Hulp bij diepduiken.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hulp bij diepduiken.

Hallo,

ik ben maickel en ben 26 jaar oud. Ik ben vorig jaar begonnen met duiken en heb me PADI open water in nederland gehaald. Dit ging niet gemakkelijk en heb er uiteindelijk 2x over gedaan(ik ben de eerste keer op 6 meter heel erg in paniek geraakt).

nu ben ik inmiddels een jaar en 50 duiken verder en wil ik me advanced dmv specialties halen en ben ik dus begonnen aan deep dive. Nou ben ik een keer voor de deep dive naar het 18 meter plateau op vinkeveen geweest gewoon om even te kijken hoe het was.

nou ben ik over de angst van diepte heen en donker of geen zicht boeit me ook niet, ik doe zonder problemen een 5 meter 3 minuten stop zonder referentie.

nu begon ik aan mijn deep dive specialty en kreeg ik enorm de angst om in paniek te raken en zodra ik ook maar in de buurt van het 18m plateau kwam kreeg ik het gevoel de controle over mijn ademhaling te verliezen. Ik heb toen ook aangegeven de duik te willen afbreken omdat ik voor mijn gevoel dit nu niet verder moest gaan pushen.

mijn probleem is alleen ik weet niet zo goed hoe ik de angst om in paniek te raken moet oplossen, ik weet dat ik prima naar mijn niveau kan duiken. Ik weet wat ik moet doen als er problemen zijn en donker of stof ben ik gewend in nederland. Maar toch blijft die angst voor paniek sluimeren zodra ik die deep dive moet doen.

als iemand tips voor mij heeft zou ik daar dankbaar voor zijn. Aangezien ik het toch graag wil halen en die keer dat ik op de 18 meter ben geweest ook gewoon heel leuk vond.

Of ik je kan helpen weet ik niet, maar gaat 15 meter wel probleemloos? Feitelijk zit er natuurlijk niet zoveel verschil tussen 15 of 18 meter, misschien vind je het extra spannend (want zo diep was ik nog niet eerder), maar probeer het gewoon te zien als just another dive in NL water.
    Nou zou je met je OW ook al gewoon naar 18 meter mogen (volgens mij ten minste), en leidt een diepduik specialty volgens mij op tot zelfs 40 meter (maar toch zeker 30 voor aowd). Dat is natuurlijk nog wel een hele stap verder dan 18. Dus probeer eerst die 18 meter duik te benaderen als gewoon weer een duik als vele anderen, misschien niet zo op het platform focussen, maar gewoon rustig via bodemcontact langzaam aan afzakken.
    Zorg wel voor een buddie die ook vooraf weet hoe/of wat er kan gebeuren en die ook voldoende ervaring heeft met deze duiken om jou zo goed en snel mogelijk te kunnen helpen (of vraag het gewoon aan je aowd instructeur). Misschien kun je al beginnen met aowd en de diepe duiken wat verder naar achteren in de cursus plannen.
    Always remember, the more idiot-proof you make something, they'll just keep coming up with better idiots!

Comment

Is het zo dat je AOW kan halen door 5 specialties te volgen?

Comment

Originally posted by Straps View Post
        Is het zo dat je AOW kan halen door 5 specialties te volgen?
        Ja ! het zijn dus 5 duiken en afhankelijk van de organisatie en evt. de instructeur wordt er gekeken welke specialties dat dan moeten worden. Bij mijn weten zijn er meestal twee aangewezen , tw. diep en navigatie als verplicht.

there`s no redundancy for stupidity
        http://www.duikerslog.nl/public/index.php?uid=fransdm

Comment

Maak je de afdaling in het blauw? Of heb je een referentie zoals een ketting waar langs je afdaalt. Of maak je hem zelfs over de bodem? Ik zou zeggen dat die angst een oorzaak heeft. Dat hoeft geen rel risico te zijn maar daar heeft je hoofd lang niet altijd een boodschap aan.
          Ik heb hoogte vrees en vond zwemmen over een dropoff ook zeer ongemakkelijk aanvoelen. Icm vaak doen en toch beseffen dat ik niet de diepte in kan sodemieteren heb ik er nu heel weinig tot geen last meer van. Nu nog zover komen dat ik mn hoogte vrees buiten het water kwijt raak... Ik heb al bovenop de KL tower op een doorzichtige uitbouw voorbij de rand gestaan (300+ m loodrecht tussen je voeten door naar beneden loeren) dus misschien wordt het ooit nog eens wat...

Comment

Hoi Maickel,

In de Vinkeveense plassen is het inderdaad gaaf duiken. De omstandigheden en het zicht is er vaak goed. Zelfs op diepte. Dat is niet altijd bij alle plassen/plekken zo. Ik zelf zeg altijd: bij twijfel niet inhalen. Met andere woorden: als je denkt in paniek te raken wanneer je diep gaat, waarom zou je dit dan doen?? Blijkbaar zit het tussen je oren, maar dat zou ik niet te erg proberen te pushen. Gewoon lekker duiken! Ondieper, waar het licht komt en dus ook begroeiing en meer leven zit, is naar mijn mening sowieso meer te zien. Is ' al niet, dat het op diepte vaak donker en koud is... brr :s Grenzen kun je altijd wat proberen te verleggen, maar doe het metertje per metertje (en natuurlijk binnen de eisen van je laatst gehaalde duikbrevet / leer nieuwe dingen met instructeur). En inderdaad wat @rno aangeeft, geef goed vooraf aan je buddy aan dat dit je angst/probleem is, als je 't weer gaat proberen. Succes ermee en doe vooral rustig aan. Duik ze!

Groeten van
            Vinwippertje
            Last edited by vinwippertje; 19-07-18, 20:00.
            Waoter!? Da's vur de kikvorschen!

Comment

Of ik je kan helpen weet ik niet, maar gaat 15 meter wel probleemloos? Feitelijk zit er natuurlijk niet zoveel verschil tussen 15 of 18 meter, misschien vind je het extra spannend (want zo diep was ik nog niet eerder), maar probeer het gewoon te zien als just another dive in NL water.
              Nou zou je met je OW ook al gewoon naar 18 meter mogen (volgens mij ten minste), en leidt een diepduik specialty volgens mij op tot zelfs 40 meter (maar toch zeker 30 voor aowd). Dat is natuurlijk nog wel een hele stap verder dan 18. Dus probeer eerst die 18 meter duik te benaderen als gewoon weer een duik als vele anderen, misschien niet zo op het platform focussen, maar gewoon rustig via bodemcontact langzaam aan afzakken.
              Zorg wel voor een buddie die ook vooraf weet hoe/of wat er kan gebeuren en die ook voldoende ervaring heeft met deze duiken om jou zo goed en snel mogelijk te kunnen helpen (of vraag het gewoon aan je aowd instructeur). Misschien kun je al beginnen met aowd en de diepe duiken wat verder naar achteren in de cursus plannen.
              15 meter gaat prima, 18 meter ook wel in een vrije duik, ik heb een beetje moeite met de thermoclyne maar verder niet. Voor me diep duik moet ik natuurlijk een stuk dieper(30 meter), persoonelijk denk ik dat daar die angst voor paniek vandaan komt.

ik heb overigens met me instructeur gesproken en ik ga het met hem meer staps gewijs doen en in me vrije duiken ga ik samen met een duik maat steeds naar het 18m gebied toe om me comfortabler te voelen.

Comment

Originally posted by fransdm View Post

Ja ! het zijn dus 5 duiken en afhankelijk van de organisatie en evt. de instructeur wordt er gekeken welke specialties dat dan moeten worden. Bij mijn weten zijn er meestal twee aangewezen , tw. diep en navigatie als verplicht.

Dat je AOW uit 5 duiken die elk een specialty vertegenwoordigen wist ik wel, Niet dat je 5 Specialycurssen deed..en dan ook je AOW krijgt...

Is wem interessanter... Avanced kost je iest van een 300... En daarna ga je toch die specialties volgen,

Comment

Hoi Maickel,

Het kan ook zijn, dat je ongemerkt toch te veel CO2 opbouwd in je lichaam en daardoor last van paniek krijgt. Vooral als je je er niet van bewust bent, kan CO2 zich ineens als een dief in de nacht aandienen. let eens goed op je ademhaling; probeer bewust diep en langzaam vanuit je buik adem te halen, i.p.v. uit de borst. Yoga en ademhalingsoefening kunnen je hierbij helpen.

Comment

Onlangs las ik ergens (wie weet waar mag het me melden) dat er een vergelijkend onderzoek is geweest naar het verschil tussen Heliox en lucht, gericht op het verschijnsel stikstofnarcose. Uit dat onderzoek kwam dat een groep proefpersonen die 21% zuurstof en 79% helium ademden onder atmosferische omstandigheden, aanzienlijk beter presteerden dan met gewone lucht.
                    Conclusie (kort door de bocht) stikstofnarcose begint al bij atmosferische druk, en sommige mensen worden "onrustig" van stikstofnarcose.
                    Zou het niet kunnen zijn dat Maickel last heeft van beginnende stikstofnarcose?
                    Last edited by mcgoos; 20-07-18, 17:13.

Comment

Originally posted by mcgoos View Post
                      Onlangs las ik ergens (wie weet waar mag het me melden) dat er een vergelijkend onderzoek is geweest naar het verschil tussen Heliox en lucht, gericht op het verschijnsel stikstofnarcose. Uit dat onderzoek kwam dat een groep proefpersonen die 21% zuurstof en 79% helium ademden onder atmosferische omstandigheden, aanzienlijk beter presteerden dan met gewone lucht.
                      Conclusie (kort door de bocht) stikstofnarcose begint al bij atmosferische druk, en sommige mensen worden "onrustig" van stikstofnarcose.
                      Zou het niet kunnen zijn dat Maickel last heeft van beginnende stikstofnarcose?
                      Het verschil zit hem niet in de stikstof maar in de CO2. Doordat helium veel makkelijker ademt dan lucht bouw je met een helium mengsel veel minder snel CO2 op.
                      Maarten van Baal, duikcentrum de Tuimelaar Groningen
                      PADI Course Director, IANTD Instructor Trainer, NACD Cave Instructor, GUEF en TECH1 Instructor
                      Driven by passion, committed to excellence

Comment

CO2 wordt ook wel "paniek gas" genoemd. Hoor je gek genoeg weinig over in de recreatieve opleidingen.

Comment

Paniek gas??? Co2 komt vrij bij verbranding. Dus als je meer inspanning levert produceer je ook meer co2. Als het co2 gehalte in je bloed stijgt krijg je een adem prikkel.
                          Wanneer deze ademprikkel te sterk is kun je last krijgen van hyperventilatie. Als je goed had opgelet dan had je dit ook geleerd tijdens een recreatieve opleiding.
                          Hyperventilatie op zijn beurt veroorzaakt meestal paniek, omdat je niet voldoende zuurstof binnen krijgt en zo in een vicieuze cirkel terecht komt. Helium is een inert gas en gaat geen verbinding aan met zuurstof en het menselijk lichaam doet er niets mee, helium komt in plaats van stikstof dat er voor moet zorgen dat je op diepte minder last krijgt van stikstofnarcose. Doordat helium veel lichter is dan de andere gassen ademt het inderdaad makkelijker en hoef je dus minder inspanning te leveren om adem te halen(mits er voldoende zuurstof in het mengsel zit).
                          Dus als je wilt voorkomen dat co2 een probleem gaat opleveren onder water moet je rustig blijven ,ontspannen duiken en goed door blijven ademen.( en met schone lucht duiken)

Comment

Uhm Middendruk, wat is de relatie tussen stikstof en Co2? je schrijft dat helium een inert gas is, maar dat is stikstof ook, bij mijn weten.
                            | 3* instr. VIST | PADI msdt | Scubaqua houdt de vaart er in |

Comment

Originally posted by Middendruk View Post
                              Dus als je wilt voorkomen dat co2 een probleem gaat opleveren onder water moet je rustig blijven ,ontspannen duiken en goed door blijven ademen.( en met schone lucht duiken)
                              En dat is nu precies wat je niet doet als je teveel CO2 opbouwt en dus geprikkeld wordt wat kan voelen als in 'paniek' raken, wat de CO2 opbouw nog eens versterkt. Mooi advies, nu nog even in praktijk brengen. Voorkomen is in deze beter dan op diepte genezen. Nog beter is zorgen dat je dat gevoel niet ervaart. Helium helpt daar bij.

Comment

Working...
                              X