Announcement

Collapse
No announcement yet.

Duiken in Curacao

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Duiken in Curacao

Goedemorgen,

Drie weken geleden heb ik samen met mijn vriendin ons duikbrevet gehaald. Nu vertrekken wij over 2 maanden naar Curaçao voor 15 dagen om daar het duiken voort te zetten.

Ik heb op het forum meerdere topics gelezen over het duiken in Curaçao, echter zijn deze vaak gedateerd en kwam er regelmatig naar voren dat bepaalde kantduiken niet meer te maken zijn vanwege het bouwen van hotels etc.

Mijn vraag is dan ook op welke goed bereikbare plekken nog kantduiken te maken zijn? Daarnaast vragen wij ons af of het verstandig is om er samen op uit te trekken om deze kantduiken te maken ondanks de 10 duiken de we gelogd hebben. We zijn van plan om 2 dagen met de boot mee te gaan en de rest van de vakantie met de auto eropuit te trekken.

Daarnaast vroeg ik me af of het nog steeds zo erg is m.b.t. criminaliteit. Is het nog steeds nodig om de auto niet af te sluiten en ramen open te laten? Zo ja, hoe doen jullie dit dan met bijvoorbeeld je telefoon die je gebruikt als navigatie?

Ik hoor graag jullie adviezen, alvast bedankt!

Groeten,

Chris

Hi Chris,

Mooi vooruitzicht! Actuele informatie over de duikstekken lees je op https://www.duikersgids.nl/duikstekk...country_id=240
    Het boek van Marloes Otten is een aanrader en de paar tientjes die je er aan uitgeeft kunnen de vakantie een stuk leuker maken:
    https://www.bol.com/nl/p/duikgids-cu...0000037167110/
    Een telefoon zou ik niet in de auto achterlaten, neem een ouderwetse landkaart mee voor het vinden van de route (deze kun je overal
    gratis krijgen, bijvoorbeeld al op het vliegveld). Het openlaten van de auto voorkomt sowieso problemen, al hebben wij er op Curacao
    geen last van gehad.

Veel plezier!
    Rob
    ... daar moet ik eens diep over nadenken...

Comment

Hoi Rob,

bedankt voor je reactie en de nuttige informatie! Hier heb ik zeker wat aan.
      Wat wel lastig in te schatten blijft welke van de duiklocaties ook geschikt zijn voor mij en mijn vriendin.

Vriendelijke groet,

Chris

Comment

je moet toch naareen duiktoko voor lood en flessen. Gewoon even vragen.
        gr. Frank

Comment

Hoi Chris,

Als je hier op het forum wat rond zoekt vind je allerhande info over duiken op Curaçao waarbij er een behoorlijk aantal berichten van mijn hand bij zijn, er verandert niet zoveel op duikgebied dus de stekken die ik noem zijn zeker allemaal te doen. verdwalen onderwater kan bijna niet dus als jullie het beiden voldoende vertrouwen om samen op ontdekkingstocht te gaan gewoon doen.
          Ben je nog niet helemaal zeker van je zaak vraag dan bij een duiktoko om begeleiding bij je eerste paar duikjes. Sowieso als je met de boot mee gaat heb je begeleiding bij de groep.
          Het enige wat je moet doen is je luchtverbruik in de gaten houden, op tijd omdraaien en wat hoger terug zwemmen dan kom je weer op de plek uit waar je er in bent gegaan.
          Telefoon voor navigatie niet doen, gebruik de kaarten die overal verkrijgbaar zijn (resort receptie) en ja ik laat de auto altijd open en neem de auto sleutel mee in een "duik ei"
          Groetjes en duik ze,
          JosB

Comment

Hoi Chris,
            In 2015 en 2016 zijn wij op Curacao geweest. Wat makkelijke kantstekken om te beginnen is bv. Marie Pampoen, Tugboat, Boca Piscado, Playa Lagun. Wij zaten in een kleine accomodatie in Willemstad vlakbij Marie Pampoen daarom hebben we daar dan ook meerdere duiken gemaakt. Het verveelde niet om meerdere duiken daar te maken.
            We doken daar via The Dive Bus duikschool [voor de duiktanks en lood, we hadden verder onze eigen spullen mee] die op deze locatie aan de overkant zit. Sinds deze maand bieden ze ook het pakket aan van Dive & Drive. Inderdaad een gewone wegen/landkaart mee en niets van waarde in de auto achterlaten. Je autosleutel en wat handgeld meenemen in een duikei of zoiets dergelijks. We hebben zelf verschillende keren een dagtrip met de duikschool gemaakt naast de vrije duiken die we zelf al maakten. Voornamelijk bij duikstekken die wat afgelegen waren en inbraak gevoeliger lagen vonden we dat dan prettiger.
            Het is inderdaad zo dat meerdere stekken inmiddels op resort liggen en je alleen via hun duikschool daar mag duiken. Maar er zijn genoeg andere mooie stekken om als beginnend duiker te starten. Bootduiken hebben we niet gedaan omdat de groepen meestal te groot zijn naar onze zin. Volg de leider en korte duiken.
            Bij de meeste duiklocaties zit ook wel een eettentje om na je duik of tussen je duiken door lekker te gaan eten. Op bv. het strand van Marie Pampoen staan 2 eettentjes waar je voor weinig geld heel goed kunt eten. Betalen is het makkelijkst met pin of Curacaose guldens.
            Afrader om te gaan eten is bij de Boogjes in Punda[wijk in Willemstad] heel duur en geen vriendelijke mensen. Ze rekenen een fooi standaard naast de prijsvan je eten op het bonnetje.
            En bij Mamboo Beach winkelcentrum [aan de buitenrand van Willemstad] zijn ook veel eettentjes voor normale prijzen. Wij gingen ook regelmatig naar de beachbar bij Lionsdive resort mooie plek en je kunt er ook lekker eten.
            Last edited by bubbling; 11-06-18, 10:45.
            Addicted to Diving!!!

Comment

Originally posted by JosB View Post
              Hoi Chris,

Als je hier op het forum wat rond zoekt vind je allerhande info over duiken op Curaçao waarbij er een behoorlijk aantal berichten van mijn hand bij zijn, er verandert niet zoveel op duikgebied dus de stekken die ik noem zijn zeker allemaal te doen. verdwalen onderwater kan bijna niet dus als jullie het beiden voldoende vertrouwen om samen op ontdekkingstocht te gaan gewoon doen.
              Ben je nog niet helemaal zeker van je zaak vraag dan bij een duiktoko om begeleiding bij je eerste paar duikjes. Sowieso als je met de boot mee gaat heb je begeleiding bij de groep.
              Het enige wat je moet doen is je luchtverbruik in de gaten houden, op tijd omdraaien en wat hoger terug zwemmen dan kom je weer op de plek uit waar je er in bent gegaan.
              Telefoon voor navigatie niet doen, gebruik de kaarten die overal verkrijgbaar zijn (resort receptie) en ja ik laat de auto altijd open en neem de auto sleutel mee in een "duik ei"
              Hoi JosB,

Bedankt voor de tips! Hier kunnen we zeker wat mee.

Groeten,

Chris

Comment

Originally posted by bubbling View Post
                Hoi Chris,
                In 2015 en 2016 zijn wij op Curacao geweest. Wat makkelijke kantstekken om te beginnen is bv. Marie Pampoen, Tugboat, Boca Piscado, Playa Lagun. Wij zaten in een kleine accomodatie in Willemstad vlakbij Marie Pampoen daarom hebben we daar dan ook meerdere duiken gemaakt. Het verveelde niet om meerdere duiken daar te maken.
                We doken daar via The Dive Bus duikschool [voor de duiktanks en lood, we hadden verder onze eigen spullen mee] die op deze locatie aan de overkant zit. Sinds deze maand bieden ze ook het pakket aan van Dive & Drive. Inderdaad een gewone wegen/landkaart mee en niets van waarde in de auto achterlaten. Je autosleutel en wat handgeld meenemen in een duikei of zoiets dergelijks. We hebben zelf verschillende keren een dagtrip met de duikschool gemaakt naast de vrije duiken die we zelf al maakten. Voornamelijk bij duikstekken die wat afgelegen waren en inbraak gevoeliger lagen vonden we dat dan prettiger.
                Het is inderdaad zo dat meerdere stekken inmiddels op resort liggen en je alleen via hun duikschool daar mag duiken. Maar er zijn genoeg andere mooie stekken om als beginnend duiker te starten. Bootduiken hebben we niet gedaan omdat de groepen meestal te groot zijn naar onze zin. Volg de leider en korte duiken.
                Bij de meeste duiklocaties zit ook wel een eettentje om na je duik of tussen je duiken door lekker te gaan eten. Op bv. het strand van Marie Pampoen staan 2 eettentjes waar je voor weinig geld heel goed kunt eten. Betalen is het makkelijkst met pin of Curacaose guldens.
                Afrader om te gaan eten is bij de Boogjes in Punda[wijk in Willemstad] heel duur en geen vriendelijke mensen. Ze rekenen een fooi standaard naast de prijsvan je eten op het bonnetje.
                En bij Mamboo Beach winkelcentrum [aan de buitenrand van Willemstad] zijn ook veel eettentjes voor normale prijzen. Wij gingen ook regelmatig naar de beachbar bij Lionsdive resort mooie plek en je kunt er ook lekker eten.
                Hoi bubbling,

Bedankt voor je reactie! Zeer bruikbare informatie voor ons.The Dive Bus zullen we onthouden voor het lood, de tanks en het trimvest. Verder hebben wij alles zelf tegen die tijd. Echter twijfelen wij nog over het aanschaffen van een trimvest i.v.m. het gewicht ervan en het gewicht dat je maximaal mag meenemen en de ruimte die het in beslag neemt in de koffer.
                Ook erg fijn zijn de tips van de beschikbare eettentjes!

Groeten,

Chris

Comment

Working...
                X