Announcement

Collapse
No announcement yet.

lek in droogpak opzoeken

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

lek in droogpak opzoeken

Ik ben steeds nat op mijn rechter knie en dan ook nog wat daarboven. Al 3x geprobeerd een lek te vinden maar helaas. We hebben het pak binnenste buiten gekeerd en opgepompt. Ingesmeerd met afwassop en gewacht op bellen maar niks. Toen het pak in een bad water maar ook geen bellen. Iemand nog een tip om de lekkage op te sporen?

Hangt ook van je houding onderwater af Marleen... het kan best zijn dat er vb. een lek is vooraan in je nekseal, of aan de inflatorknop, en dat het binnenlekkende water gewoon langs de binnenkant van je pak naar het laagste punt zakt en je daar dan uiteindelijk nat wordt, en dan kan je lang zoeken naar een lek aan je knie/bovenbeen.
    Er zijn geen oninteressante dingen boven en onder water...

Comment

Pak binnenste buiten en dan het lekkende been vullen met water. Als het je knie is zou dat moeten lukken denk ik. Bij mijn schoenen werkt dat ook. En dan wachten tot je ziet waar het pak nat wordt.
      gallerij

Views are my own.

Comment

Marleen,

Pak normaal gedraaid, voetbal in de nekseal, als je drooghandschoenen hebt monteren anders in elke polsseal een met water gevulde plastic fles en dan met de duikset gewoon het pak maximaal oppompen.
        Vervolgens met een heel sterk sopje afwasmiddel en beetje water in b.v. een nevelspuit het pak inspuiten met dat sterke sop, met je handen goed inwrijven en heel goed kijken.
        Als je op een knie nat wordt zou het zomaar ook wel eens van je schoen af kunnen komen, (traditionele houding horizontaal in het water met wat opgetrokken knien en dan je voeten gestrekt)
        Dit geeft best wat stress op de voor/bovenzijde van je laars en je zult niet de eerste zijn waar we een minuscule lekkage vinden op de wreef van je laars.
        Als het vermoeden richting laars gaat kun je ook nog het volgende doen, weer je pak vol lucht maar nu vooraf in de laars een paar kilo lood stoppen, dan je pak rechtop in een diepe bak water en het pak optillen zodat er spanning op de laars komt te staan, misschien dat je an een lekkage vind.

Ik weet het, soms is het een K karwei om een lekkage te vinden, zo hebben wij eens een been compleet opnieuw geseald aan de binnenzijde, alle lijmnaden opnieuw gedaan, overgang laars naar been opnieuw gelijmd en geseald en uiteindelijk bleek er een kleine lekkage te zitten op de overgang van het harde deel van de laars naar het neopreen deel.
        Pak was in totaal 3x binnen en heeft vele uren werk gekost maar we hebben wel gewonnen gggrrr.

Succes met je zoektocht en laat ons a.u.b. weten of je de lekkage gevonden hebt.

Groetjes en duik ze,
        JosB

Comment

Bedankt voor jullie reacties.
          Ik heb al vaak een lekje gevonden in mijn oude droogpak maar dit keer in mijn andere droogpak gewoon niet te vinden. Ik ga nog een en ander proberen en hoop dan wat te vinden. Wordt vervolgd :-)

Comment

Het been met water gevuld maar helaas weer niks kunnen vinden . :-(
            Van het weekend nog maar weer een keer afpersen en hopen dat er dan iets gevonden wordt.

Comment

Neem je pak mee in een donkere ruimte (kelder o.i.d.). Doe een lamp (let op de hitte!) IN je pak en laat deze langs de binnenkant van het been gaan.
              Minimale lekjes kun je zien omdat het licht er doorheen gaat. Met een (vet) krijtje kun je de lekjes markeren om ze te repareren. Wat voor pak heb je?
              Succes, ik ben benieuwd!
              ... daar moet ik eens diep over nadenken...

Comment

Bedankt voor de tip Rob, ik heb dat ook al geprobeerd maar zo ook niets gevonden. Ik heb een Rofos RS350 droogpak.
                Misschien toch maar wegbrengen dan .

Comment

Binnenstebuiten draaien, over een stoel oid hangen en deels vullen met water. Je ziet vanzelf een vochtige plek ontstaan.
                  GUE duiker
                  Mijn Blog

Comment

Probeer ook eens wat trekspanning op het been van het pak te zetten. Als het zo een klein gaatje is dat het met oppompen, in bad etc niet te zien is zou dat kunnen helpen. Immers rond de knie kan er aardig wat spanning op het pak komen staan met de buigingen van de knie. Bij mij heb ik lang geleden een lek opgespoort door rond de natte plek een stuk vezelversterkte keukenrol te plakken op mijn onderpak. En dan telkens het water in lopen en kijken tot je iets ziet. Bijv 10 minuten en dan steeds langer. Je ziet dan in elk geval waar het begint. Heeft bij mijn elleboog 2 uur gekost voor ik de plaats gevonden had waar het begon.
                    gr. Frank

Comment

Heb je een gebalanceerde pee valve? het balansklepje kan lekken. Normaal sluit je bij het afpersen de buitenklep dus dan lekt ie niet.

Comment

Ik heb een p=valve maar het lekt aan de andere kant....

Comment

Working...
                        X