Hulp bij diepduiken.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hai Maickel,
    Misschien is het een idee om de deep dive specialty gewoon even te laten voor wat t is. De deep dive specialty wordt vaak pas gedaan als je al meer duiken in je logboek hebt staan en als je eventueel voor een buitenlandvakantie dit wilt halen.
    Voor advanced hoef je maar 1 x dieper dan 18 m voor de verplichte diepduik daarnaast de 1x de verplichte navigatieduik, de andere 3 voor aow mag jezelf kiezen en darvoor hoef je niet de diepte in. O.a. nitrox hier hoef je niet perse een duik voor te maken. Deze kun je wel combineren met 1 van de andere advanced duiken.
    Nog een tip duik op verschillende duiklocaties en met verschillende buddy's om ervaring op te doen. Duik niet altijd met dezelfde buddy want dan blijf je "hangen' in je kunnen.
    Ieder persoon duik anders. Bij de ene voel je je op je gemak en bij een andere heb je het gevoel wat doe ik met deze persoon onderwater. Het kan ook zijn dat het niet 'klikt' met degene waar je advanced bij doet.Dit euvel komt regelmatig voor dat de lesgever net iets te veel pushed en je al gestressed onderwater gaat. En dan lukt t zeker niet voor je om relaxt je duik te maken.

Tot slot; ga eerst lekker wat duikjes maken op verschillende lokaties en met verschillende buddy's waar jij je op je gemak bij voelt en dan pas je cursussen afmaken.
    Addicted to Diving!!!

Comment

@ Scubabubbel ,Beide zijn inderdaad inerte gassen. Of er een relatie bestaat tussen of met Stikstof en Co2 als het om duiken gaat ??
      Dat het beide gassen zijn. Stikstof meerdere problemen met zich mee brengt m.b.t. duiken. Maar we hebben Co2 ook nodig om te ademhalen.

Wij zijn geen planten en groeien dus niet van stikstof en kunnen Co2 ook niet omzetten naar C en o2.

Misschien een nieuw draadje?

In mijn post heb ik aangegeven dat helium gebruikt word om stikstof narcose te voorkomen en in het gasmengsel een deel van de stikstof vervangt.
      De andere "mogelijke"voordelen zoals minder snelle stikstof opbouw in de weefsels i.v.m. decompressie heb ik niet aangekaart omdat deze hier geen toegevoegde waarde heeft m.b.t. "Paniek gas"

@ ajh
      Als je teveel Co2 opbouwt dan raak je buiten bewustzijn dan is er inderdaad paniek. Of Helium er voor zorgt dat je sneller Co2 kunt ventileren??
      Je hebt een bepaald percentage Co2 in je bloed nodig anders ontbreekt de prikkel om adem te halen.( Is ook heel vervelend).

Om nu een tri-mix cursus te gaan volgen voor 18 meter gaat mij een beetje te ver en volgens mij moet je voor de meeste instanties minimaal advanced hebben voordat je er aan kan beginnen.

Wat we uiteindelijk willen dat de paniek factor bij Maickel91door beter te weten wat er speelt bij het duiken kunnen wegnemen.
      Door onze ervaringen te delen kunnen we alleen maar wijzer worden.
      Ook al gaat de weg de verkeerde kant uit, op een moment kom je er achter wat de goede weg is.

Paniek is een natuurlijke reactie op mogelijk gevaar. Door veel te trainen en te ervaren worden grenzen verlegd.
      Dus voor dat we alle gassen die we inademen en uitademen de schuld gaan geven kunnen we misschien beter zeggen dat geduld in deze een schone zaak is.

Mijn eerste duik naar 20 meter verliep ook niet vlekkeloos. (gat in trimvest) Ik had ineens hele grote ogen.
      De les . Eigen uitrusting.

Comment

Voor 18 meter is Helium weliicht wat overdreven gezien de kosten, tenzij je longen misschien zeer gevoelig zijn. Voor voorbij de 30 meter is het helemaal niet zo gek. Op 30 40 meter voel ik de adem weerstand opbouwen bij ademen van gewone lucht. Helium maakt het ademen makkelijker (tenminste dat is mij verteld, heb het zelf nog niet geprobeerd). Zolang je je niet hoeft in te spannen is het allemaal niet zo'n probleem. Als je echter stevig moet inspannen op diepte kun je net een drempel over gaan waardoor CO2 een probleem wordt. Dat kan ook al op recreatieve diepten. Helium kan die drempel net iets verder weg leggen.

Ik zit er heel simpel in: alles wat helpt om een veilig leuke duik te maken gebruik ik.

Comment

Voor de goede orde: stikstof is geen inert gas. Het gaat in het menselijk lichaam geen verbindingen aan ofwel het gedraagt zich in het menselijk lichaam als een inert gas en dat is wat anders.
          Er bestaan vele stikstof verbindingen, denk aan nitraten enz.

Comment

Weer een stukje wijzer.

Comment

Originally posted by Middendruk View Post
              ...
              Als je teveel Co2 opbouwt dan raak je buiten bewustzijn dan is er inderdaad paniek. Of Helium er voor zorgt dat je sneller Co2 kunt ventileren??
              Je hebt een bepaald percentage Co2 in je bloed nodig anders ontbreekt de prikkel om adem te halen.( Is ook heel vervelend).
              ...
              Het antwoord hierop is ja, en Mart heeft al uitgelegd waarom.

Door de toenemende dichtheid van het ademgas op grotere diepte, wordt het steeds lastiger om effectief uit te ademen. Met lucht of nitrox neemt die effectiviteit af zoals in de grafiek te zien is.

De dichtheid van het ademgas is te verlagen door een deel te vervangen door helium. Hoeveel helium je toevoegt, wordt bepaald door de dichtheid op diepte. Lucht heeft een dichtheid van ca. 1,28 g/l bij 0C en 1,23 g/l bij 15C, op zeeniveau. Op 40m diepte wordt dat bijna 6 g/l. CO2 problemen kun je voorkomen door die dichtheid beneden de 5,85g/l te houden.

Tot 30m diepte kunnen je longen nog effectief genoeg CO2 ventileren. Dieper wordt dat lastiger, en wordt narcose ook een steeds groter issue. Helium is een antwoord op beide issues.
              .

Comment

Gewoon ervaring op doen met ondiepere duiken en zorgen dat je ontspannen in het water ligt, dan komt diepte meestal vanzelf wel. Hoe is het met je conditie? Als dat niet op peil is en/of je gewicht (veel) te hoog, kun je in de problemen komen met, zoals eerder aangegeven is, correct ventileren. Dat houdt in dat je lichaam tijdens het ademhalen voldoende CO2 kan afstaan en O2 kan opnemen.
                "Als jij in de spiegel kijkt zie je een zelfbenoemde duikheld, de rest van de wereld ziet een pasjesdragende midlifecrisis gewapend met een internetaansluiting." Anton 05-2014

Comment

Voor de mensen die het interesant vinden. Ik ben gestopt halverwege de specialty. Ik ben daarna gaan vrij duiken met me instructeur, vooral omdat hij geintereseerd was waar mijn paniek vandaan kwam. Omdat hij(zijn woorden) zegt dat ik prachtig kan duiken en niet snapt waarom ik het niet red.

tijdens het duiken viel het hem op dat ik heel onrustig werd op het moment dat ik door een thermoclyne heen ging(vind het zelf overigens verschrikkelijk om er doorheen te gaan). Het viel hem na wat doorvragen aan mij(na de duik) dat het me enorm veel tijd kost om te wennen aan die thermoclyne(minimaal 10 minuten). Hii denkt ook dat de oorzaak van mijn paniek daar vandaan komt.

dus voorlopig ben ik bezig met dat probleem oplossen voordat ik weer verder ga met diepduiken.

Comment

Waarom vind je het verschrikkelijk om door een thermocline te gaan? Temperatuur verschil?
                    Keep your head cool, keep it under water!

Comment

[bijdehante modus]
                      In de winter heb je praktisch geen thermocline
                      [/bijdehante modus]

Comment

Wat gaat er door je hoofd wanneer je de thermocline nadert? Wat ervaar je?

Comment

Als ik door een thermocline heen ga, krijg je die klap van de temperatuur. Alsof je in heel koud water springt(hoef ik jullie hier denk ik niet uit te leggen), waardoor ik moeite krijg met ademhalen. Alleen zeker met de gedachte dat ik iets "spannends" ga doen krijg ik me ademhaling, niet gelijk meer onder controle en word ik wat paniekerig en ik hoef denk ik niet uit te leggen zodra je wat paniek voelt, ook gelijk alles fout gaat. Ik krijg dan ook gelijk het gevoel dat ik super diep zit en voel een sterke drang weg te willen(tijdens me specialty voelde ik me zelfs opgesloten).

hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

ps. Veruit me meeste duiken waren in de winter en heb er pas 50 gemaakt, dus ik heb helemaal geen ervaring met zo een thermocline als dit.

Comment

Ok, in de winter kan het verschil heel groot zijn. En als je er nu doorheen gaat? Het verschil is er nu ook, maar kleiner.

Is toch een kwestie van wennen lijkt me. Die drang herken ik. Dat kent vrijwel iedereen vermoed ik. Bij mij heeft het geholpen stukje bij beetje de grens te verleggen. Mijn 1e 17 meter in Vinkeveen vond ik heel spannend. 40 meter in Hemmoor is nu een prachtige duik. Alles went als je het maar rustig opbouwt. Eigenlijk ervaar je helemaal niets bijzonders

Comment

Originally posted by ajh View Post
                              Ok, in de winter kan het verschil heel groot zijn. En als je er nu doorheen gaat? Het verschil is er nu ook, maar kleiner.
                              Beste ajh, ik vrees dat ik dit anders lees dan jij het bedoeld :O volgens mijn ervaring, zijn juist in de zomer de thermoclines groot en in de winter is het overal koud!

there`s no redundancy for stupidity
                              http://www.duikerslog.nl/public/index.php?uid=fransdm

Comment

Klopt Frans, slip of the keyboard

Comment

Working...
                                X