde ik me al niet lekker, maar denk de groepsdruk (zaten nog 10 anderen) en met de nieuwe instructeur naar beneden. In 5 min was ik met helse pijn op de bodem en wilde ik weer omhoog, wat we ook gedaan hebben.
        Ik heb overgegeven op de boot en hoorde beetje hol en ik had de hele tijd geplop in mijn oor. Maar eigenlijk was de pijn en misselijkheid dag erna verdwenen, het geplop is gebleven.

In Zuid-Afrika en in NL naar KNO geweest voor het geplop (vliegen ging ook prima) en drukgevoel. Mijn buis zou nog een beetje dicht zitten en dat moest vanzelf weer over gaan.
        Verder zien oren er prima uit (behalve verkalking door oorontstekingen): tympanogram perfect, gehoor perfect.
        In de 2 jaar veel KNO artsen bezocht want het ging niet over en werd enkel erger. Neussprays voorgeschreven etc, buis werkt niet meer goed. Maar heeft niet geholpen.

Maar nu begin ik sinds een maand ook mijn eigen stem harder te horen links en las ik dat het tuba aperta zou kunnen zijn. Wat ik natuurlijk verschrikkelijk vind omdat er niets aan te doen is en op internet lees ik alleen maar horrorverhalen.
        Maar mijn vraag, is deze diagnose herkenbaar in mijn situatie? KNO-artsen denken van niet, maar ik voel het zelf erg duidelijk. Het drukgevoel/geplop/gekraak is er continu en ik heb het idee dat het meer open dan dicht staat. Als iemand dit herkent, hoe kan ik hiermee omgaan? Met ploppen kon ik nog wel omgaan, maar dat ik mezelf hoor ademen etc is erg moeilijk, los van het drukgevoel.
        Allereerst wat vervelend om deze ervaring te lezen... ook ik heb het "fout" zien gaan op een vakantie waar er even gedoken werd. (verlies van oor functionaliteit voor 48 uur als gevolg)
        Misschien kunnen de (diverse) duikartsen welke op dit forum ook aanwezig zijn een lichtje schijnen op je vraagstuk omtrend de diagnose... ik ben 0,0% medisch onderbouwd.

Er wordt over duiken vaak heel makkelijk gedacht, het is alleen erg tweeledig. Ik denk wel dat de "centenkloppers" de duikmarkt verzieken, want waarom zou je bedrag x betalen (bij een Nederlands instituut) als je het ook voor de helft kan doen. Nou moeten de goede helaas onder de kwade lijden en dat geld ook in de duikscene.

En hierbij zou ik ook willen pleiten om heel voorzichtig te zijn met introductieduiken. Voorbereiding en kennis is stukken minder (ik was toevallig ook bij een foute duikschool), je doet het heel impulsief ('duiken is toch leuk en dat doen we even'), je bent gefocust op van alles want het is spannend, dus je denkt ook minder goed na (ik tenminste). Los daarvan is het mijn eigen domme schuld waar ik continu aan wordt herinnerd :-(.
        Ik denk dat impulsief een introductieduik nemen niet verkeerd is, de fout factoren die je hierbij opnoemt is iets heel anders (foute duikschool) en dit had door research te doen mogelijk voorkomen kunnen worden?

Als het fout begint stappelen de problemen zich al heel snel op onder en in het water.

PS: ik vraag hierbij niet om tips hoe dit in de toekomst te voorkomen, want ik ga nooit meer duiken :-). En oordeel niet te hard, ik schaam mezelf al hard genoeg.
        Hypotetische casus: Wat nou als al je problemen opgelost zouden zijn bij 1 verantwoorde duik, ga je dan ook nooit meer duiken?

Comment

Working...
        X