Van Nitrox naar lucht

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Van Nitrox naar lucht

ik heb net enkele duiken met Nitrox 32 gedaan, nu kan ik mijn duikcomputer niet terug naar Lucht zetten...dus zet ik het zuurstofpercentage op 21%...maar op hoeveel moet de ppa dan staan?

Ik heb geen idee hoe je computer werkt.
    Je zou ze sowieso je lucht tabel kunnen gebruiken door eerst je nitrox duik in te voeren met een equivalente luchtdiepte en hiermee je informatie krijgen voor je volgende luchtduik. Je zit dan mogelijk wat conservatiever omdat je niet het diepte profiel van je computer gebruikt maar dat geeft je in ieder geval een waarde.

Comment

Bedoel je niet PP02? Gewoon laten staan, 1.4 neem ik aan. En dat je nu niet kan switchen naar lucht is normaal.

Comment

Originally posted by rvdniet View Post
        Bedoel je niet PP02? Gewoon laten staan, 1.4 neem ik aan. En dat je nu niet kan switchen naar lucht is normaal.
        Vind ik niet normaal; je zou toch na een nitrox duik aansluitend een duik op willekeurig ander gas (dus ook lucht) moeten kunnen maken.... Dat je hem tijdens de "desaturatietijd" niet van computer naar gauge modus kunt zetten, dat zie je inderdaad wel vaker.
        Always remember, the more idiot-proof you make something, they'll just keep coming up with better idiots!

Comment

Ja moet idd ppO2 zijn, autocorrect, mijn instructeur gaf bij de Nitrox aan om die op 1,6 te zetten, iets met andere regels in Frankrijk, had het hele verhaal niet mee.

Maar nu terug met lucht op 1,4 zetten dus..
          Thx

Comment

Wat is de functie van ppO2 instellen op je computer?
            Frogkick.nl - De Online Gids voor DIR Duiken

Comment

Originally posted by Straps View Post
              Ja moet idd ppO2 zijn, autocorrect, mijn instructeur gaf bij de Nitrox aan om die op 1,6 te zetten, iets met andere regels in Frankrijk, had het hele verhaal niet mee.

Maar nu terug met lucht op 1,4 zetten dus..
              Thx
              Ik zou nooit iets van een Franse instructeur aannemen. Misschien moet je je theorie er nog eens op nalezen.

Comment

Beste Straps, als jij echt denkt dat je de pPO2 met Nitrox op 1.6 moet instellen, omdat je instructeur je dat vertelt heeft, zou ik je dringend adviseren om nog eens in je theorieboek na te lezen wat de gevaren zijn van een hoge pPO2. En tot je dit snapt gewoon niet meer met Nitrox te duiken.

Comment

Originally posted by Straps View Post
                  ik heb net enkele duiken met Nitrox 32 gedaan, nu kan ik mijn duikcomputer niet terug naar Lucht zetten...dus zet ik het zuurstofpercentage op 21%...maar op hoeveel moet de ppa dan staan?
                  Zolang het rekenmodel van je duikcomputer oordeelt dat je nog niet voldoende bent gedesatureerd zal die inderdaad niet toelaten te switchen van nitrox-modus naar gewone perslucht, dat is normaal.
                  Je kan dan inderdaad als je in dat geval met perslucht wil duiken je DC in nitrox-modus laten staan maar instellen op 21% en voor de max.ppO2 kan je dan kiezen voor 1.4bar hetgeen tegenwoordig wereldwijd als "goede norm" wordt aanzien voor de max.ppO2 voor recreatieve nitroxduiken en je doet er niks verkeerd mee om dat ook zo in te stellen voor 21% (perslucht). Dat geeft je dan een MOD van 57m en dat zal allicht voor jouw duiken ruim voldoende zijn.
                  In Frankrijk is zowat alles ivm duiken geregeld bij wet (in hun "Code du Sport") en daar wordt voor nitroxduiken nog steeds een max.ppO2 opgegeven van 1.6bar.
                  Er zijn geen oninteressante dingen boven en onder water...

Comment

Originally posted by @rno View Post

Vind ik niet normaal; je zou toch na een nitrox duik aansluitend een duik op willekeurig ander gas (dus ook lucht) moeten kunnen maken.... Dat je hem tijdens de "desaturatietijd" niet van computer naar gauge modus kunt zetten, dat zie je inderdaad wel vaker.
                    Gewoon op nitrox 21 zetten.
                    Nederlandstalig duikcentrum op Phuket
                    Duiken Similans

Comment

Originally posted by Anton View Post
                      Wat is de functie van ppO2 instellen op je computer?
                      Dan begint 'ie te piepen zodra je de Franse wet overtreedt.

Comment

Originally posted by Sebs View Post

Dan begint 'ie te piepen zodra je de Franse wet overtreedt.
                        Als 'ie dan ook meteen de gendarmerie inlicht en zij op hun beurt meteen een bekeuring uitschrijven dan heeft zo'n functie nog echt zin.... :P
                        Always remember, the more idiot-proof you make something, they'll just keep coming up with better idiots!

Comment

Snap de functie van lucht-modus niet (meer)... Laten staan op nitrox, ademlucht is gewoon EAN21.
                          Grtz Robby
                          In Life, There's No Surface Interval.

Comment

Originally posted by @rno View Post

Dat kan je perfect, enkel de MODUS kun je niet veranderen.
                            In nitrox-modus kun je dus (niet bij alle computers) instellen tussen 21 (lucht) en 99 (zuivere O2)

Grtz,
                            Robby
                            In Life, There's No Surface Interval.

Comment

Working...
                            X