Announcement

Collapse
No announcement yet.

Malta (Gozo) met Fransdm, trimixen, wrakken en seacaves

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Malta (Gozo) met Fransdm, trimixen, wrakken en seacaves

Zo, we zijn weer terug van 2 weekjes Malta. fransdm, een Duitser en ik.
    De dag na aankomst de bekende 'nee-nee-nee'lijsten ingevuld, dubbelsets en stages gehuurd en de huurauto opgehaald. De eerste duik gemaakt bij de Inland sea. Met een dubbelset en een stage via de Inland Sea naar Old mans Cave, naar de Azure Alps en weer terug. Omdat er later in de week het plan voor een 100m duik is, werden nog even wat skills herhaald.

De middagduik werd gedaan bij Mgarr Ix-Xini, hier zijn ook 2 kleine grotjes (seacaves), maar 1 is vrij smal en na de knik zie je geen daglicht meer. Ook zit hierin een halocline. Helaas stond de wind op deze baai en was het zicht niet zo goed. Maar wel een leuke duik.

De dag erna werd het Billinghurst cave. Deze grot stond nog altijd op mijn lijstje, en aangezien men hier ook intro to cave geeft was ik erg benieuwd naar deze grot. Het zou de enige belijnde grot zijn in Malta. En inderdaad in deze grot bevindt zich een lijn.
    En ergens zelfs een T. Niet dat er echte zijgangen zijn, maar de kamer is zo ruim dat men daar dus een lijn heeft gelegd die geheel rond gaat. Na de Billinghurst cave gaan we onder water richting Reqqa Point om hier nog even de diepte op te zoeken. Je kunt hier naar 85m volgens de verhalen, maar wij keren eerder om.

De Billinghurst grot is leuk, maar ik kan de grot 2 keer rondzwemmen voordat ik op mijn limiet van 1/6 zou zitten. Had van mij dus groter mogen zijn, LOL

De middagduik doen we in Xwenji Bay, en ik besluit mijn macrolens te testen. Niet geheel tevreden met het resultaat, LOL. Maar we zien wel nog een paar octopussen en er wordt nog even wat met stages gespeeld.

De macrofoto's zijn niet geworden wat ik er van gehoopt had.

Dan volgt een dag naar Double Arch en Triple Arch. Helaas staat er echt merkbaar stroming en zwemmen we mijns inziens te veel over zeegras. Op zich prima duiken, maar niet bijzonder.

Dan wordt het tijd om te gaan wrakduiken. De Karwela.

Dit is een wrak wat is neergelegd voor sportduikers. De maximale diepte in het zand is 44m. Leuk wrak als je skills als lijnenwerk wilt oefenen. Ook een leuk wrak om je eerste decoduiken op te maken. Maar als je echt binnen de nultijden moet blijven ligt het eigenlijk net te diep om er echt van te genieten. Nu hebben wij geen nultijdenprobleem, dus we kunnen in alle rust rondkijken en foto's maken. Deco op het rif, dus lekker gemakkelijk.

De middagduik doen we weer bij Mgarr Ix-Xini.
    Nu met beter zicht.

Dan wordt het tijd voor Inland Sea naar Whale Cave naar Beard Cave. Wederom ga ik mijn macrolens proberen. De resultaten worden beter, al krijg ik nog steeds een rare kring op de foto's van de adapter. Tja, dat krijg je als je een 55mm macrolens op een 67mm adapter schroeft bij een actioncam. Maar ik kan er nu tenminste wat mee. Uiteraard zijn we ook weer de diepte in geweest. Want ondertussen wordt er wel toegewerkt aan een nog diepere duik.

Ik heb de foto's nog niet bewerkt. Maar de resolutie is hoog genoeg om te gaan bijsnijden.

En dan is het weer gunstig en de tijd gunstig om Bij Ras Il-Hobz naar de 100m te gaan. Voor zowel Andrea als Frans zal het de eerste keer zijn. Ik heb hier ook ooit mijn eerste 100m duik gemaakt, en wat is er nu leuker dan vrienden ook mee te nemen. Ik hoop dat ik net als bij mijn eerste 100m duik hier ook een zeepaardje kan vinden. Maar helaas, die laten zich niet zien. Maar wel op 20 cm diepte precies waar wij de flessen neerleggen voor het te water gaan zie ik een vreemd soort nudibranch o.i.d. Ik maak er een foto van met een camera die mee zal gaan naar 100m, dus niet mijn beste action cam.

De duik zelf verloopt zonder problemen. Er is gekozen voor 12/60, 21/35, 40/15 en ean80. Als we uitgaan van 20 liter per minuut moet er nog een extra fles ean80 mee en die besluit ik mee te nemen. Zo zijn alle reserves gedekt, geen gedoe met eventuele airbreaks, cns niet te hoog, enz. Op 85m vinden we een aantal enorme anemonen. De camera met een rating van 55m overleeft wederom 100m en de resultaten moet ik nog bewerken. Ik ben geen videograaf, en dat is helaas duidelijk te zien op de beelden. Maar mijn nieuwere camera durf ik niet er aan te wagen.

Dan een dagje niet duiken. Dat blijkt echt niet mijn ding te zijn. Ik overweeg zelfs om toch maar de auto te pakken en gewoon een lekkere duik solo te gaan maken. Maar het eindigt in eerst 45 minuten zwemmen, dan naar Victoria de toerist uithangen en vervolgens bij Ghasri nog een keer een uur te zwemmen. Ik blijk met blote voeten in mijn zware droogpakvinnen toch 11.5m kunnen halen met freediven. Best aardig, maar die vinnen doen best pijn aan blote voeten. LOL. Maar niet echt mijn ding dus.

En nu wordt het tijd voor bootduiken. We kunnen mee naar de Polynesian. Dit is een grot wrak wat je na 20 duiken nog niet geheel gezien hebt. Dus een echte aanrader. De maximale diepte is 66m. Dus ook oc kun je een redelijke bodemtijd maken. Stroming staat er altijd. Ik heb al vaker op dit wrak gedoken en helaas zit er dit keer weinig vis op het wrak. Maar goed, de duik is zelf verder mooi. We moeten wel enorm lachen, wij hebben 25 minuten bodemtijd op 1 D12 berekend en dan nemen we 2 decogassen mee. Een andere groep neemt een extra stage mee met bodemgas om 30 minuten bodemtijd te halen. Het eindresultaat was dat we allen evenveel bodemtijd halen. Die extra stage bleek in de stroming een enorme ballast te zijn.
    Ergens mis ik mijn rebreather wel, 60 minuten bodemtijd zou wel erg gaaf zijn. Maar ik vrees dat de rest dan niet zo blij zou zijn (totale duiktijd wordt dan ong. 3 uur).

De volgende dag staat de Schnellboot op het programma en de Beaufighter. De zee is vrij ruig, maar er staat geen stroming. Dus heerlijk duiken.

We hebben maar 45 minuten oppervlaktetijd voordat we naar de Beaufighter gaan. Niet veel, maar het is niet anders.

Ik vind het weer eens tijd worden voor enigzins grotduiken en de rest stemt er mee in. Dus wordt het een combinatie van Shrimp cave, gevolgd door de diepte bij Reqqa Point en deco in Billinghurst cave. De shrimps zijn in grote getalen aanwezig. Leuk.

Omdat het nu helaas begint te waaien hebben we niet zo veel keuze meer. De nachtduik bij Red Bay kan doorgaan. Ik ga mijn speciale lamp uitproberen. Test geslaagd, foto's mislukt zeg maar.
    Maar 1 is redelijk geworden:

En de dag erna hebben we als enige optie: de gozo wrecks, dus doen we maar alle 3 de wrakken in 1 lange duik. Deco op het rif.

En toen werden de anderen wat duikmoe. Ik ga nog 2 dagen mee de diepte in met een Fransman en een Italiaan.
    De wand bij Ras Il-Hobz is toch wel erg mooi.

En de vakantie eindigt met een bootduik voor de Inland Sea. We laten ons droppen, dalen af naar bijna 75m en gaan zo via de Azure Alps weer terug.

En helaas zit het er dan al weer op. Het wordt nu echt inpakken, want de dag erna vliegen we weer naar huis. De vlucht heeft veel vertraging, enorm veel turbulentie en uiteraard is er ook nog sprake van een kapotte trein op weg naar Groningen. Maar het was een geslaagde reis.
    Luister naar je gevoel en volg dat.

Mooi en uitgebreid verslag weer hoor.
    Keep your head cool, keep it under water!

Comment

Leuk verhaal en mooie duiken Brenda.

Comment

eerste 100+ mtr duik !
        there`s no redundancy for stupidity
        http://www.duikerslog.nl/public/index.php?uid=fransdm

Comment

profiel van Le Polynesian!
          there`s no redundancy for stupidity
          http://www.duikerslog.nl/public/index.php?uid=fransdm

Comment

Een mooi en bijzonder verhaal, 100 Meter is nog ver buiten mijn bereik.
            Maar de 18 meter op Bonaire is voorlopig voldoende voor mij als een beginnende duiker

Comment

Mooi verhaal, leuke foto's. Ik heb het met veel plezier gelezen.

Comment

Alkyone,
                Wat Germie en Fransdm doen (100m+) is hartstikke interessant voor mensen die met een rebreather duiken en daar ook echt iets te zoeken hebben.
                Ik ken Germie en weet dat zij o.a. graag op wrakken duikt en helaas is het zo dat mooie wrakken meestal dieper dan zo'n 40 m liggen dan worden ze namelijk niet of minder door de golfbeweging uit elkaar geslagen. Diep duiken doe je eigenlijk alleen als het echt nodig is, helemaal in ons land.
                Tot zo'n 20 m is genoeg moois te zien en in tropisch water een uitstapje naar 30 à 40 m kan een mooie duik opleveren. Veel plezier.

Comment

Op Gozo heb je de Karwela en de Cominoland en op Malta de P29 en Rozi en Um el Faroud. Dit zijn wrakken tot 40m. In principe gestript voor sportduikers zodat je zonder gevaar er ook in kunt. Dit is dan een mooie kennismaking met wrakduiken in helder water.
                  Je hebt ook nog de Maori, een wrak op 18m.

Vaak is 20m genoeg, maar als je ervaring opbouwt wil je misschien ook eens wat anders. En dan kan het zijn dat 30m of 40m, of nog dieper en over nultijden gaan interessant wordt. Vind je op een gegeven moment dit alles nog te kort of wordt de helium te duur, dan kun je een rebreather overwegen. Ik heb nu gewoon met flessen (OC) gedoken. De reden was dat dit logistiek eenvoudiger was voor deze reis. En naast wrakduiken is er ook nog grotduiken. Dat is in Malta/Gozo niet echt mogelijk (alleen even er aan ruiken), maar ook daar zijn in Europa mogelijkheden voor (mijnen en echte grotten). Alles kan, niets moet.
                  Luister naar je gevoel en volg dat.

Comment

Weer meer plekken erbij op mijn to-dive-list.

Comment

Zo....mooi beschreven verhaal met mooi foto's. Heb het met plezier gelezen.

Comment

Die 'vreemde nudibranch' is een zeehaas. Formeel geen echte naaktslak omdat ie nog iets van een interne schelp heeft. Lekker groot beest.
                        Sabaai dii
                        http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du.../Over_mij.html

Comment

Mooi verslag, heel boeiend. Heerlijke foto's.

Comment

Working...
                          X