De ideale wetsuit voor in NL/ Europa

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

De ideale wetsuit voor in NL/ Europa

Wil nu toch echt eens een nieuw wetsuit kopen. Tot nu toe met een tweede handsje gedaan maar deze is kapot en eigenlijk altijd iets te klein geweest.

Ik wil er voornamelijk mee in nederland duiken en af en toe eens op andere locaties in Europa zoals middellandse zee.

Mijn oude pak is 7mm enkel met kap. Dit is een semi droogpak. Ik kan goed tegen de kou dankzij enige natuurlijke isolatie. Ik heb er een paar keer mee gedoken in water rond de 4 graden maar dat was wel koud.

Ik wil niet naar de droogpak i.v.m,. het aantal kilo's lood die ik dan moet mee zeulen.

Mijn huidige pak heeft een rits van voren. Deze is makkelijk open te maken maar ik krijg vervolgens niet zelfstandig het pak over mijn schouders. (ja, daar kan je buddy mee helpen maar het gaat sneller als je dat zelf kan)

Dus zelf denk ik aan een dubbel 7 of combie 5/7 semi droog pak met rits aan de achterkant. Maar dan zo dat je deze ook enkel kan gebruiken.

Ik twijfel nog over een losse kap en vroeg me af of er nog andere tips zijn.

Ik had een 7mm Bare pak met een korte 5m jas erover. Pak had een achterrits juist om het pak zelf te kunnen uittrekken. Alleen dicht doen geen enkel probleem.
    toen ik naar een droogpak ging had ik niet meer lood nodig dus ik begrijp de opmerking niet helemaal. Heb ook wat traag weefsel cq natuurlijke isolatie
    droogpak was compressed neopreen en woog zelf ook al wat maar omdat ik dat jasje nietmeer nodig had veel minder dikte aan materiaal. In de winter wel wat meer maar dat kwam door een extra trui etc eronder.
    mijn laminaat pak daarna veroorzaakte wel meer lood omdat ik een dikker onderpak nodig had. Maar was met 2 kilo opgelost.
    gr. Frank

Comment

Als je ondiepe duiken in de zomer in Nederland maakt en je duikt niet extreem lang dan heb je volgens mij niet een heel spannend wetsuit nodig. Mocht je ook eens wat dieper willen duiken (laten we zeggen 20m en dieper) ben je in Nederlandse plassen al gauw door verschillende thermoclines gegaan en gaat juist waar je de isolatie het hardst nodig hebt een wetsuit falen doordat het comprimeert. Het is hier simpelweg altijd koud, niet alleen in de winter.
      Je wetsuit werkt op diepte slechter en dit zul je compenseren door een dikker pak aan te trekken. Een dikker pak dat meer drijfvermogen geeft en dus meer lood vraagt om af te dalen. Ik verwacht dan ook dat juist een droogpak minder lood nodig heeft om een vergelijkbaar comfort/lichaamstemperatuur als zoiets al gelijkgesteld zou kunnen worden. Een droogpak kan dit verlies van isolatie geheel of gedeeltelijk oplossen door lucht in het pak toe te voegen en de compressie op te heffen.
      Een keuze maken tussen wetsuit en droogpak maken puur en alleen op benodigd lood lijkt me wel onverstandig want er zitten aan een droogpak wel enkele negatieve kanten.
      Desalniettemin denk ik dat je onder beperkte omstandigheden prima in een wetsuit in Nederland kunt duiken.

Tip:
      Investeer ook in een goede kap, los of aan het pak, laat dit geen sluitstuk zijn. Een kap die niet aansluit op je masker bij je voorhoofd voelt in kouder water onprettig op je voorhoofd en vermindert je comfort in het geheel. De kap moet blijven zitten als je hoofd verdraaid en goed aansluiten.

Succes met je zoektocht!

Comment

Ik duik het hele jaar door met een 7mm natpak. Hieronder heb ik een Bare ijsvest met vaste cap. Zo een ijsvest is echt een goede investering en kan ik iedereen aanraden. Als het echt koud wordt (januari - maart), heb ik nog een 5mm shorty over mijn natpak aan.

Het meest ideale zou denk ik zijn: Een ijsvest zonder cap, 7mm natpak met vaste cap en een 5mm shorty / overpak voor als het echt koud wordt. Nadeel van een pak met vaste cap is dat de rits meestal aan de voorzijde zit.

Comment

Originally posted by fvdm View Post
          Ik had een 7mm Bare pak met een korte 5m jas erover. Pak had een achterrits juist om het pak zelf te kunnen uittrekken. Alleen dicht doen geen enkel probleem.
          toen ik naar een droogpak ging had ik niet meer lood nodig dus ik begrijp de opmerking niet helemaal. Heb ook wat traag weefsel cq natuurlijke isolatie
          droogpak was compressed neopreen en woog zelf ook al wat maar omdat ik dat jasje nietmeer nodig had veel minder dikte aan materiaal. In de winter wel wat meer maar dat kwam door een extra trui etc eronder.
          mijn laminaat pak daarna veroorzaakte wel meer lood omdat ik een dikker onderpak nodig had. Maar was met 2 kilo opgelost.
          Ik hoor van iedereen dat je voor een droogpak meer lood mee moet. Dit omdat je iets lucht in je pak moet doen.

Comment

Tsja ik heb dat nooit zo ervaren. Je moet ook lucht in je stabjack doen.....
            gr. Frank

Comment

Ik duik met dubbel 7, waarbij ik inderdaad redelijk wat lood mee moet nemen. Persoonlijk geen problemen mee, eenmaal in het water merk je er niets meer van. Ik heb een bare flex, dat trekt lekker soepel aan. En ik heb ooit 1 keer gedoken met een rits aan de voorkant, maar juist net achter vind ik veel handiger om alleen aan en uit te doen.

En met een droogpak scheelt het hoe dik je onderpak is. Wil je een warm en dik onderpak, dan zul je wat meer lood nodig hebben. Wat dat betreft is er weinig verschil tussen nat en droog duiken, hoe warmer je het wilt hebben hoe meer lood je uiteindelijk ook mee moet slepen.

Comment

Ik gebruik enkel 7 in Nederland
                van april tot eind November
                en heb ook voldoende isolatie van nature
                met achteruitstap kan je je pak alleen makkelijker uit krijgen maar heb je een losse cap nodig
                met een voorzitster en een klerenhanger krijg ik me ook wel uit mijn pak,maar dat kost wel wat moeite
                je hebt mafketels en gekko's

Comment

Ik zou zelf weer een Waterproof wetsuit kopen als ik die nodig zou hebben.
                  (maar ik duik al jaren niet meer met een wetsuit, alleen droog)

Comment

Working...
                  X