Homepage › Forum › Onderwater Fotografie & Video › Fotografie Algemeen › Digitale Fotografie en Bewerking › Witbalans instellen
-
Zowel handmatig witbalans instellen als roodfilters zijn veel minder nauwkeurig dan raw schieten. Raw is inderdaad groter maar op een beetje sd kaart kunnen alsnog honderden fotos.
Witbalans steeds instellen is extra gedoe (je moet ook rekening houden met de afstand tot je onderwerp!). Roodfilter is 1 waarde die dus bijna altijd verkeerd is.
Raw en jpg opslaan is onzin omdat je ook batchconversion kunt doen. Dan maak je een jpg op basis van de info van de camera.Dus alles in raw, batchconversion maken en de mooie platen zelf witbalans kiezen. Geeft de beste fotos en het minste gedoe onder water.
-
klopt dat de rood filter maar 1 waarde is maar is wel in een bepaalde diepte range gemakkelijk. en samen met raw ben ik er erg over te spreken in “zwembad” water.
de resultaten waren voor mij erg goed. geen blauwe schijn over de foto maar meer de kleuren zoals als je er met een lamp op schijnt. -
In een zwembad werkt dat nog wel inderdaad maar daar kom ik niet meer sinds mijn OW dus daar denk ik niet aan.
Maar dan nog kan je computer ook wat dat roodfilter doet. -
nee maar 30 meter zicht op Bonaire schaar ik ook onder “zwembad” water 🙂
-
Ik niet want daar heb je al geen rood meer en op 2 meter in het zwembad wel.
-
niet 30 meter diep maar tot een 10-15 meter heb ik er goede resultaten mee behaald. heb met en zonder filter foto’s gemaakt en met handmatige witbalans en die vergeleken. en nu dus gewoon met de filter.
-
Hallo,
Ik heb tot nu toe ook steeds gebruik gemaakt van de automatische witbalans omdat ik toch macro foto’s nam met de E-PL3 en de 60mm macro lens. De flitsers zorgen voor een mooie kleur en nabewerken was eigenlijk niet nodig. (Foto’s in RAW)
Ik hou er ook niet van om elke foto te moeten bijwerken, is een job op zich na een vakantie… 🙂
Maar nu ga ik dus gebruik maken van een groothoek lens en dome, ik zal dus veel minder voordeel hebben met de automatische witbalans en de flitsers.
Ik kan perfect 2 verschillende witbalansen manueel instellen op de E-PL3 en opslaan, ik heb dus op 2 verschillende dieptes de mogelijkheid om de witbalans vast te leggen.
Alleen is nu de vraag, hoe groot moet dat wit leitje zijn, van welke afstand moet ik dit fotograferen en moet dit het volledige scherm bedekken? Want dan heb je al snel een leitje nodig van 20×20 cm… 🙂
Nu heb ik er eentje gemaakt van 10×10 cm maar moet dit al zeer dicht houden om beeldvullend te zijn… Misschien is de afstand dan te klein tussen lens en leitje? -
Als ik bovenwater met gels de kleur van m’n licht bewust onnatuurlijk maak gebruik ik een grijskaart voor een referentie opname om de belichting op het onderwerp voor het eigenlijke shot mee te corrigeren. Door de grijskaart op het onderwerp te leggen kun je voor je deze kleur corrigeren op het onderwerp. Je pakt dan ook de witbalans van je onderwerp en niet van het licht dat op je camera valt. Hiervoor hoeft de grijskaart niet beeldvullend te zijn, enkel groot genoeg om in de nabewerking goed te kunnen corrigeren.
Mijn grijskaart is semi opvouwbaar (zit een verenstalen band in de rand) en is uiteindelijke 30×30 maar volgens mij moet het ook veel kleiner prima kunnen werken. -
iemand ergens een linkje naar RAW foto’s nabewerken in photoshop toevallig ?
ik heb zelf een canon g12 met ikelite 51, zelfs als ik de witbalans met een gezaagd broodplankje maak zijn de foto’s nog steeds groen. -
Nog makkelijker is rawtherapee.
Daarnaast is het ook gratis. -
Biedt Rawtherapee (behalve dat het gratis is) voordelen boven adobe photoshop elements ?
-
Ik vind het heel handig in gebruik. De standaard bewerkingen zijn snel gedaan (Kleur, helderheid, contrast en verscherpen bijvoorbeeld).
Als je een raw file opent met Rawtherapee ga je automatisch deze stappen langs.
Voor ingewikkeldere fotobewerking gebruik ik GIMP maar voor het nabewerken van raws Rawtherapee.