Homepage › Forum › Duiken › Duiken algemeen › Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
-
Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
Anoniem reageerde 10 jaar, 3 maanden geleden 27 Leden · 143 Reacties
-
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
Taliena;1093485:
Je houdt een autmaat nooit steriel.Je hebt allicht ook al eens in een garage of werkplaats of werf rondgekeken en gezien hoe vb. de autogeen lasposten er uitzien en hoe en in welke omstandigheden die dag in dag uit gebruikt worden… :shade:
-
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
En heb je wel eens zo’n gas een zuurstof set in de hens zien staan Luc, alles de deur uit brandweer er bij, nou ik wel.
Hg Jan
-
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
Nooit gedacht dat dit zo’n druk bezochte topic werd! 🙂
-
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
Soms denk je dat wordt niks , en soms denk je dat gaat het worden, maar niets is zeker hier.
Op een ding na dan het blijft nooit on topic.Hg Jan
-
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
Jan Korf;1093512:
En heb je wel eens zo’n gas een zuurstof set in de hens zien staan Luc, alles de deur uit brandweer er bij, nou ik wel.Dat geeft gewoon aan dat (bijna) alles brandbaar is Jan, en als je d’er veel TE rommelig mee omspringt brandt het he.
De dagdagelijkse praktijk overal ter wereld met die setjes geeft vooral aan dat er heel veel overroepen ai en oei en voodoo-magic verkondigd wordt… -
Anoniem
Gast11 februari 2013 om 22:35Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
Luc Dupas;1093534:
Dat geeft gewoon aan dat (bijna) alles brandbaar is Jan, en als je d’er veel TE rommelig mee omspringt brandt het he.
De dagdagelijkse praktijk overal ter wereld met die setjes geeft vooral aan dat er heel veel overroepen ai en oei en voodoo-magic verkondigd wordt…Klopt Luc, autogeen lasapparatuur (zuurstof en acetyleen) staat bijna in elke werkplaats
en als je daarmee omgaat zoals het is aangeleerd kan er eigenlijk weinig mis gaan.De omgangsregels van autogeen lasapparatuur lijken me niet geschikt als schoolvoorbeeld om aan te geven dat het wel meevalt.
De meeste lassers vullen hun cilinders niet bij, maar verwisselen deze alleen voor een nieuwe.
Verder wordt er maar een soort koppeling toegepast. (En voor zover mij bekend ademen ze het gas niet in:shade:).In de duikerij is het eigenlijk maar een rommeltje en tegelijkertijd gaat het niet te vaak mis.(gelukkig maar)
OK tot 40% zuurstof gebruiken we eigenlijk alles door elkaar omdat het kan.
(behalve dan vullen met 100% zuurstof en optoppen).
Boven 40% is het niet geheel duidelijk welke regel wordt nageleefd:
De praktijk is: Gewone 5/8 DIN aansluiting en apparatuur in zuurstof service*
De europese regels:
[I]Nitrox equipment will be supplied in Europe in accordance with the EN 144-3 and the EN13949 which states that equipment sold in CEE (European Community) countries over 21% and up to 100% will be manufactured with the special M26 fitting.
[/I]Tekst overgenomen van Apeks site.(een bekende leveracier)
De gedachte achter de europese regel is op zich zo gek nog niet. Door het toepassen van een andere aansluiting is verwisseling
tussen ‘in zuurstof service’ en ‘niet in zuurstof service’ minder snel mogelijk.
Maar ja in geval van nood kun je onderwater niks meer uitwisselen, wat dan ?
Voorlopig worden er ombouwkits op de markt gebracht om gewone automaten geschikt te maken voor zuurstof 40-100%.
Het is mij niet precies bekend waarin deze kits verschillen van gewone onderdelen.
Een voorbeeld: O ringen uit Viton (grade ?) of EPDM ?Zuurstof service: wanneer is duikapparatuur precies in zuurstof service en hoe ver moet je daarin gaan ?
Een voorbeeld: een bekende leverancier van apparatuur vermeldt dat assemblage in een “cleanroom” wordt uitgevoerd.
Ik ken maar weinig duikshops die automaten in een “cleanroom” servicen. Wat gebeurt er als de automaat de cleanroom verlaat ?
Mogelijk beschikt de duikshop wel over een “clean-room” maar dat is wat anders.
De praktijk zal zijn dat de duikapparatuur uit elkaar wordt genomen, reinigen en opnieuw geassembleerd met onderdelen die
beter bestendig zijn tegen zuurstof onder hoge druk. (een maat daarvoor is de zelfontbrandingstemperatuur)
Daarna is het aan de gebruiker om goed op te letten.Hoe doet ie dat eigenlijk, heeft die een apparatuur logboek ?
En wat is er geregeld als men zelf de apparatuur onderhoudt ?
Blauwe ogen check ? Goede bekende check ? “Edelachtbare, op het duikforum werd me verteld dat: ……………………!?”PAT1
-
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
EPDM is niet 100% zuurstof geschikt, viton daar tegen wel. Viton is alleen “stugger” minder vervormbaar waardoor deze nog al eens graag uit de uitsparing vallen.
EPDM is trouwens een verzamelnaam, er zijn meerdere grades waaronder sommige zelfs voor 30% gevuld zijn met olie, anderen hebben talk, zeep en nog meer fillers.
Wil niet zeggen dat viton onbrandbaar is, ergo als viton in de fik gaat komt er een zeer onaangenaam gasje vrij.Tot ean 32 (hetgeen het meeste wordt gebruikt) is er niets aan de hand voor de gebruiker, de vuller moet zelf toezien / hopen dat alles schoon is. Een stickertje zuurstof schoon en een onzinnige adapter op een automaat geeft geen enkele garantie bij partieel blenden. En bij dat laatste gaat het meestal fout…..
-
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
joosie55;1093453:
Ontsteking = meestal een vonk = warmteLuc Dupas;1093455:
Dat is het nadeel als men zijn wijsheid op het internet moet halen he… de derde component is echt wel gewoon de ontstekingsbron, of energie in het algemeen… kan vb. gewoon de kinetische energie van een losgeslagen metaaldeeltje zijn, het hoeft echt niet per se warmte/temperatuur te zijn.Wat is er zo moeilijk te begrijpen van de wiki ?
Je hebt geen vonk of kinetische energie nodig voor een vlammetje.
Als iets gewoon te warm wordt kan het vlam vatten.
Als je benzine maar koud genoeg maakt is het bijna onmogelijk om in de fik te steken met een vonkje of aansteker (behalve als je zuurstof toevoegt … de driehoek).
Is die brandweer rondleidingen toch nog ergens goed voor geweest 😉 -
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
deHakkelaar;1093665:
Als je benzine maar koud genoeg maakt is het bijna onmogelijk om in de fik te steken met een vonkje of aanstekerDaarom start jouw (benzine)motor dus niet putteke winter… :shade:
In onze brandweeropleiding hebben we het wel degelijk gehad over een energiebron/ontstekingsbron, en warmte is daar maar 1 bepaalde vorm van hoor… -
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
zullen we die brandriehoek maar vervangen door de brandVIJFhoek….en gewoon weer verder praten over nitrox en gebruikers…niet vullers.
-
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
Nog even en het wordt een heuse cirkel Jan… en dan geraken we d’er niet meer uit… :tong
-
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
Kan jij dan uit een driehoek of een vijfhoek komen Luc. 😉
Hg Jan
-
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
Je kan altijd even pauzeren in een van de hoekjes Jan 😉
-
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
Jan Korf;1093682:
Kan jij dan uit een driehoek of een vijfhoek komen Luc.Ik kom d’er altijd rond voor uit Jan… :shade:
-
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
Ja dan moet je afvallen.:teeth:
Hg Jan