Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoe komt Dolfirodam aan zijn naam?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hoe komt Dolfirodam aan zijn naam?

In verband met divemaster-opdracht wil ik eventjes vragen wie de geschiedenis kent van Dolfirodam
    (de duikstek ook wel bekend als Het Dolfijntje/Het Koepeltje).

Tot nu toe weet ik dat Dolfirodam een pontonconstructie was zoals die in de Leuvehaven in 1970 lag tijdens de 'Communicatie-70' manifestatie...
    Bij deze pontonconstructie was een dolfijnenreservoir: de Dolfirodam. Deze is later naar Scharendijke gegaan...

Vraagjes:
    heeft dit dolfijnenreservoir uiteindelijk bij waar nu 'het dolfijntje' gelegen?
    Is het Snackbar Dolfijntje gebouwd op een deel van de pontonconstructie?
    Is de Aquadome (waar je visjes onderwater kan zien) een restant uit de Communicatie-70-manifestatie?

Indien jullie mij daar over kunnen informeren, bij voorbaat dank
    Groet
    jelle
    Dive To The Max,
    ... To The Galore

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik heb hier een oude foto gevonden uit Rotterdam

Het is daar (in Scharendijke) ook nog even een dolfinarium geweest, getuige deze tekst op http://jeugdsentiment.web-log.nl/log/515161

Ik vond dat ik wel op een vooruitstrevende school zat want wij gingen in vergelijking met andere scholen in onze stad meerdere dagen op schoolreis. Klas 1& 2 een dag, klas 3&4 twee dagen, en in 5&6 drie dagen.
    ik kan me herinneren: Efteling, dolfinarium Scharendijke, Burgh-Haamstede, in stacaravans op camping De Roompot.
    O ja, en natuurlijk kreeg je zo'n kartonnen driehoekpakje Sunkist. En van thuis tik-tac mee.

Misschien dat het vvv scharendijke iets met je vraag kan
    VVV Scharendijke Dijkstraat 28 4322AB Scharendijke. Telefoon, 0111 - 67 16 20. Fax, 0111 - 67 26 33.

Verder wil ik je 1 tip meegeven.
    Ik heb 14 augustus mijn DL-module gedaan over de Groene Heuvels. Had ook wat geschiedenis op geduikeld. Dat was prima, maar maak het niet te lang/te uitgebreid.
    Duikers willen wel iets van de historie van de duikstek weten, maar het dolfijntje is zelf de duikstek niet (daar mag je niet te water) Te water mag je pas een eindje verderop (over het strand) en dat is het koepeltje en het koepeltje heeft ook een geschiedenis.

Het Koepeltje
    In 1598, tijdens de 80-jarige oorlog, bepaalden Gecommitteerde Raden van de Staten van Zeeland dat op het eiland Schouwen een “Landwacht” moest worden ingesteld. Oogmerk van deze Landwacht was dat naderende vijandelijke schepen vroeg werden opgemerkt en dat een eventuele landing kon worden verhinderd. Hiertoe werden op meerdere plaatsen langs de westkust van het eiland wachthuizen geplaatst, waar een aantal wachtplichtige inwoners moest verblijven. Op een hoog punt bij de wachthuizen werden uitkijkposten neergezet, van waaruit de wachters de Noordzee goed konden overzien.
    Toen de oorlog was uitgewoed werd de Landwacht opgeheven, maar bij elke volgende oorlog meteen weer ingesteld. De vervallen wachthuizen en uitkijkposten werden dan weer in orde gemaakt en de wachten weer opgeroepen. Zo zien we in een rekening uit 1744 dat “de wachthuizen en sentinellen aan de Vierboet, Renisse en Repart” werden “gemaakt” (hersteld) voor ruim 31 Vlaamse Ponden. Sentinel is een benaming voor zo’n ronde uitkijkpost als het koepeltje. We mogen dus aannemen dat het er in 1744 al stond (en wellicht al rond 1600)
    Na die oorlog heeft het waterschap Schouwen in 1748 het wachthuis overgenomen als bergplaats voor de dijkmaterialen, en vermoedelijk het bijbehorende koepeltje ook, wellicht als uitkijkpost voor de dijkbaas bij slecht weer.
    De heren van het waterschapsbestuur zullen onder het rieten dakje ook wel eens een glaasje gedronken hebben na afloop van de schouw, maar daarmee was de hoofdfunctie nog niet “theekoepel” van het huis Repart, waar het bestuur een vergaderkamer had.
    In de eerste wereldoorlog heeft het koepeltje weer als vanouds dienst gedaan. De mannen van de landweer kregen zelfs een zeil om zich tegen de wind te beschermen, maar ze mochten niet in het koepeltje roken. In november 1914 mocht er zowaar een kachel ingezet worden, als de militaire autoriteit het geheel maar tegen brand verzekerde voor een bedrag van f 500,-.!
    In 2000, kort voor de overdracht door het Waterschap Zeeuwse Eilanden aan de Stichting Renesse, werd het koepeltje door brand verwoest. De Stichting heeft opdracht gegeven tot de herbouw, die inmiddels gereed is.

Venema
    medewerker Gemeentearchief Schouwen-Duiveland
    Miranda
    ---------------------------------------------------------------------------------
    Duikersgeluk: eindelijk een vis zien die zo groot is, dat je niet meer hoeft te liegen.

Comment

Working...
    X