Ontmoeting met een zeehond.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ontmoeting met een zeehond.

Bij Den Osse werd ik tot drie keer toe op mijn rug getikt en alledrie de keren zag ik toen ik mij omdraaide geen oorzaak. Mijn buddy was het niet, want solo. Toen ‘iemand’ aan mijn vinnen trok zag ik wel de dader: een grote grijsgespikkelde zeehond die zijn tanden op kennelijk speelse wijze in mijn vinnen zette. Ik schrok van het formaat van het beest en van zijn goed ontwikkeld gebit en van de snelheid waarmee hij/zij om me heen draaide. Probeerde het beest af te weren door met mijn lamp in de ogen te schijnen en door met mijn vinnen te trappen maar het enige resultaat leek te zijn dat het beest zich uitgedaagd voelde door te gaan met ‘spelen’.
    Ik heb de duik afgebroken en zag aan het oppervlak nog twee zeehonden in de buurt.
    Nu vraag ik mij af hoe ik dit gedrag moet interpreteren: speels, territoriaal, beschermend naar mogelijke gezinsleden? Had ik in het water moeten/kunnen blijven om van dit ronduit unieke moment te blijven genieten of zijn er risico’s verbonden aan ontmoetingen met deze grote dieren?
    Alleen als ik was viel me voornamelijk op hoe imposant het beest was en ik was behoorlijk onder de indruk.
    Dit zal geen tweede keer gebeuren maar als ... wat is dan het advies?

Er staat ergens op DF een draadje, ook over een zeehond (Happie). Die was heel nieuwsgierig, tevens een filmpje dacht ik (JackieO ?) waarbij de zeehond ook eea uit duikpak had gebeten en verwondingen had aangericht.

https://www.duikforum.nl/forum/duike...1857585-happie
    Last edited by Aquaduck; 20-06-18, 15:35.
    Keep your head cool, keep it under water!

Comment

Al een paar keer mee gemaakt, echter niet bij 'Happie'. Jonge mannetjes worden op een gegeven moment uit de kolonie verstoten zodra ze oud genoeg zijn. Ze leiden dan een zwervend bestaan en onderzoeken alles wat hun nieuwsgierigheid trekt. De eerste keer schrik je, deed ik ook. Maar blijf vooral rustig. Het dier is er niet op uit om je echt kwaad te doen. probeer hem in de gaten te houden, en jawel, geef hem maar een tik of trap op zijn snuit als die weer in je vinnen hapt. Kan die best tegen, en die beesten reageren op duidelijke signalen, geen voorzichtige. Als je hem juist dichterbij wil lokken, steek je vinnen dan uitdagend naar hem toe. Maar blijf de baas, net als bij een gewone hond.
      Sabaai dii
      http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du.../Over_mij.html

Comment

Ik heb bij de Farne Isles gedoken en liep daar Ben Burville tegen het lijf, een lokale arts die als hobby studie maakt van de lokale zeehondenkolonie. Er staan veel filmpjes van hem op youtube.
        Hij nam m'n buddie en mij mee naar de zeehonden daar en lokte ze ongeveer zoals Wijnand beschreef naar ons toe. En ja hoor ze kwamen dicht bij en waren zeer onderzoekend, hingen ook aan onze vinnen (dat zie je heel vaak)en gingen bij voorkeur achter ons "zitten". Super ervaring, maar wij waren met z'n drieën.
        Een jonkie had Ben iets te enthousiast in zijn vingers gebeten,ze zijn speels en de jonkies hebben nog zeer scherpe tanden. Ben vertelde dat het niet veel voorstelde en het wondje al schoon gebloed was voordat hij het kon verbinden. Zo te horen was Happie ook jong en speels, dus dat bijten is mijns inziens niet agressief bedoeld maar eerder speelsheid, maar ik ben geen expert.

Comment

Working...
        X