Duiken met een kajak

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Duiken met een kajak

Als zeekajakker kan je zomaar omslaan in flinke golven. Een beetje kajakker heeft geleerd om te eskimoteren - terug omhoog rollen - maar ik heb ook een zeiltje op mijn kajak gebouwd waardoor ik wat extra handelingen moet uitvoeren voordat ik kan rollen. Als ex-roker heb ik sowieso iets minder longinhoud dan een gezondo. Red je het niet om tijdig te rollen dan moet je uit je boot en daarna maar zien dat je er weer in komt. In ijskoud water ligt dan onderkoeling op de loer. In warm water kan je oververmoeid raken door zo'n zelfredding want je gaat meestal pas om als je al vermoeid bent.
    Zou het niet handig zijn om ondersteboven hangend in je boot een ultraklein flesje met perslucht te hebben, met een slangetje en mondstuk. Ik zoek dus een flesje voor hooguit 1 minuut perslucht. Met een handpompje en vooral een lange slang met mondstuk. Dan kan ik het flesje in mijn kajak verstoppen of in mijn zwemvest. Het slangetje met mondstuk kan ik dan onderwater pakken wanneer het nodig is. Want ik zou mij met dit plannetje onsterfelijk belachelijk maken in de kajakwereld. Een zeiltje op mijn boot is al heel raar. En dan ook nog een duikflesje aan dek? Doe normaal zeg!
    Ik weet niks van duiken. Kan je hooguit 1 meter onder water met perslucht? Hoef je niks toe te voegen zoals zuurststof of zo? Ik zoek dus geen flesje met vast mondstuk dat je in z'n geheel aan je mond moet zetten. Dat zou al veel te ingewikkeld zijn. Het is echt 'hupsakee, slangetje pakken en even lucht happen'. Ik heb zoiets niet gezien op internet. Dank voor alle tips!

Al een zeil op je kajak geknutseld en nu nadenkend over allerlei lange-slangen-aan-verstopte-flesjes constructies, en dan zo'n heel eenvoudige 'spare-air' ( = flesje met vast mondstuk) te ingewikkeld vinden? Voor het probleem wat je beschrijft is zoiets toch echt de meest simpele oplossing (veel kleiner en dan kan je er geeneens een minuut uit ademen meer).

(Heel eerlijk: afgaande op je verhaal komt het mij verstandiger over om golfslag te vermijden en lekker op stille plassen te gaan kanoŽn, maar goed ik zelf peddel ook maar heel incidenteel ... enkel op de plassen hier in midden Nederland)
    Sabaai dii
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du.../Over_mij.html

Comment

Een spare-air met vast mondstuk zou tijdens het snelle eskimoteren waarschijnlijk uit mijn mond vallen, zeker als ik opeens boven water verder omhoog rol met een achterwaartse hoofdbeweging, wat nodig is om de rol succesvol te laten zijn. Ik zie die spare air al met een salto op mijn neus rammen. Brrr.. Vandaar mijn bedenkingen tegen deze ogenschijnlijk logische oplossing. Ik ben desnoods bereid om iets zelf te knutselen met bij wijze van spreken een plantenspuit, maar ik denk dat het mondstuk met drukventiel dat tijdig opent en sluit het meest ingewikkeld is om zelf te maken. Zouden die dingen ook los verkrijgbaar zijn?
      En het vermijden van golfslag voor een zeekajakker is zoiets als het adviseren van duikers om voortaan naar Blijdorp te gaan om daar achter dik glas van de onderwaterwereld te genieten. Haha. Grappig bedoeld, maar wel evengoed onmogelijk. Op zee heb je het niet altijd voor het zeggen.

Comment

Voor zover ik weet, zit bij de spare air de drukregelaar(ademautomaat) op het flesje pal voor het mondstuk.
        Jouw vraag zou kunnen worden opgelost door een heel kleine ademautomaat m.b.v. een longhose te verbinden met een cilindertje inclusief 1e trap ergens in je kajak.
        Er bestaan best wel kleine cilinders bv 4 ltr, maar het geheel lijkt me niet werkbaar.
        Sommige duikers hangen hun "reserve" automaat mbv een bungee elastiek om,hun nek, als je dat ding moet zoeken in geval van nood, ben je echt in nood.

Comment

Dank je wel McGoos voor je antwoord. Ik ga op zoek naar zo'n klein flesje, hopelijk met handpomp en losse ademautomaat met longhose.

Comment

voor mijn nieuwsgierigheid nog eventjes: wat bedoel je met 'handpomp'?

(overigens: spare-air houdt je uiteraard niet in je mond tijdens het kajakken, dat ding stop je onder handbereik weg, in het zakje van je reddingsvest bijvoorbeeld)
            Sabaai dii

Comment

Vergeet die handpomp. Het is makkelijker om te vullen bij een duikzaak.

ik zou een argonflesje van circa 1 liter nemen. Als je die vult met circa 200 bar heb je circa 200 liter gas. Je verbruik in paniek zal denk ik maximaal 50 liter per minuut zijn.

ik zou zoín flesje kiezen:

https://www.techduikshop.nl/shop/pro...roducts_id=110

daarnaast een manometer:

https://www.techduikshop.nl/shop/pro...products_id=73

En nog een eerste en tweede trap met de juiste lengte slang ertussen.

Bedenk goed of je de kraan van je fles open zet of dicht.

Als hij dicht staat dan moet je indien je hem nodig hebt eerst openen.

Indien je kraan open staat dan kan het zijn dat er iets met je automaat gebeurt, dat hij klemmxit oid waardoor je lucht verliest uit je fles zonder dat je het door hebt.
              gallerij

Views are my own.

Comment

Hallo Don Chedi,
                Met handpomp bedoel ik een handle om beetje lucht in het flesje te pompen. Mag ook een staafje zijn die op en neer gaat, zoals bij een plantenspuit. Een spare-air is in mijn geval onhandig omdat ik die voor iedere ademteug moet pakken en weer opbergen. (in mijn mond houden kan echt niet tijdens het eskimoteren). En dat terwijl ik druk bezig met eskimoteren en de voorbereidingen daartoe waar ik beide handen voor nodig heb. Vandaar dat ik dacht aan een slang met ademautomaat die ik na omslaan in mijn kajak - ondersteboven hangend onder mijn boot- snel in mijn muil steek voordat ik begin aan het eskimoteren. Dan kan ik met mijn handen vrij alles doen wat nodig is en ondertussen een paar keer uit de slang lurken om na een mislukte rolbeweging rustig te blijven en het nog een keer proberen.
                En Bart, vullen bij een duikzaak is zeker mogelijk, maar er zijn kajaktochten op zee waarbij je diverse keren tijdens bijvoorbeeld acht uur varen omslaat. Als je niet bliksemsnel en feilloos eskimoteert kan dat een hele toestand worden (onder water uitstappen, weer terug in de boot klauteren, gevaar voor onderkoeling etc..). Een klein flesje wat ik zoek is misschien niet genoeg om herhaaldelijk te gebruiken in lichte paniek. Vandaar dat ik dacht aan bijpompen na gebruik op zee om later klaar te zijn voor de volgende onvrijwillige duik. Het is een hele kwestie aan het worden. Ik heb geen enkele kennis van duiken en dacht een makkelijk oplossing te hebben. Misschien is Barts idee nog het beste. Toch een volwaardig duiksetje, maar dan superklein. Bedankt voor het meedenken, mannen!

Comment

Originally posted by Kajakduiker View Post
                  Hallo Don Chedi,
                  Met handpomp bedoel ik een handle om beetje lucht in het flesje te pompen. Mag ook een staafje zijn die op en neer gaat, zoals bij een plantenspuit.
                  Vandaar dat ik dacht aan bijpompen na gebruik op zee om later klaar te zijn voor de volgende onvrijwillige duik.
                  Het is een hele kwestie aan het worden. Ik heb geen enkele kennis van duiken en dacht een makkelijk oplossing te hebben.
                  Je hebt inderdaad weinig kennis van persluchtapparatuur, maar dat is helemaal geen schande als je voor het eerst over gaat oriŽnteren. Persluchtflessen (groot of klein) worden, zoals Bart al vermeldde, standaard tot 200/220 bar gevuld. Dat lukt je niet met de hand, dat moet echt aan een compressor.

Gezien al het bovenstaande, ben ik echt van mening dat je het zo klein, handzaam en simpel mogelijk moet houden. Geen gedoe met lange slangen, gegraai naar opgeborgen automaten en gedraai aan fleskranen op het moment dat je ondersteboven hangt. (je zal waarschijnlijk ook geen duikbril dragen dus je zal je oplossing blindelings moeten kunnen vinden onder water)

Sabaai dii

Comment

Vergeet niet dat als je op de kop in het water hangt onder je kano ,dat je het water wat e.v.t in de automaat zit ook naar binnen krijgt. Die zal je dus eerst moeten leeg blazen voordat je een ademteug kunt nemen. Dus ademautomaat in je mond doen voor je een 'duikeling' gaat maken is verstandiger. Koop een zo klein mogelijke ademautomaat (2e trap)...die geeft de minste weerstand in het water tijdens je caperiolen. Zoals hierboven al is gezegd... een klein aluminium duikflesje met een lange slang naar de automaat die met een elastiek om je nek hangt. Een mini manometer op de eerste trap monteren zodat je kunt zien hoeveel lucht er nog inzit is ook erg handig.

Comment

Beste kajakduiker, ga eens bij een duikclub bij jou in de buurt een introductieduik maken, je hoeft geen duiker te worden, maar dan heb je een idee wat het betekent om zonder duikbril op de kop in het water naar een automaat te graaien.

Comment

Ja, die automaat moet echt blindelings te pakken zijn, vanaf mijn schouder bijvoorbeeld. Maar dat er een beetje water in zal zitten lijkt mij nog lastiger. Moet je dus eerst beetje blazen, dus tijdig de automaat pakken, niet als ik al bijna geen adem meer heb. Jongens, jullie hebben gelijk, er zit meer aan vast dan ik dacht. Wel ga ik eens langs bij een club voor een introductieduik. Ik wil er meer van weten!

Comment

Ik zag dit op Kickstarter voorbijkomen, mss een optie.

https://www.kickstarter.com/projects...ect&term=scuba

Comment

Originally posted by Straps View Post
                            Ik zag dit op Kickstarter voorbijkomen, mss een optie.

https://www.kickstarter.com/projects...ect&term=scuba
                            Persoonlijk vind ik dit soort reclame erg gevaarlijk. Mensen zonder enige kennis van duiken worden zo aangemoedigd om dit te kopen. Op het filmpje lijkt het allemaal zo mooi ,maar elke duiker weet wel welk gevaar er in schuilt. Maar gezien de hoge prijs denk ik niet dat er veel belangstelling voor is. En wat Kajakduiker betreft , verstandige beslissing om eerst hier meer info te vergaren en dan het besluit te nemen om er (voorlopig) niet mee door te gaan. Misschien dat een intro duik je meer inzicht geeft. Dus gewoon doen.

Comment

Bedankt Straps voor het filmpje. Grappig dat een setje zonder fietspomp 499 dollar kost, met fietspomp 599 dollar. Da's een prijzig pompje. Maar het komt wel in de buurt van wat ik bedoel. Het bestaat dus, hoewel ik ook tevreden zou zijn met 1 minuut duiktijd. Toch ga ik eerst maar eens verder neuzen bij een duikcentrum in de buurt van Rotterdam. Beste mensen, dank voor alle tips, waarschuwingen en betrokkenheid. Als jullie ooit een kajak heel lang ondersteboven zien liggen, geen paniek. Dan ben ik het.

Comment

Working...
                              X