Announcement

Collapse
No announcement yet.

Duikverslagen zoetwater 2017

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

@ Savio Dank je.
    De temperatuur van het oppervlaktewater was 18 C, onder de thermocline -die volgens mijn waarneming op ca 20 m lag- ging het bijna evenredig met de diepte omlaag tot 6,5 C.
    @ allen, Er wordt systematisch gecontroleerd, geen gedoe, maar de medic komt echt met een lijst langs om naam, diepte, brevet en aantal gelogde duiken te controleren.
    Tot mijn verrassing werd er NIET gekeken naar de druk in de cilinders bij terugkomst (volgens de eisen moet je minstens 50 bar over hebben).
    Erg sympathieke mensen daar, die je niets in de weg leggen zolang je binnen je grenzen duikt, tenzij je instructeur vooraf opgegeven heeft dat het om opleidingsduiken gaat.

Comment

Originally posted by mcgoos View Post
      @ Savio Dank je.
      ...
      Tot mijn verrassing werd er NIET gekeken naar de druk in de cilinders bij terugkomst (volgens de eisen moet je minstens 50 bar over hebben).
      ...
      50bar in een D12 is ook best veel om mee boven te komen

Comment

Hear hear

Comment

Zeker Dirk en Panther, 50 bar in een 12 ltr of 50 bar in een dubbel 12 ltr is een enorm verschil, vandaar dus op z'n zachtst gezegd een opvallende eis, het staat er echt in de voorschriften en de vorige keer dat ik er was, was ik er erg precies in om daaraan te voldoen, nu overigens ook, maar er werd niet naar gevraagd. Waarschijnlijk zien ze bij het duikcentrum aldaar ook de "betrekkelijkheid" van hun eis in, temeer omdat wij ook met stages liepen te zeulen.
          Moet je ook met 50 bar in je stage bovenkomen? Dat is op zich natuurlijk geen enkel probleem.
          Ik heb er overigens hier en in Hemmoor geen behoefte aan om daar discussies aan te wijden.
          Het personeel daar , aan de balie, in het vulstation, ook van de menggassen en de "medic" waren erg vriendelijk en behulpzaam, geen reclame, gewoon ere wie ere toekomt.

Comment

Originally posted by mcgoos View Post
            Ik heb er overigens hier en in Hemmoor geen behoefte aan om daar discussies aan te wijden.
            Het personeel daar , aan de balie, in het vulstation, ook van de menggassen en de "medic" waren erg vriendelijk en behulpzaam, geen reclame, gewoon ere wie ere toekomt.
            Heb het daar altijd zo meegemaakt. Een enkele keer een controle zoals door jou aangegeven. Nooit op aantal bar restdruk. Als dat de regels daar zijn dan is het een kleine moeite om je je daaraan te houden. Op hun website staat duidelijk wat de regels zijn en waar je uitrusting aan moet voldoen. Blijft een mooie duikstek om eens in de zoveel tijd aan te doen, ondanks het "stukje" rijden. Daarom altijd een lang weekend van vrijdag tm maandag.
            Keep your head cool, keep it under water! GDFD 11, juni 2018 info tzt op www.duukn.nl

Comment

Engelengaarde was ik al een hele tijd niet meer geweest, maar nu was ik weer eens in de buurt en had de gelegenheid voor een duik. Fraaie locatie, interessant klein leven:

http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du...lengaarde.html

kolonie groene geleikogeldiertjes Ophrydium versatile
              Sabaai dii
              http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du.../Over_mij.html

Comment

Gisterenavond heb ik weer een nachtduik gemaakt in het Noordzeekanaal. Warm, helder, weinig scheepvaart; lekkere omstandigheden. en weer een duik vol met een interessante variatie aan leven. Typisch zoet, typisch zout en typisch brak:
                http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du...zeekanaal.html

Grote zeenaald Syngnathus acus tussen riffen van trompetkalkkokerwormen Ficopomatus enigmaticus
                Sabaai dii

Comment

top verslag alweer leuk om te lezen.

Gr Fai

Comment

Mooi verslag weer. Ook goed om te zien dat er glasaal voorkomt. Wellicht komt het ooit nog goed met de paling.

Comment

Afgelopen zaterdag zijn we wezen duiken bij Eiland 8 (noord) en 9 in de Vinkeveense plassen. Bij eland 8 dacht ik een kreeftje te zien die een ander op at, maar mijn vrouw dacht eerder dat ze druk bezig waren... met andere zaken. Het was stralend weer dus we hoopten op een mooie ontmoeting met snoekbaarzen in de snoekentuin maar we waren waarschijnlijk iets te luid/onrustig want na kort hun gezicht te hebben laten zien keerden ze niet terug.

Comment

Zeker leuk en vooral doorgaan.
                        Overigens is het best leuk voor de "verslaggever" om een response te krijgen en niet alleen te lezen.
                        Toppie Wijnand.

Comment

En ik vind het zeker leuk om ook die andere verslagen te lezen. Sfeervol plaatje van die planten Panther; levensechte kleuren!
                          Sabaai dii

Comment

Niet echt een uitgebreid verslag helaas, maar gisteren heb ik voor het eerst "een nachtduik" gemaakt.
                            Een makkelijke locatie uitgezocht bij ZE 4, Vinkeveen... Heb ik die penning toch niet helemaal voor niets aangeschaft...

Om 19.00 aangekomen en rustig de set opgebouwd. Er was nog een beetje schemer, gelukkig, want blijkbaar heeft het lampje in mijn kofferbak het begeven. Mijn buddy had niet zijn eigen auto mee, en was daardoor denk ik een beetje van slag. Het duurde allemaal erg lang maar uiteindelijk was ook hij er klaar voor. Een uitgebreide buddycheck gedaan en we konden te water.

Onder water viel gelijk op dat het zicht uitermate goed was, zelfs voor Vinkeveen. Ik houd het op >10m. We hebben een beetje het standaard rondje gezwommen, zo vaak ben ik hier immers ook weer niet geweest, dus we hielden het simpel. Van het donker eigenlijk geen last gehad. Mijn kleine lampje deed het prima en als je eenmaal gewend bent om iets naast je meters te schijnen gaat het aflezen ook prima.
                            Qua leven onder water valt er niet zoveel bijzonders te melden. De nodige zoetwaterkreeften en baarzen gezien. Best leuk om naar te kijken, zeker de kreeften, die kom ik niet zo vaak tegen tijdens mijn duiken.

Al met al vond ik het een lekkere duik, weer een stukje ervaring erbij.
                            Wel heb ik me bedacht om mijn oplaadbare campinglamp voortaan mee te nemen als het wat donkerder gaat worden.

Comment

Originally posted by JanOutshoorn View Post
                              Niet echt een uitgebreid verslag helaas, maar gisteren heb ik voor het eerst "een nachtduik" gemaakt.
                              Een makkelijke locatie uitgezocht bij ZE 4, Vinkeveen... Heb ik die penning toch niet helemaal voor niets aangeschaft...

Om 19.00 aangekomen en rustig de set opgebouwd. Er was nog een beetje schemer, gelukkig, want blijkbaar heeft het lampje in mijn kofferbak het begeven.
                              Wel heb ik me bedacht om mijn oplaadbare campinglamp voortaan mee te nemen als het wat donkerder gaat worden.
                              https://www.duikforum.nl/forum/techn...chterklep-auto

misschien een optie?
                              Keep your head cool, keep it under water! GDFD 11, juni 2018 info tzt op www.duukn.nl

Comment

Die LEDstrip ziet er goed uit. Misschien kijk ik daarvoor ook nog eens (vast wel een leverancier die me daarin wil sponsoren op het werk ). Gisteren idd een persoon gezien die zoiets had.

Comment

Working...
                                X