Duikverslagen zoet 2019

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Don Chedi
    replied
    Laatste dag van de vrije kerst periode, dus laatste kans op een duikje dit jaar nog. Spulletjes spoelen in Vinkeveen Plasmolen, en lekker macro leven struinen. Eindelijk heb ik de groene hydra's terug gevonden, en nog wel meer spul. Erg goed zicht ook:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du...Plasmolen.html

in de wintermaanden zijn de vlokreeftjes Gammarus pulex een stuk rustiger en goed op de foto te zetten

Leave a comment:

• Don Chedi
    replied
    Leuk; ik heb in geen jaren meer amfibieŽn duikend gezien (wel anders, maar dat telt nu even niet)

Leave a comment:

• Germie
    replied
    Vorige week zag ik een bruine kikker in het Gasselterveld, maar geen camera bij me. Dus 1e en 2e kerstdag terug, nu met camera. De stek is verder vreselijk saai, alleen maar zand. Hydroidpoliepen zijn te klein om met het blote oog waar te nemen, maar die zitten er ook genoeg.
    Gelukkig vond ik beide dagen 1 bruine kikker. Dus de duiken zijn geslaagd. En natuurlijk ook nog even naar de poliepjes gezocht met de macrolens.

Met de macrolens en een snoot:

En de poliepjes:

Leave a comment:

• Don Chedi
    replied
    Het blijft altijd een beetje gissen waar ik een duik in het Noordzeekanaal moet plaatsen: zoet of zout? Gisterenavond bracht ik deze stek weer een bezoek, en het was een leuke ervaring. Helaas geen speciale wintergasten waar ik op had gehoopt (in de winter kan je hier slakdolf, poon, harnasman, meun en dergelijke tegen komen) maar het was weer leuk genoeg met het 'standaard' spul. Redelijk zicht ook, wat ik niet had verwacht na al die regen:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du...zeekanaal.html

een tong Solea solea van dit formaat, bijna 30cm, zie je niet vaak meer

Leave a comment:

• Don Chedi
    replied
    Door de opkomst van de grondels in veel duikplassen, verdwijnen daar veel insecten en weekdiersoorten. De Zuwe bij Kortenhoef is misschien niet de meest aantrekkelijke duikplas vanwege het zicht en het stof, maar daar is nog wel veel van dat kleine spul te vinden. Lekker half uurtje ondiep zoeken:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du..._strandje.html

de moerasslak Viviparus viviparus zie je niet meer op veel plekken, maar op deze locatie zijn ze nog algemeen

Leave a comment:

• Don Chedi
    replied
    Dat klinkt een stuk beter Jan. Ach, het was geen slechte duik in de Spiegelplas, in ieder geval goed zicht, maar beetje saai.

Blauwe Meer ben ik 1 keer in het zomerseizoen geweest. Heb toen wel gedoken, maar werd verteld dat ze het liever niet wilden tussen de gewone zwemmers. Daarom ga ik, als ik daar heel incidenteel kom, altijd in het naseizoen en in dat hoekje achteraan. Niet vermeld, maar die duik heb ik een verloren snorkel gescoord. :-)

Leave a comment:

• JanOutshoorn
    replied
    Dan was er gisteren wel meer leven te zien in de Toolenburger Plas. Het was de afsluiting van het buitenwaterseizoen met de club. Het plan was om 'de bus' te zoeken. Hierachter is namelijk een soort rand, en als je daar overheen gaat kom je in een gebied waar vaak kreeften te vinden zijn, die wilde ik wel bekijken. Op de heenweg was de bus niet te vinden, deze wordt al oefenobject gebruikt door de brandweer en wordt daardoor nog weleens verplaatst.
    Wel zaten er rond het afstervende groen gigantische scholen jonge baarzen. Af en toe zwom er een iets groter exemplaar tussen, maar het was nog steeds klein allemaal. Wel prachtig om te zien en een hoop leven. Verder de nodige grondels, hiervan ook een hoop kleine / jonge exemplaren te zien. De kreeften kwamen we ook tegen, precies waar we verwachtten. Op de terugweg alsnog de bus gevonden, hier heeft momenteel een grote snoek haar domein gevonden.
    Op een meter of drie diepte doken we langs al het groen weer terug naar de instap. Al met al een lekkere duik van 25 minuten, waarbij we behoorlijk wat hebben gezien.

Leave a comment:

• hevo
    replied
    Het blauwe meer ben ik ook eens geweest met de metaaldetector. Gedoken op de rand zo'n 7 m diep. Daar had ik een tas vol met volle bierblikjes opgeraapt. Volle (afgesloten) blikjes hebben een luchtbel waardoor ze vaak rechtop blijven staan. Had het zo druk met blikjes rapen ,dat ik haast niet aan het zoeken ben toegekomen. Alle blikjes weggegeven aan de jongens achter de kassa. Die waren er maar wat blij mee. Weer leuke verslagen Wijnand !!

Leave a comment:

• Don Chedi
    replied
    Vandaag een kort uitstapje naar een plas dicht bij huis, de Spiegelplas. Altijd mooi helder, lekker om gewoon eventjes er uit te zijn. Echter weinig te melden over onderwaterleven, was meer een duik voor de landschapjes, nou vooruit ook wel wat plantengroei:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du...iegelplas.html

ondiep veld met aarvederkruiden

Leave a comment:

• Don Chedi
    replied
    Is al weer eventjes geleden, maar door de storing op het forum kon ik het niet plaatsen. 28 september bezocht ik weer eens een stek waar ik erg weinig kom. Het Blauwe Meer in Drenthe ligt in een mooie omgeving, maar voor de onderwaterbeleving moet je een insectenliefhebber zijn. Helaas viel dat nu erg tegen; in een half uur slechts twee kokerjuffers gezien en tenminste nog wel 1 libelle larve. Slecht zicht ook. Paddenstoelen kijken in het omringende bos was leuker:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du...auwe_Meer.html

zwaar gecamoufleerde libelle larve, exacte soort te lastig om te achterhalen

Leave a comment:

• JanOutshoorn
    replied
    Ja, helaas heb ik nog geen camera. Daar baal ik wel eens van met dit soort verslagen. Het was echt een prachtig gezicht. De zonnebaarzen waren wel klein van stuk, max 6cm ofzo.

Leave a comment:

• Don Chedi
    replied
    Mooi Jan. Ik weet dat zonnebaarzen daar al een een paar jaar rond zwemmen, maar ik had nog niet van hele scholen gehoord.

Leave a comment:

• JanOutshoorn
    replied
    Gisteren zijn we met de duikclub naar de Boschmolenplas geweest.

De eerste duik deed ik met mijn vrouw samen. Vorig jaar ben ik hier ook geweest, toen hoorde ik achteraf van een "piratenschip" wat op de bodem ligt. Het doel was deze dit jaar vinden. We doken vanaf de linker instap, dus die zonder steiger. Van daaruit recht uitzwemmen, tot ca. 12m diep en dan haaks linksaf. Het zicht was te doen, maar niet al te best tot een meter of 9. Daar hakte de thermocline er ineens in met 10 graden verschil, maar het zicht knapte ook op. Linksaf gegaan, over een soort drop-off. Hier konden we een behoorlijk eind naar beneden kijken, dus het zicht op diepte was prima. Het leven op deze diepte bestond uit wat grondels, verder viel er weinig te zien. Een donkere schim doemde voor ons op, maar geen idee wat het was. Nog iets dichterbij bleek het het gezochte schip te zijn, bingo! Hier even rondgekeken, Davy Jones nagespeeld en doorgezwommen. Als het goed is zou er verderop dezelfde route ook nog een apache helikopter moeten liggen.

Gezien de duiktijd en de luchtvoorraad besloot ik iets verder om niet langer naar de helikopter te zoeken. Van de vorige keer kon ik mij herinneren dat er ondieper hele velden waterplanten staan met hiertussen waanzinnige scholen jonge vis. We zaten aan de goede kant van de instap en het was ondieper warmer, dus we bogen af naar links. Op ca. 5m. diepte weer terug richting instap, langzaam zwevend en genieten van gigantische scholen jonge baarzen. Her en der een jonge snoek van ca. 20cm die verstopt in het groen lag te loeren op een snelle hap. Ineens viel mijn oog op een visje dat ik nog niet eerder had gezien, sterker nog, een hele school van zeker 40 exemplaren. Ik gebaarde mijn vrouw en bekeek de visjes eens goed. Het bleken zonnebaarsjes te zijn. De soort ken ik, maar ik wist eigenlijk niet dat deze buiten de aquaria en vijvers voorkomen tegenwoordig. Later onderzoek wees uit dat dit zeker wel het geval is en de soort inmiddels het zelfs iets TE goed doet in met name het zuiden en oosten van het land. Toch vond ik het mooi om ze eens te zien tijdens een duik.

De tweede duik deed ik met mijn vader. Ik was nog koud van de eerste duik en op 10m besloot ik dat ik toch weer terug wilde naar het warme water. Daarom alleen maar bij het groen gezocht naar leven. Ook een mooie duik, maar het zicht was beduidend slechter dan tijdens de eerste duik. Een hoop stof van andere duikers die hier altijd in grote getalen aanwezig zijn. Na 52 minuten waren we weer terug bij de instap. Ook mijn vader heeft nu voor het eerst de zonnebaars gezien, leuk.

Op de terugweg nog gestopt bij een indoor speeltuin. De kinderen (1,5 en 7 jaar) hadden zich keurig gedragen tijdens onze duiken, nu was het hun beurt om zich lekker te vermaken, dat hadden ze verdiend.
    Al met al een heerlijke duikdag gehad.

Leave a comment:

• Don Chedi
    replied
    zaterdagavond heb ik nog een duik gemaakt in Engelengaarde, Ruinerwold. Was daar toch in de buurt. Echt afkoelen was het niet ,water was super warm. Leuk klein leven bekeken, ook hier zwemmen dit jaar kwalletjes rond:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du...lengaarde.html

dit is een kolonie diertjes, groene geleikogeldiertjes Ophrydium versatile

Leave a comment:

• Don Chedi
    replied
    Vandaag deden we weer zoet water. Vinkeveen Plasmolen is altijd leuk om naar macro spul te snuffelen. Leuke verrassingen waren een zoetwaterkwalletje en een kleine modderkruiper. Lekker helder water, lekker warm, een veel overig leven. Zeer aangename duik:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du...Plasmolen.html

zoetwaterkwalletje Craspedacusta sowerby had ik al lange tijd niet meer in Vinkeveen gezien

Leave a comment:

Working...
X