Announcement

Collapse
No announcement yet.

Het Koepeltje (Grevelingen)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Het Koepeltje (Grevelingen)

Aankomende zondag willen we voor het eerst gaan duiken in Zeeland.
    Na wat speurwerk met Google is de keuze gevallen op Het Koepeltje. We zijn twee beginnende duikers (11 gelogde duiken), met een ervaren duiker (ruim 30 jaar ervaring) die ook meegaat.
    Als ik alles goed heb begrepen is Het Koepeltje voor ons een geschikte stek, maar toch wil ik graag weten of er nog dingen zijn om op te letten.

Zwem je nog een bepaalde kant uit vanaf de steiger?
    Moeten we nog rekening houden met bepaalde dingen?
    Hoe is het zicht meestal of momenteel?
    Tot nu toe hebben we alleen in zoet water gedoken met niet al te best zicht.

Alle tips zijn welkom.

Je zal meer lood nodig hebben. Daarnaast zal je evenwijdig aan de dijk duiken. De meeste duikstekken in de Grevelingen zullen geschikt voor jullie zijn als beginnende duikers.
    Keep your head cool, keep it under water! GDFD 11, juni 2018 info tzt op www.duukn.nl

Comment

Originally posted by JanOutshoorn View Post
      Aankomende zondag willen we voor het eerst gaan duiken in Zeeland.
      Na wat speurwerk met Google is de keuze gevallen op Het Koepeltje. We zijn twee beginnende duikers (11 gelogde duiken), met een ervaren duiker (ruim 30 jaar ervaring) die ook meegaat.
      Als ik alles goed heb begrepen is Het Koepeltje voor ons een geschikte stek, maar toch wil ik graag weten of er nog dingen zijn om op te letten.

Zwem je nog een bepaalde kant uit vanaf de steiger?
      Moeten we nog rekening houden met bepaalde dingen?
      Hoe is het zicht meestal of momenteel?
      Tot nu toe hebben we alleen in zoet water gedoken met niet al te best zicht.

Alle tips zijn welkom.
      Hai Jan, Je hebt wel precies een lokatie uitgekozen bij de Grevelingen die ver lopen is. Via het parkeerterrein [Rampweg] bij de friettent moet je een hele hoge dijktrap over. Deze zou ik niet pakken. Even verderdoor kun je bij het kleine haventje parkeren dan kun je via een wandelpad richting de instap lopen. Dat is de Dammenweg, ik geloof dat dat onder Ouddorp valt voor de navigatie. Als je bij de duiksteiger te water gaat duik je evenwijdig rechtsom langs de dijkvoet,na je gekozen duiktijd [bv.100 bar, 30 minuten], draai je om en dan linksom richting de steiger retour.

Als je een beetje zicht wilt hebben is het advies kom vroeg. Zeker als dit jullie eerste duik in zoutwater is.

Bij het Koepeltje kan het druk zijn. Net als op veel andere plekken. Het duikseizoen is voor veel duikers weer begonnen. Momenteel staan er her en der fuiken in de Grevelingen je ziet dan bovenwater drijvers liggen. Dat is een punt om zeker op te letten.
      Met 11 duiken ben je misschien nog niet optimaal uitgetrimd. Neem voor de zekerheid in ieder geval 2 3 kg lood extra mee. Het zou vervelend zijn als je te weinig lood bij hebt en helemaal terug naar de auto moet lopen om extra te gaan halen. Je kunt dan aan het einde van je duik even uitloden samen met je ervaren buddy. Naast de steiger heb je bij het strandje een zwemgedeelte van ongeveer 2m diepte daar zou je dat dan kunnen doen.

Alle Grevelingen duiklokaties zijn wel geschikt voor de beginnende duiker. Ook een makkelijke beginnerslokatie is de Bergsediepsluis in de Oosterschelde. Daar kun je altijd duiken. Ook hier is het druk en zeker op zondag.
      Addicted to Diving!!!

Comment

Bedankt voor de info, daar kunnen we iets mee.
        Ver lopen is (bij mij althans :P) bekend. Vroeg komen is helaas geen optie; mijn schoonvader draait nachtdiensten, dus we kunnen pas begin van de middag daar zijn (rond 13.00u). Nu maar hopen dat het zicht een beetje goed is. Uitloden achteraf is een goede tip.

Zaterdag doen we nog een zoetwaterduikje, daar wil ik ook aan het einde nog even wat tijd besteden aan de uitloding .

Bergse diepsluis had ik ook op het lijstje staan inderdaad, die komt ongetwijfeld een andere keer.

Comment

Bedankt voor de info, daar kunnen we iets mee.
          Ver lopen is (bij mij althans :P) bekend. Vroeg komen is helaas geen optie; mijn schoonvader draait nachtdiensten, dus we kunnen pas begin van de middag daar zijn (rond 13.00u). Nu maar hopen dat het zicht een beetje goed is. Uitloden achteraf is een goede tip.

Zaterdag doen we nog een zoetwaterduikje, daar wil ik ook aan het einde nog even wat tijd besteden aan de uitloding .

Bergse diepsluis had ik ook op het lijstje staan inderdaad, die komt ongetwijfeld een andere keer.
          Graag gedaan hoor. Als je nog vragen over duiklokaties hebt stuur je maar een prive bericht.
          Als het goed is zijn in de loop van Mei ook weer sepia's te zien bij de Bergsediepsluis. [Bergsediepsluis is mijn achtertuin ]
          Addicted to Diving!!!

Comment

Uitloden achteraf is een goede tip.
            Zaterdag doen we nog een zoetwaterduikje, daar wil ik ook aan het einde nog even wat tijd besteden aan de uitloding
            Als je je uitloding helemaal correct hebt in zoetwater kan je vooraf, voor verder dezelfde uitrusting, perfect berekenen hoeveel lood je extra nodig hebt voor Zeeland. Zie http://www.torpedo.be/lood.html

Er zijn geen oninteressante dingen boven en onder water...

Comment

Working...
            X