Voor het eerst duiken in Nld, hoe, wat waar?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Voor het eerst duiken in Nld, hoe, wat waar?

Na 31 duiken in IndonesiŽ wil ik graag eens in Nederland duiken. Waar moet ik rekening mee houden? Lees iets over vergunningen? Ik dacht gewoon een uitrusting te huren en ergens in Nederland in een plas te gaan duiken. Las dat sommige plassen een parcours hebben uitgezet waarbij je een lint volgt, dus niet zoals in IndonesiŽ een divemaster nodig. Is het allemaal zo simpel of moet ik nog ergens rekening mee houden? Hoeveel mm pak voor een koukleum? Of duiken jullie ook met dit weer met een droogpak. Alvast bedankt voor de misschien onbenullige vragen. ;-)

Zoek een buddy met Nederland ervaring.
    Duiken in Nederland is niet te vergelijken met duiken op Bali. Veel dikker pak, dus minder bewegingsvrijheid, dubbel 7mm voor een koukleum of droogpak , koud water, slecht zicht zijn dingen om rekening mee te houden.
    Maar Nederland is zeker de moeite waard. Of je dit zonder goede begeleiding aandurft na 31 duiken in de tropen is aan jou natuurlijk, maar ik zou daar nog een keer over nadenken.
    Sommige plassen vereisen een vergunning of een dagpas, maar lang niet allemaal.

Comment

Rekening houden met (mogelijk) slecht zicht en ietwat koud water (nu ca. 20 graden, dus het valt mee). Een vergunning heb je alleen nodig op bepaalde stekken zoals Vinkeveen.

Vooral dat eerste is voor sommige mensen een dingetje. We hebben bij de duikschool eens een instructeur uit Egypte gehad die het hier ook wilde proberen. Hij wist alles prima en had ook al bijna 1000 duiken gemaakt, dus qua ervaring zat het wel goed. Mijn instructeur wilde hem niet meteen in het diepe gooien vanwege de andere omstandigheden dan daar, dus hij ging zelf met hem duiken. De instructeur probeerde het allemaal rustig aan en stapje voor stapje te doen, maar onze Egyptische vriend wist het allemaal wel en dat was allemaal niet nodig. Binnen 20 minuten stond de beste man huilend op de kant, want hij kon niets zien en was volledig gedesoriŽnteerd.

Nu duik ik vrijwel alleen in NL, en dan is het allemaal niet zo erg met dat zicht enzo. Veel plassen hebben een duikgebied waar idd een heel parcours is uitgezet of waar gidslijnen zijn. Ik zou wel adviseren om in zo een plas te beginnen. Nog veel belangrijker is denk ik te duiken met een buddy die al bekend is met het NL water en misschien zelfs met die plas. Je kunt hem / haar dan laten navigeren zodat je taskload niet al te hoog wordt meteen. Als je je comfortabel voelt en bent gewend aan de andere omstandigheden kun je een stap verder gaan.

Misschien heb je er helemaal geen last van, dat kan natuurlijk ook.

Zomer in NL duik ik meestal in een enkel 7mm natpak. Voorjaar en winter in een dubbel 7, soms ook nog met een 3mm icevest eronder. Vergeet ook de cap en handschoenen niet, die zijn wel nodig vind ik persoonlijk, maar ik ben ook een koukleum. Met het warme weer van nu moet je ook opletten dat je niet oververhit raakt voor je het water in gaat. Je zou bijv. een jerrycan koud water mee kunnen nemen en jezelf natgooien als je je pak aanhebt, of eerst het water inlopen en dan weer terug als dat niet te ver is.

En de vragen zijn niet onbenullig. Met 31 duiken ben je nog niet heel ervaren, en zeker onbekend met NL. De vraag stellen geeft aan dat je je goed probeert voor te bereiden, dus dat veiligheid voorop staat.

Comment

Hoi,

Misschien een onbenullige vraag maar waar begeef je je in Nederland? Aan de hand van je geografische locatie kan ik je misschien helpen aan wat leuke duikcentra die je verder kunnen helpen met al je vragen en je ook kunnen voorzien in buddies wat een 'noodzakelijk kwaad' is zeker als je de stek nog niet kent.

Groeten,

Comment

Top iedereen bedankt voor de antwoorden. We dachten om maar eens te beginnen in de plas Grasbroek. Daar is een parcours en is het max. 12 meter diep. Kan je niet veel gebeuren denk ik. Als het bevalt om in Nld te duiken wil ik eens rond Zwolle kijken. Woon zelf in Meppel. Ga nu met een andere duiker uit die buurt daar, maar hij is ook niet bekend in die plas.
          Aandurven wel, voel me als een vis in het water, al met veel stroming gedoken enz.

Comment

Vanuit meppel is de Dankernsee (net over de grens in duitsland) misschien een goede optie. Over het algemeen is het zicht goed en de plas is niet diep. er liggen lijnen met objecten, het is er rustig en niet al te groot.
            Droog, maar niet achter de oren.

Comment

Originally posted by Tulamben View Post
              Aandurven wel, voel me als een vis in het water, al met veel stroming gedoken enz.
              Je zult merken dat het hier heel anders is. Het grootste verschil is zicht. Juist daar zul je vertrouwen moeten ontwikkelen zodat je ook met 0 zicht (ja dat gebeurt) nog steeds vertrouwt op je skills. Menig helder water duiker is juist daardoor in paniek geraakt. Rustig aan beginnen en kijken of je het hier leuk vind om te duiken. En euh, neem je kompas en lamp mee

Comment

Als ik aan het noorden van het land denk kom ik uit bij de duikclub van Steenwijk (Kan je in contact brengen?) en nog noordelijker Groningen (dan denk ik aan Duikcentrum Tuimelaar, deze kunnen je ook kwa duikkleding adviseren).
                Ik zou me niet zomaar in een Nederlandse plas storten als mooi weer duiker. Het is al aangehaald maar toch herhaal ik het zorg voor lamp, kompas en iemand die de plas kent.

Comment

Denk ook eens aan het Speicherbecken. Materiaal huren kan ook in Hoogeveen bij Mark Bruinis, die heeft ook een duikschool. Of in Zuidlaren bij Sublub.
                  Zelf duik ik veel in het Veenmeer. Wil je ook vaker in Nederland duiken? En dus zelf materiaal aanschaffen?
                  Luister naar je gevoel en volg dat.

Comment

Click image for larger version

Name:	index.jpg
Views:	11
Size:	53.1 KB
ID:	1859157

Dankernsee, ideaal om ook te gaan scooteren
                    Droog, maar niet achter de oren.

Comment

Dank mr Krabs voor de tip van Dankernsee en ja ik houd van scooteren!

Germie Speicherbechen hebben we vorige maand gestaan met een camper, vandaar dat we er aan dachten om ook eens in Nld (of Dld) te gaan duiken.

Ziet er leuk uit daar, helaas regende het, restaurant heerlijk eten en bier.

Ajh dank, we gaan het ervaren.

Duikbeest en Germie ik ga eens kijken bij Steenwijk, Zwolle en Hoogeveen. Groningen te ver weg.

Of ik vaker in Nld wil duiken hangt er van af of ik het leuk vind. :-)

Zelf materiaal aanschaffen ga ik niet doen, dan moet ik het steeds meeslepen naar AziŽ. Denk als we meer in Bali verblijven dat ik daar wat aanschaf en in ons huisje daar laat.

Comment

Download anders de gratis Duikersgids app. Hierin staan bijna alle duikstekken in vermeld met onderwaterkaart en verdere info. Vergeleken met Tulamben stelt het hier niet veel voor.

Comment

Ik vind het duiken zelf al fantastisch voelen dus ik ben misschien wel snel tevreden maar ik kan me met duiken in Nederland prima vermaken. Het heeft zo z'n eigen charme en ik vind dat er binnen Nederland een grote diversiteit is aan sfeer onderwater. Verschillende kleuren water en onderwater planten en dieren.

Comment

Working...
                          X