Kwaliteit Divemaster en buddy

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Kwaliteit Divemaster en buddy

Als warmwatervakantieduker heb ik er dik 225 duiken in dik 25 jaar opzitten. Je bent op een leuke stek, zoekt een diveshop uit waarvan je denkt dat het er wel professioneel uitziet (vroeger) of met goede recensies op google en tripadvisor (nu). En dan? dan is het toch een beetje god zegene de greep. Vraag je aan je diveguide of ie zijn pasje mag zien (neen nooit eigenlijk).
    En de buddy die je 30 of 10 minuten voor de duik toegwezen krijgt. Vraag je die iets. Tot voor kort deed ik dat niet, maar sinds in Azi steeds meer Chinezen opduiken ben ik daar anders mee om aan het gaan. Ik heb te veel gekke dingen gezien. Ze hebben de duurste uitrusting en go-pro's, maar aangeven met handgebaren hoeveel lucht ze nog hebben kunnen ze niet. Om over wat ze nog meer niet kunnen nog maar te zwijgen. Ik heb nog geen levensgevaarlijke situaties meegemaakt, maar wel semi-gevaarlijke en een hoop onvermogen. Daardoor ben je meer met die buddy, als met lekker duiken bezig.

Tegenwoordig wil ik vroeg weten wie de buddy is en ga ik op een vriendelijke manier het gesprek aan. "Goh, kom je hier vaker? Hoeveel duiken heb je gemaakt? Welk brevet heb je?" etc.. Daarnaast laat ik ze het voortouw nemen bij de buddycheck, want dat zegt ook best wel veel. Maar dan? Wanneer zeg je: "met die vent/vrouw duik ik niet"?

Herkent iemand dit? Maken jullie dit ook mee? Hoe gaan jullie er mee om?

(Overigens; sommige van de vragen slaan m.m. ook op divemasters met net die 60 duiken op alleen die ene plek, maar die discussie is al vaker op dit forum gevoerd.)
    ========================
    www.reisfamilie.nl

Ik heb het zelf nog niet toegepast maar ik wilde een volgende keer als ik een onbekende buddy krijg om een situatie voor leggen en vragen hoe zij/hij daarmee om zou .gaan. Niet duiken is altijd een optie maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan als je daar bent en graag wilt duiken. Ik denk dat het belangrijk is dat je dan de risico's inschat. Wellicht een eenvoudigere duik maken? Zou het helpen als je vooraf je verwachtingen bespreekbaar maakt met de operator?

Comment

Originally posted by Panther1880 View Post
      Ik heb het zelf nog niet toegepast maar ik wilde een volgende keer als ik een onbekende buddy krijg om een situatie voor leggen en vragen hoe zij/hij daarmee om zou .gaan.
      Als ik die onbekende buddy was, en er werd mij een soort examen afgenomen voor een simpele vakantieduik, dan zou deze onbekende buddy snel aangeven niet met jou te willen duiken. Dan zoek je maar lekker een ander slachtoffer, ik ga verder van mn vakantie genieten met een meer relaxte buddy :-)
      Wat signalen doornemen en een goede buddycheck lijkt me standaard, maar jij gaat wat mij betreft te ver.
      Benieuwd hoe anderen hierover denken!

Comment

Pfoeh, ik denk dat ik bevoorrecht ben doordat er veel familieleden ook duiken. Zo is er altijd wel een buddy voor mij die ik ken. Heb een paar jaar geleden op Kreta een keer gedoken met een gids. Dat was wel grappig. Hij kon prima duiken, maar stond teveel onder druk van de duikschool. Bij het te water gaan bedacht hij zich dat z'n kraan nog dicht stond, heb ik hem toen maar even mee geholpen. Daarna een lekker kantduikje gemaakt. Hij bleef maar vragen hoeveel lucht ik nog had... hij kon maar niet geloven dat ik er nog niet doorheen was. Uiteindelijk een vol uur gedoken... Werd hem toch de huid vol gescholden joh, waarom hij zo lang weg was en hij had nog meer te doen... Het was echt sneu vond ik.

Comment

Wat Chinezen betreft heb ik de indruk dat, op locaties waar veel Chinezen komen, aparte intructeurs/guides worden aangesteld. Heb dat in ieder geval al op de Filippijnen, Thailand en Maleisie zo mogen mee maken. Op Mabul heb ik eens een avondje met zo'n Chinese diveguide daarover gebabbeld. Dat is vooral om taalbarrieres te overbruggen. Blijkbaar spreken Chinezen erg weinig andere talen.

Algemeen gesproken over onbekende 'buddy's', ongeacht nationaliteit, heb ik tot nu toe weinig incidenten mee gemaakt op een paar anekdotes na. Ik reis vaak alleen dus sta potentieel ook wel voor dat soort keuzes. Maar mijn eigen duikervaring (2800+ duiken) geeft me genoeg zelfvertrouwen daar niet erg moeilijk over te doen. Over het algemeen wordt ik toch in groepjes gestopt (4 a 6 personen, soms minder) waardoor ik niet afhankelijk ben van 1 buddy. En daarbij treed ik zelf ook naar voren om bijvoorbeeld uitleg te geven over mijn longhose en hoe dat werkt. Begrip voor situaties en/of ervaring komt van 2 kanten.

Daarbij is het vaak ook een punt van geven/nemen. Bijvoorbeeld Malawi laatst; klein duikschooltje met 1 gids/instructrice. Zij vertelde me al van tevoren dat als er een cursist langs komt (hun hoofdzakelijke inkomstenbron) er geschipperd moet worden. De praktische deal was dan dat ik wel mee dook met die openwater lesjes, maar binnen zichtafstand bleef rond zwerven.

Niet al te moeilijk doen, kom je het lekkerst je tijd door.
          Sabaai dii
          http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du.../Over_mij.html

Comment

Beste Dhans e.a.,

"Duiken" is een merkwaardige activiteit als het gaat om wie betaald en wie levert. Stel je staat voor een etalage met schoenen, dan kun je zelf kiezen welk model, welke kleur, welke prijs en welke kwaliteit. Bij "duiken" werkt dat , helaas, niet zo.
            Weet een cursist precies welk produkt hij geleverd krijgt? Te vaak heb ik als instructeur puin mogen ruimen van cursisten die in de vakantie , ver weg, in 4 dagen, hun brevet haalden. Theorie-examens werden standaard met boek gemaakt.Skills werden overgeslagen, soms maar 5 ipv 8-10 duiken.
            Ook op een boot ben je vaak aan de heidenen overgelaten : wie deelt de buddieparen/groepen in? Heb je daar inspraak in, want jij betaalt toch...? De duikschool heeft daar vaak maling aan door er b.v. niet op te wijzen dat de hoogst gebrevetteerde verantwoordelijk is.
            Wie durft te vragen naar het brevet van de duikgids in Egypte? Wie durft te vragen naar het brevet van de lesgevende in Thailand.
            Zo zijn er tal van voorbeelden waarbij de cursist/duiker betaalt voor een dienst, waarbij i.t.t. het kopen van schoenen, de produktaansprakelijkheid niet vast staat/duidelijk is en waarbij je simpel dient te accepteren wat de verkoper( = duikschool) jou verkoopt.
            Misschien wat zwart/wit doch de "dive-industry" kan zich hierop beslist verbeteren!!

Comment

Originally posted by fountainhead View Post
              Als ik die onbekende buddy was, en er werd mij een soort examen afgenomen voor een simpele vakantieduik, dan zou deze onbekende buddy snel aangeven niet met jou te willen duiken. Dan zoek je maar lekker een ander slachtoffer, ik ga verder van mn vakantie genieten met een meer relaxte buddy :-)
              Wat signalen doornemen en een goede buddycheck lijkt me standaard, maar jij gaat wat mij betreft te ver.
              Benieuwd hoe anderen hierover denken!
              Hi fountainhead,
              Tja... linksom of rechtsom dat is wel de informatie is die ik zoek. Ik omschrijf alleen wat ik zoek aan informatie. Niet hoe ik erachter kom. Of dat met een schriftelijk (in 7 voud) examen onder tijdsdruk is of onder het genot van een stukje meloen en een flesje water op het zonnedek. Als je erachter komt in je gesprekje met je toekomstige buddy compleet andere procedures erop na houdt dan jij verwacht is dat wel iets dat wilt weten voordat je met die situatie geconfronteerd wordt.

Ik begrijp van jou dat jij voor een simpele vakantieduik aan een buddycheck en signalen doornemen voldoende gerust gesteld bent. Zou jij bij een meer veeleisende duik meer willen weten van je buddy? (Dhans stelt in zijn OP geen situatie of omstandigheden)

Comment

Originally posted by Panther1880 View Post

Ik begrijp van jou dat jij voor een simpele vakantieduik aan een buddycheck en signalen doornemen voldoende gerust gesteld bent. Zou jij bij een meer veeleisende duik meer willen weten van je buddy? (Dhans stelt in zijn OP geen situatie of omstandigheden)
                Aangezien Dhans zichzelf "warmwatervakantieduker met 225 duiken" noemt, ga ik uit van een simpele fun-dive op vakantie, onder makkelijke omstandigheden inderdaad. Een meer veeleisende duik vergt normaal gesproken al meer voorbereiding, en trekt ook een ander soort duikers, dus dan lost het probleem zich meestal vanzelf wel op. Maar je hebt gelijk dat het dan belangrijker is om te weten met wie je duikt.

Comment

Ik heb maar 1 oplossing en dat is de volledige verantwoordelijkheid voor de duik bij jezelf leggen.
                  Ik duik alleen met mensen die ik ken.
                  Zijn die niet voorhanden dan alleen en als dat niet kan duik ik niet .

Comment

Working...
                  X