soloduiken, ja of nee

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: soloduiken, ja of nee

solo duiken is ieder zijn eigen ding, ik deed het in het verleden wel eens, en beviel me prima. Zou het ook zo weer doen, om mijn eigen vertrouwde duikstek, verder nergens.
    NDFD Gluhweindrinkende KNUFFELDUIKER

Comment

Op een aantal plaatsen is het niet toegestaan. Toen ik begin dit jaar mijn Set opbouwde bij de Beldert kwam er personeel langs. De persoon gaf aan dat je daar geen soloduik mocht maken.

Verder heb ik ook soloduikers met rebreathers op de Noordzee gezien, soloduiker in de Ressel. Dat soort dingen gaat mij te ver. Maar dat is hun eigen keuze. Ik heb wel wat soloduiken op bonaire gemaakt. Ik kon daar geen goede buddy vinden. Wat eigenlijk ook wel onzin was.

In nederland kost het me op dit moment weinig moeite om een goede buddy te vinden met dezelfde interesses. Ik heb hier geen behoefte aan soloduiken. Ik heb 1 soloduik gemaakt toen mijn buddy zijn wing was vergeten en vond dat niet fijn.

In Mill heb ik ook welleens alleen verder gedoken als ik een buddy had met een enkele fles die was eerder door zijn lucht heen. Tegenwoordig duik ik alleen nog maar met buddys met dubbelsets daar. Ik ben voor sommige duiken kritischer geworden bij de keuze van mijn buddy, daardoor heb ik meer plezier tijdens het duiken. Daarnaast gebruik ik nu ook mijn scooter in mill, dan wordt de groep buddys nog kleiner...
      gallerij

Views are my own.

Comment

Ik vind het heerlijk om af en toe solo te duiken. Wel in een voor mij bekende omgeving. Ook voor fotografie vind ik het lekker rustig. Een cursus soloduiken???? Ben ook wel benieuwd welke tips ze nog kunnen toevoegen.

Comment

Solo duiken is alleen geschikt voor de zelfstandige duiker/ster die niet altijd van iemand afhankelijk wil zijn.
          Ik ben een zelfstandige automobilist, fietser, wandelaar , zwemmer, schaatser (geweest), wereldreiziger ,motorrijder ,
          werker, enz enz.
          Waarom zou ik verd.... bij het duiken afhankelijk MOETEN zijn van een buddy.
          Die komt bij mij alleen om de hoek kijken als ik hem of haar goed ken en er plezier in heb om met hem/haar te duiken.
          Ik ben geen kindermeisje meer voor niet goed opgeleide of onervaren duikers die tijd heb ik gehad want een veiligheidsoverwaarde hebben deze duikers niet meer voor mij.
          Zo simpel zie ik het.

Hg Jan
          Leven is Duiken "Duiken is mijn leven"

Comment

Ik duik nu ook al ruim 1.5 jaar solo en bevalt mij uitstekend... Natuurlijk duik ik ook regelmatig met buddy's maar zo nu en dan mijn eigen "vrijheid" hebben vindt ik heerlijk. Je eigen plan varen, op zoek gaan naar dingen die je zelf leuk vindt en niet iedere keer met anderen rekening hoeven te houden. Ideaal bij foto's maken maar ook voor gewoon wat fun-diving

Duik wel solo in de maasplassen die ik goed ken en ga niet op plaatsen waar het erg slecht zicht is of waar risico's zijn. Maximale diepte is voor mij rond de 20 meter (bij goed zicht aldaar), ander blijf ik meestal rond de 10 meter diepte steken. De gedachte dat soloduiken "not done" is vind ik persoonlijk flauwe kul ! Ik duik liever solo dan dat ik met een buddy moet duiken waar ik amper vertrouwen in heb. Zolang je de weet je wat je doet, geen angst hebt, vertrouwt bent met je eigen duikmateriaal (en onderhoud) is er niets mis aan soloduiken.... Heerlijk genieten !!

Comment

Met diepgang van de nob bedoel ik dat de stukjes die je in het nob blaadje vindt best wat meer diepgang mogen hebben. Er wordt behoorlijk gedetailleerd geschreven over sommige beestjes, maar zodra het dan op duiktechniek, deco, of bepaalde discussies aankomt wordt het erg oppervlakkig.
              Ik ben geen soloduiker, maar heb het wel eens gedaan als ik geen buddy kon vinden en wel graag wil duiken. Echt een dieptelimiet heb ik niet. Ook op de noordzee wel eens solo gedoken. Mijn eerste soloduik vond ik spannend, maar ook heel relaxed. Ik had het gevoel van 'dit mag niet', maar ik kwam enorm veel vis tegen, dus heb enorm genoten.

Een soloduikbrevet gaat uit van max. 40m diepte. Een technisch duiker zou al 'selfreliant/sufficient' zijn en geen soloduikbrevet meer nodig hebben. Er wordt tijdens een soloduikcursus op gehamerd dat je in je 'comfort zone' blijft duiken. Een enorme reserveluchtvoorraad moet mee.

Comment

Komt waarschijnlijk omdat er nooit serieuze dialoog is geweest over hoe verstandig solo te duiken. Er heeft altijd een taboe sfeer om gehangen en nu gonst het van de persoonlijke meningen. Dat is dat stukje in het NOB blad ook. Ik merk nu in dit draadje dat er soepeler mee om wordt gegaan als pakweg twee jaar geleden en dat is goed.
                Zelf heb ik als notoire solo duiker ook zo mijn dingetjes over wat wel en wat niet en ga daar relatief ver in. Wat dat betreft hecht ik aan die term 'comfort zone' ook veel waarde maar dat is een heel rekbaar en vaag begrip, dat weet ik. Zelfs bij mij varieert dat per lokatie.
                Sabaai dii
                http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du.../Over_mij.html

Comment

Maar wat is ver gaan? Is dat 20m? 30m? En waarom juist alleen een bekende plas? Ik heb juist een aantal keren een onbekende stek gekozen waar ik al een tijdje nieuwsgierig naar was en er nooit van kwam. En ja, ik ben al wel dieper geweest dan 25m. Ook wel nachtduiken solo gedaan.
                  Burgsluis zal ik niet zo snel solo doen, terwijl ik rustig met een onervaren buddy daar het water in spring die qua navigatie, diepte en duiktijd volledig van mij afhankelijk is. Zeelandbrug nog nooit solo gedaan, maar daar zou ik geen moeite mee hebben. Het is dus ook een persoonlijk gevoel wat je erbij moet hebben.

Comment

Het is allemaal zo kinderlijk eenvoudig: Gebruik je brein...

en voor de rest zijn er de Darwin Awards.
                    Frogkick.nl - De Online Gids voor DIR Duiken

Comment

Alleen Soloduiken in de badkuip... maar liever met het vrouwtje uiteraard
                      Graham is the name (DIBTR) ..

Comment

duiken met een buddy-maatje vind ik veel gezelliger

Comment

Logisch

Je begint pas en je hebt geen alternatief.

HG Jan

Comment

bij enkele recente ongevallen heeft de aanwezigheid van een buddy niet geholpen
                            Dat is niet representatief... want je weet niet, bij hoeveel ongelukken een buddy juist geholpen heeft, en daardoor het 'ongeluk heeft omgebogen naar geen ongeluk, en dus niet bekend...

Comment

Originally posted by seapaard View Post
                              Zelfs padi heeft al een soloduikbrevet. Al vraag ik me af of je daar nu ook echt wat mee kunt. Zou je daarmee echt solo mogen duiken in bijvoorbeeld Egypte?
                              Bij de meeste duikscholen verwacht ik dat niet. Simpelweg omdat ze je niet kennen, omdat ze bang zijn voor een ongeval, en dat er dan op de lijstjes met statistieken zal staan dat hun duikcentrum een solo-duiker heeft laten duiken en die is nog verongelukt ook. Slechte reclame dus.
                              Dat zal voor de meeste duikscholen in het buitenland zo zijn denk ik, niet alleen in Egypte. Vaak is het makkelijker als ze je een aantal duiken heben meegemaakt. Als je dan een keer zegt van "let maar niet op mij deze duik, ik trek mn eigen plan" dan is dat vaak wel ok. Heeft weinig met een brevet te maken, meer met dat ze je hebben zien duiken....

Comment

Originally posted by gunther View Post
                                Dat is niet representatief... want je weet niet, bij hoeveel ongelukken een buddy juist geholpen heeft, en daardoor het 'ongeluk heeft omgebogen naar geen ongeluk, en dus niet bekend...

Er hoeft helemaal niets reprensentatief te zijn, je duikt solo omdat je het zelf wilt niemand die je verplicht en niemand
                                waarna je kan wijzen.
                                Hoe simpel wil je het hebben
                                Heerlijk je eigen verantwoordelijkheid en geen duiker gaat duiken om dood te gaan en er gaan duikers dood met buddy en ook zonder buddy , en hoe die verhoudingen liggen zal mij een worst zijn.
                                Het is een solo duiker zijn eigen verantwoordelijkheid en dat gezeur van anderen zal een soloduiker ook in dit geval een worst zijn.
                                Ja een beginneling krijgt dat met de paplepel ingegoten "NOOIT ZONDER BUDDY" tot de duiker ervaren wordt en soms een
                                buddy als een last ziet in plaats van een meerwaarde.

HG Jan

P.s: Ja ik ben gek op worst.

Comment

Working...
                                X