Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sidemount rebreather duiken

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Leuk om te lezen hoe je tot je keuzes bent gekomen. Zeer informatief.

Comment

Idd erg leuk op te lezen.
      Welke eccr ben jij op uitgekomen en waarom ?

Comment

Een rebreather kiezen is als een auto uitzoeken. De 1 vindt deze super, de andere die. Bij alle ccr's heb je in principe geen bellen, het is een volledig gesloten systeem. Maar bij mccr moet je zelf je zuurstof in de loop regelen, bij eccr wordt dit geregeld. De laatste soort rebreather is meestal ook de duurste. En dan heb je variaties in wel of geen CO2 sensor, of een Tempstik, of heliumsensoren tegenwoordig, of een OCB of een DSV (mondstuk met of zonder ingebouwde 'normale' tweede trap). Ik hoef geen CO2 sensor, ik heb genoeg aan een DSV, heliumsensoren heb je tegenwoordig, maar blijken nog wel wat onjuiste waarden te geven. Ik heb wel een Tempstik. Zeker handig, maar ik weet niet of ik opnieuw er 400 euro voor uit zou willen geven.

Maar goed, hoe ben ik bij de rebreather gekomen:
        Ik had na een OC duik met een rebreatherduiker naar 110m al eens een inspiration geprobeerd. Mijn buddy dook deze machine en ik had eigenlijk NIETS met rebreathers. Maar toen we samen zo diep geweest waren en ik mijn dubbelset en tig stages gebruikt had en daarbij ook nog eens een bevroren automaat op 21m trof die uiteindelijk GEEN gas meer gaf had, had ik zoiets van nu moet ik toch eens zo'n systeem proberen. Hij heeft het wel erg gemakkelijk t.o.v. mij als oc duiker. Dus na de duik heb ik gezegd dat ik graag eens de rebreather wilde proberen. En zo hebben we 's middags geruild. Het viel me eigenlijk best mee met trimmen e.d.
        Later heb ik een SF2 geprobeerd. Hoewel ik met deze wegdook als oc vond ik hem indien je niet horizontaal lag enorm zwaar ademen. Maar op dat moment lag een ccr nog buiten het budget.
        Na weer een paar duiken naar 100-110m op oc heb ik gezegd ik ga een ccr cursus doen, ik wil weten of het wat voor me kan zijn. Dus toen heb ik een inspiration cursus gedaan en ja dat ging prima. Met nog niet direct plannen om er 1 te kopen vond ik eentje te koop in Nederland binnen mijn budget. En heb deze gehaald. In een paar maanden tijd er extreem veel mee gedoken, want ik had nog een weekje Attersee gepland staan en nu zou dat natuurlijk niet meer oc gaan. En toen ben ik er later ook mee de grotten in gegaan.
        Rebreatherduiken is eigenlijk veel complexer. Werkt alles zoals het moet, ja, dan hoef je geen gaswissels e.d. te doen. Maar je moet continu opletten. Always know your PO2. En als er dan wat mis is, dan duikt een rebreather zeker lastiger. Het is voor veel beginnende rebreatherduikers erg moeilijk om een vrije opstijging te maken. Je moet je contralongen controleren, je wing en je droogpak. Als je op OC bailout op moet stijgen is het echt lastiger dan met flessen, ook dan moet je 3 dingen ontluchten. Elke goede eCCR voor technisch duiken kun je ook manueel bedienen.
        Het vraagt verder voor de duik, veelal thuis extra checks (scrubber vullen, positieve en negatieve test, enz), en ook na de duik thuis weer alles reinigen, echt meer aandacht dan een dubbelsetje wat je gewoon in je auto kunt laten liggen als je wilt.
        Luister naar je gevoel en volg dat.

Comment

Thanks !

Comment

Working...
          X