Announcement

Collapse
No announcement yet.

diverse dieptes in 1 duik en nultijden

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Phuket_dash_Scuba View Post

Hmm, het resultaat is hetzelfde omdat de onderliggende tabellen hetzelfde zijn. Natuurlijk plan je de duik zo niet, maar je kunt dus de RDP tabel gewoon gebruiken om multilevel te berekenen. En daar ging de opmerking over waar ik op reageerde.
    Wat is multilevel volgens jouw definitie en hoe is multilevel relevant binnen de recreatieve range?
    Frogkick.nl - De Online Gids voor DIR Duiken

Comment

Originally posted by Anton View Post
      Wat is multilevel volgens jouw definitie en hoe is multilevel relevant binnen de recreatieve range?
      Nou Anton, om even een voorbeeld uit de praktijk te geven... ik heb van in de jaren '80 tot begin jaren 2000 gewoon op de US Navy-tabellen (http://www.torpedo.be/usnavy93.pdf) gedoken, en een typische Oosterschelde-duik was vb. op Wemeldinge Parking/Kattendijke daar naar 40-41m te gaan omdat daar mooie grote velden kokerwormen stonden en dan langs het talud terug ondieper en verder duiken tot in totaal een 60-70m...
      Volgens onze US Navy tabellen zat je dan al in deep shit want de 42m-tabel stopte bij 30min (en de daarbij horende 26min verplichte decostops)...
      Maar ik dook in die tijd "multilevel" met die US Navy tabellen en dan kon ik voor zo'n typische 40m OS-duik, met een 9-10min BT op 40-41m en dan doorstijgen naar 15m of ondieper daar gewoon rustig verder uitduiken en dan na 60-70min bovenwater komen zonder verplichte decostops, en alleen maar onze veiligheidsstop van 3-5min op 3-5m.
      Er zijn geen oninteressante dingen boven en onder water...

Comment

De TS geeft een prima voorbeeld van een multivele duik.
        Nederlandstalig duikcentrum op Phuket
        Duiken Similans

Comment

Onder multilevel duiken wordt door PADI verstaan een duik met verschillende levels die steeds ondieper worden. Die duiken kennen twee rand voorwaarden bovenop de gewone tabel. Er is op alle levels een minimum step grootte, je kan bv na een level van 36 meter niet verder duiken op 30 maar moet minimaal naar 24. En er is een conservatievere limiet aan het eind van de duik. Doordat je deze twee randvoorwaarden niet met de gewone tabel gebruikt wordt de uitkomst agressiever dan bedoeld.

Of dit allemaal nodig is weet ik niet, ik zou me er zelf niet al te veel van aantrekken. Maar het is wel wat meneer Rogers onderzocht heeft dus als je lesgeeft volgens PADI zal je dit moeten weten en aan je leerlingen uitleggen.

Hoe relevant multilevel duiken binnen het sportduiken is is een leuke vraag. Hanteer je de manier van duiken van Anton (32% en 1 minuten stops vanaf de helft van de diepte) dan kan ik me niet voorstellen dat je met een enkele tank in deco problemen komt. Ga je zoals Luc met een 15 liter lucht naar 40 meter dan wordt het een ander verhaal en kan multilevel een oplossing zijn.
          Maarten van Baal, duikcentrum de Tuimelaar Groningen
          PADI Course Director, IANTD Instructor Trainer, NACD Cave Instructor, GUEF en TECH1 Instructor
          Driven by passion, committed to excellence

Comment

Working...
          X