NOB of PADI?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

NOB of PADI?

Hey guys,

Ik vroeg mij af wat beter is, en een groot verschil tussen beiden is. En dan met name tussen 1* NOB of een PADI OW. Ik hoorde van iemand die NOB doet (heeft 2*) dat als je lid bent van een NOB club, je niet extra hoeft te betalen voor een opleiding maar dat dat er gewoon bij inbegrepen zit? En dat je niet zoals bij Padi in 2 of 3 binnenduiken een aantal vaardigheden onder de knie moet hebben, maar je "zoveel" lessen kan nemen als nodig is.

Klopt dit? Ik ben namelijk wel benieuwd wat de verschillen zijn, ook in kosten.

Cheer,

Jesse

Verschilt heel sterk per duikschool. Ikzelf heb PADI opleiding gedaan, zodat ik just een commerciŽle afspraak kon maken en getraind kon worden, zonder van vereniging vrijwilligers afhankelijk te zijn. Ook is het vaak sneller om PADI te doen, dan NOB opleiding. Zeker in de vervolg trajecten is me dat tot nu toe goed bevallen.
    De duikschool waar ik min opleiding heb gedaan heeft overigens wel minimaal 6 buiten duiken i.p.v. de standaard 4 voor PADI, en dat vind ik geen overbodige luxe voor Nederland. Daarnaast was in mijn geval het ook mogelijk om net zoveel duiken te doen, als nodig, tot daar zowel een divemaster, de instructeur en ikzelf overtuigd waren dat alles goed ging. Mijn vriendin heeft 2 extra duiken gedaan en dat was geen enkel probleem (allemaal zonder meerkosten)

Toen wij ons aan het oriŽnteren waren, bleek PADI overigens net zo duur als NOB en visa versa, als je alle kosten meerekent.

Daarnaast wel je misschien ook kijken naar de GUE ( Global underwater Explorers) REC1 cursus. Dit zou voor mijzelf nu mijn eerste keuze zijn, als ik nu zou beginnen, op basis ervaringen met instructeurs uit die hoek. Dat kijken van een afstand wat nukkige fanatiekelingen, maar daar moet je even doorheen prikken...

Comment

Re: NOB of PADI?

Klopt wel, afhankelijk van de club. Sommigen rekenen een onkostenvergoeding voor een opleiding.

In principe is padi duurder want dit wordt geeven door professionele instructeurs. NOB is goedkoper, want in clubverband en de instructeurs zijn vrijwilligers. Bij PADI wordt meestal de cursus in een kortere tijd gegeven, maar er zijn instrcuteurs met wie je andere afspraken kunt maken. Bij NOB heb je vaak veel meer tijd, veel clubs hebben elke week zwembaduren en dan kun je best veel oefenen. Je hebt ook nog andere organisaties zoals GUE die een wat afwijkende filosofie hanteren mbt de stijl van duiken.

Wat beter is...tsja, wat past er bij je. Lees je in zou ik zeggen. Ikzelf heb bij de NOB leren duiken en ben nog steeds lid van een clubje. Er is in mijn ogen niet veel mis met padi, mits je wel een goed instructeur kiest. Inmiddels ben ik zelf GUE duiker, dat is de stijl die ik het prettigst vind duiken e. Tegenwoordig ga ik daarheen voor mijn opleidingen. Bij het NOB clubje duik ik mee voor de gezellguheid.

Comment

Ik ben ook commercieel begonnen, bij de IADS, in augustus diverse jaren terug een cursus gedaan. Hierna lid geworden van een nob vereniging om mijn 2* te halen en te gaan ijsduiken in de winter. In mijn ogen een zeer reŽel traject, zeker met 4-5 duiken per week, maar de afspraken bij de nob club over 2* werden niet nagekomen. Er werden eigen regeltjes verzonnen. Je moet voor 2* minimaal 20 duiken hebben, maar tegen mij werd met 26 duiken gezegd dat ik niet genoeg ervaring zou hebben. Maar op dat moment had ik nog niet eens de kans gehad om Łberhaupt iets te laten zien, dus laat staan dat iemand iets over mijn duiken kon zeggen. Ik was speciaal voor mijn 2* meegegaan naar Zeeland voor die duiken op de kentering. Ineens konden die beloofde duiken op de kentering niet afgetekend worden omdat ik geen theorielessen gevolgd zou hebben. Eh, pardon? doe mij dan maar eens een examen en ik zal dat even voldoende invullen was mijn antwoord. Maar nee, dat kon niet, ik kon dus ook niet gaan ijsduiken enige maanden later want ik had niet genoeg ervaring? Toen brak m'n klomp en heb ik gezegd van het is goed met jullie. Ik ga volgende week padi aow doen. Dat gedaan, dus 2 weken later had ik m'n padi aow. Toen begon het gezeur over niet gelijkwaardig aan 2*, maar helaas, de nob heeft een inschalingstabel en dan mag je gewoon verder met je 3*/dm. Dus we waren snel uitgesproken. Ik ben lekker gaan ijsduiken zodra er ijs lag, heb daarna mijn 3* elders gedaan (in overleg met club, ik heb nu gewoon een vergoeding betaald, maar werd meteen alles ingepland zodat je weet waar je aan toe bent). En ook alle cursussen voor technisch duiken heb ik natuurlijk commercieel gedaan, TDI en IANTD. Ik ben nog steeds lid van de nob, voor het zwembad en af en toe een duikje, gezelligheid dus. Ik help ook wel mee met opleidingen als dat zo uitkomt. Uiteindelijk bleek het volgen van een commerciŽle weg niets duurder. Als ik op mijn club had moeten wachten was ik erg belemmerd in mijn ontwikkeling als duiker en had het me heel wat ritjes naar duikplassen gekost. Tijd en brandstof kosten ook geld. Heb je dus alle tijd van de wereld en vind je 1 brevet per jaar genoeg, dan is de nob een optie. Wil je je niet belemmerd voelen in je ontwikkeling, heb je een brevet nodig voor een vakantie, dan is commercieel een beter passende weg. Niets mis met de nob, maar bij mij paste een commerciŽle weg gewoon beter. In beide gevallen leer je gewoon duiken.
        Luister naar je gevoel en volg dat.

Comment

Originally posted by jh07 View Post
          Ik vroeg mij af wat beter is, en een groot verschil tussen beiden is. En dan met name tussen 1* NOB of een PADI OW. Ik hoorde van iemand die NOB doet (heeft 2*) dat als je lid bent van een NOB club, je niet extra hoeft te betalen voor een opleiding maar dat dat er gewoon bij inbegrepen zit? En dat je niet zoals bij Padi in 2 of 3 binnenduiken een aantal vaardigheden onder de knie moet hebben, maar je "zoveel" lessen kan nemen als nodig is.
          De inhoud van de opleidingen verschilt volgens mij niet zo veel, omdat ze aan dezelfde standaarden voldoen (ISO 24802). NOB opleidingen worden bij Nederlandse clubs gegeven en als het verenigingsleven je trekt is het wel een passende keuze. Je hebt, zoals je zelf al aangeeft, misschien meer flexibiliteit mbt het wat, wanneer en hoe van je opleiding. Al hangt dat voor een groot deel van de instructeurs af.
          Als je een PADI opleiding doet heb je als voordeel dat je je niet bij een club hoeft aan te sluiten, de opleidingen eventueel in het buitenland kan doen tijdens je vakantie. Of je echt alle tijd en aandacht krijgt die je wil hangt heel erg van de duikschool af. Bij sommigen is er een grote tijdsdruk wat de kwaliteit niet ten goede komt. Ik heb het destijds erg getroffen, maar ik ken ook de horrorverhalen.

Groot deel van het plezier en de kwaliteit van de opleiding hangt dus af van de instructeur, de school/club en je eigen wensen.
          Bij een PADI school betaal je voor een opleiding, bij een NOB club betaal je je contributie. Of er extreme verschillen zitten qua geld zul je moeten uitrekenen a.h.v je geplande opleidingstraject.

Verstuurd vanaf mijn Commodore Amiga 500

Comment

Beide zijn goed. Commercieel heeft als voordeel dat je afspraken kunt maken over het tempo. Ik zowel lid van een NOB vereniging, een aan een duikschool verbonden club als leerling bij de commerciŽle duikschool. Heb dus enig vergelijkingsmateriaal.

Het echte verschil dat ik zie is het les tempo. Ik heb nu vanaf dit voorjaar door kunnen stomen naar SSI Advanced (2* NOB) en doe in de winter Stress&Rescue. Bij de NOB club had ik pas van de winter de 2* opleiding kunnen starten. Het jaar daarop eventueel 3*. Kortom, ik doe nu in minder dan 12 maanden een 2*+ opleiding waar ik bij de NOB 2 tot 3 jaar over had gedaan. Is dat erg? Nee, als je geen haast hebt. Als tijd een issue voor je is (voor mij wel) kun je beter commercieel gaan. Is beter planbaar. Daarom heb ik mijn opleiding gedaan bij een commerciŽle duikschool met binnenzwembad.

Verder verschilt de inhoud enigszins. Sommige zaken zijn bij de NOB 1* inbegrepen, terwijl ze bij de commerciŽlen specialties heten. Is dat erg? Volgens mij niet. Een specialty gaat (zo schat ik in) net even dieper dan de 1* NOB opleiding op dat specidiek punt. Verder hangt het sterk van de instructeur af en van jou waar je interesse naar uit gaat. Ik ben geÔnteresseerd in het GUE gebeuren. Het mooie is dat ik diverse tips en technieken (long hose, vinslagen, horizontaal stijgen, etc.) aangereikt heb gekregen door mijn instructeurs die in die filosofie passen. Dat had ik bij de NOB niet zo expliciet gekregen omdat het geen onderdeel uitmaakt van het lespakket.

Kortom, ieder voordeel heeft zijn eigen nadeel. Bepaal voor jezelf bij welke club je je thuisvoelt en die aan jouw eisen voldoet. Da's veel belangrijker dan de kleur van het plastic kaartje.

Comment

En beperkt je niet alleen tot NOB en PADI. Er zijn al meer opleidingsorganisaties genoemd, zoals SSI. Kijk eens wat er jouw woonomgeving is gevestigd.

Comment

Als je snel pasje wilt scoren en keuze maakt om enkele tientallen euro's, kun je beter een andere hobby zoeken!

De grootste vraag is gewoon, wat voor instructeur krijg je, als je gaat zoeken ben je in een weekend klaar, of zelf instructeur in no time, aan jou de keus.

Je kan ook Padi doen en jaartje lid worden bij een NOB club, maak je meer duiken en kun jezelf de vraag beantwoorden, kost je kleine 100 euro extra! ( haal je daarnaast ook je cmas pasje(s), mocht je in toekomst in Frankrijk willen duiken bv heeft dat pasje meer waarde)
                Last edited by johny; 09-09-14, 08:45.

Comment

Maar het verhaal over wisselende eisen en de waan van de dag waardoor trajecten eindeloos duren bij de NOB herken ik wel. M'n lief was ook bij zo'n vereniging: was je bevriend met de instructeur dan ging alles vlot en werden dingen afgetekend die naar onze mening niet optimaal waren. Hoor je niet bij de inner circle, dan was het niets en kon je beter een andere instructeur benaderen (er waren er meerdere). En dit wel of niet aftekenen ging dus met name over clubgedrag in de zin van de man naar de mond praten niet over duikkwaliteiten. Inmiddels is de club er zelfs door in tweeŽn gesplitst.
                  Club gedoe, vind ik zelf na jaren in besturen gezeten te hebben sowieso niet meer zo aantrekkelijk, dus ik ben geen lid..
                  Het is wat hŤ?

Comment

Praat met een instructeur die je een opleiding kan geven. Vraag hoeveel duiken hij/zij per jaar maakt en hoeveel daarvan opleidingsduiken zijn. Vraag waar die persoon duikt. Vraag welke opleidingen die persoon allemaal geeft en heeft gevolgt bij welke organisaties. Vraag hoe die persoon aan zijn buddys komt, is dat altijd dezelfde of zijn dat veel verschillende buddys van de vereniging of ook veel mensen buiten de vereniging. Dat soort dingen moeten denk ik een redelijke indruk geven van de instructeur. Als iemand altijd duikt met dezelfde buddy in dezelfde plas kan hij veel duiken hebben, maar dat maakt hem geen ervaren instructeur.
                    gallerij

Views are my own.

Comment

Het onderwaterademen uit een fles is stom eenvoudig voor iemand die daarvoor in de wieg gelegd is .
                      Voor anderen kan het een voortdurend overwinnen van angst zijn.
                      Alle kleine dingetjes die niet soepel verlopen ontaarden in paniekerig reageren .
                      Dit is ook voor de beste instructeur een groot probleem.
                      De een moet ie afremmen en de ander met fluwelen handschoenen naar het felbegeerde brevetje dragen .
                      EN !!!!!! Dan ook nog in dezelfde korte tijd als de anderen ?!?
                      Zie hier de spagaat !
                      Ik zou de slechte leerling in zijn eigen tempo " leren" duiken ,en met huiswerk voor in het zwembad .
                      En inderdaad ja ; Snorkelen !
                      Ook het weigeren van leerlingen of afraden verder te gaan met het strompelend behalen van een brevet ,zou tot mijn pakket behoren !
                      Discussies over opleidingen blijven oeverloos en zonder conclusie ,zolang het duiken voor een erg groot deel te maken heeft met je persoonlijkheid.
                      Geloof niks
                      Controleer alles persoonlijk !

http://www.duikforum.nl/duikmuseum/4...gsbedrijf.html
                      pp=25&daysprune=100http://www.duikforum.nl/prietpraat/29293-stripje.html

Comment

Originally posted by Willij
                        Overal komen komen goede en minder goede zaken voor. Bij NOB PADI en veel andere organisaties en instellingen. Denk b.v. maar eens aan de vakantie brevetten van PADI In 3 dagen een Openwater voor Ä 350

..........
                        Idd een goede zaak die "vakantie brevetjes". Niks geen tegeltjes tellen in het zwembad, maar gewoon vanaf les 1 visjes kijken in helder blauw water van 28/29 graden. Das toch meteen ook de reden dat de meeste willen leren duiken?

Denk dat het belangrijkste is dat kijk naar welke instructeur of school je je het prettigst voelt. Dan is de organisatie niet zo belangrijk. Zo heb ik destijds iig mijn keuze gemaakt. En toevallig was dat PADI. En ja, ook nog tijdens de vakantie.......
                        Mijn logboek

Comment

Originally posted by willij
                          idd niets mis mee.
                          De duikschool heeft snel geld verdient en de leerling heeft snel een brevetje. Beiden tevreden.
                          een maal in nederland haken velen af en daar is ook niets mis mee. Duikers genoeg en vaak zelfs te veel.

Het is ook daarom dat ik, en vele met mij, weinig waarde hechten aan een brevet. Het is niet voor niets dat men vaak (in het buitenland) eerst een check duik laat maken om te zien of men de basis vaardigheden beheerst.

(nb de gehele tekst aanhalen en niet alleen een stukje zodat het uit het verband wordt gehaald.)
                          toppie !
                          Dan wegsturen en minder verdienen !?
                          Dapper hoor ?
                          Geloof niks
                          Controleer alles persoonlijk !

http://www.duikforum.nl/duikmuseum/4...gsbedrijf.html
                          pp=25&daysprune=100http://www.duikforum.nl/prietpraat/29293-stripje.html

Comment

Denk b.v. maar eens aan de vakantie brevetten van PADI In 3 dagen een Openwater voor € 350
                            Dat voorbeeld hoor ik vaker, maar verreweg de meeste cursussen in het buitenland duren ook gewoon 5 dagen bij Padi duikcentra hoor. Soms 4 dagen, als er weinig cursisten zijn en alles wat sneller gaat.
                            Overal zitten beunhazen tussen, maar dit is echt niet de standaard.
                            Last edited by fountainhead; 09-09-14, 16:40.

Comment

(NB de gehele tekst aanhalen en niet alleen een stukje zodat het uit het verband wordt gehaald.)
                              Ik citeer alleen dat deel waar ik op reageer. Volgens mij trek ik daarmee niks uit zijn verband...... Mocht dat wel zo zijn was dat iig niet mijn bedoeling.
                              Mijn logboek

Comment

Working...
                              X