Homepage › Forum › Duiken › Duiken algemeen › Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
-
Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
Anoniem reageerde 10 jaar, 1 maand geleden 27 Leden · 143 Reacties
-
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
mart1;1093419:
Klopt. Sommige merken zoals Scubapro doen dat standaard. Er zijn natuurlijk nog meer verschillen dan alleen het gebruikte vet. Materiaal: o/ringen, klepjes, sommige automaten zijn zelfs deels van titanium gemaakt wat heel slecht combineert met zuurstof! Stofvrij servicen maakt ook een verschil. Wat precies de doorslag geeft bij een zuurstofbrand is slecht te achterhalen.Om brand te “stichten” heb je 3 dingen nodig:
1) Brandstof (als we weten dat zelfs staal brandt, dan kunnen we dit bij ons duiklmaterieel dus niet volledig uitsluiten!)
2) Zuurstof (21% zit er zowieso al in lucht, in nitrox is dit meestal 32 of 36% en bij partieel blenden gebruiken we 100% O² in de fles)
3) OntstekingAls er één van die drie voorwaarden NIET voorhanden is, dan is brand onmogelijk!
Alleen dit laatste kunnen we uitsluiten. Daarom wordt O² bij partieel blenden altijd zeer langzaam gevuld om te voorkomen dat de fles te warm wordt.
Er is echter een gevaarlijk addertje onder het gras! LEKKEN! Inderdaad, als een o-ring gaat lekken bij hoge O² concentraties wordt er enorm veel warmte opgewekt = ontsteking (denk aan je duim die je op de fietspomp houdt terwijl je de druk opbouwt en de lucht al fluitend laat ontsnappen…. ai…. duim verbrand!). De lekkende o-ring vliegt in brand, omdat de hoge O² concentratie ervoor zorgt dat dit al bij een lagere temperatuur gebeurt, zelfs een viton o-ring kan dan branden. Door het hoge gehalte O² in nitrox vanaf +40%, zal die brand zeer warm en hevig zijn! Hierdoor zullen alle rubberen delen (slangen etc….) gaan fikken!
Indien we praten over het gevaar bij nitrox en eventuele ongevallen ermee, dan gaat dit zeer vaak over een vulslang die in de fik schiet door een lekkende dichting die de brand opstart! En stel je maar eens voor dat die slang al vuurspuwend begint rond te slingeren,… daar wil je niet bij zijn! (Het vuur komt van de brandende slang, niet brandende O² ;-)).Misschien nog even dit: Verschil tussen een nitrox automaat en een standaard automaat: Enkele jaren geleden stelde Europa nieuwe normen op voor nitrox materiaal voor sportduikers. Het enige ECHTE verschil tussen een nitrox-automaat en een standaard automaat is de M26 koppeling tussen automaat en fleskraan. Bij een gewone automaat is dit M25 voor DIN en een beugel voor INT.
Veel is er van deze nieuwe (wettelijke) norm niet overgebleven! Immers, ga maar eens met je superduper M26-automaat naar bvb Egypte… daar horen ze het in Keulen donderen… en kan je die automaat NIET gebruiken op hun flessen…Maar… er wordt rond heel het nitrox verhaal zeer veel onzin verkocht!
-
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
Iedereen alvast bedankt voor alle info hier kom ik veel verder mee. Maarten bedankt voor de waarschuwingen, die neem ik ten harte. Zelf prefereer ik altijd voorzichtigheid met de hele duiksport, niet dat dit mij tegenhoud om nog steeds plezierig te duiken.
Dan weet ik nu ook dat ik mijn eigen sets mee kan nemen op vakantie en gewoon met nitrox kan duiken nadat ik deze specialty heb gedaan. -
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
Zolang jij Nitrox tot 40 % gebruikt is er niets aan de hand, troost je dat wordt niet geserveerd voor de gewone sportduikers.
Het is meestal 36% of 32 %HG Jan
-
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
Dedjutoch;1093430:
Om brand te “stichten” heb je 3 dingen nodig:
1) Brandstof (als we weten dat zelfs staal brandt, dan kunnen we dit bij ons duiklmaterieel dus niet volledig uitsluiten!)
2) Zuurstof (21% zit er zowieso al in lucht, in nitrox is dit meestal 32 of 36% en bij partieel blenden gebruiken we 100% O² in de fles)
3) Ontsteking
…Back to school, de derde is warmte of temperatuur.
-
Anoniem
Gast10 februari 2013 om 18:45Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
ilya_d;1093428:
Heb jij aparte automaten voor je 100% decogas? Zo ja, hoe herken je die?
Of zijn al je automaten geschikt voor >40%?Nee, en nee 😉
Al onze deco automaatjes zijn schoon, en worden minstens 1x per jaar opnieuw schoon gemaakt. Onze gewone automaten (backgas dus) zijn niet schoon. Een backgas automaat verwissel je niet voor een deco automaat, deco automaatjes (100% 50% of zelfs stage automaatjes) wissel je erg makkelijk (en vaak!) -
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
Dedjutoch;1093430:
….Er is echter een gevaarlijk addertje onder het gras! LEKKEN! Inderdaad, als een o-ring gaat lekken bij hoge O² concentraties wordt er enorm veel warmte opgewekt = ontsteking (denk aan je duim die je op de fietspomp houdt terwijl je de druk opbouwt en de lucht al fluitend laat ontsnappen…. ai…. duim verbrand!).Ik denk dat een nog groter risico op ellende de snelheid van het opendraaien van kranen is, al dan niet gepaard met het wel of niet purgen van de automaat tijdens het opendraaien van de kraan (zeker bij hoge(re) conecentraties O2).
Bij een normale fles is het niet slim om ineens de kraan vol open te draaien, maar bij een fles met verhoogde O2 concentratie wordt dat er niet slimmer op. Een grote hoeveelheid gas (hoge druk evt in combinatie met hoog % O2) dat ineens “botst” op bijvoorbeeld een eerste trap die “dicht” staat is niet de slimste combi en zou wel eens vaker voor problemen kunnen zorgen dan een lekkende o-ring. -
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
deHakkelaar;1093443:
Back to school, de derde is warmte of temperatuur.Ontsteking = meestal een vonk = warmte
-
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
@rno;1093451:
Een grote hoeveelheid gas (hoge druk evt in combinatie met hoog % O2) dat ineens “botst” op bijvoorbeeld een eerste trap die “dicht” staat is niet de slimste combi en zou wel eens vaker voor problemen kunnen zorgen dan een lekkende o-ring.Off-topic maar een drukloze 1ste trap, op een kraan die dicht staat, staat gewoon van in het begin helemaal open hoor Arno! Het is pas bij het openen van de kraan vanaf het moment dat de 2de trap niet (meer) verbruikt en de druk in de middendrukkamer voldoende oploopt dat de 1ste trap dicht wordt gestuurd…
-
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
deHakkelaar;1093443:
Back to school, de derde is warmte of temperatuur.Dat is het nadeel als men zijn wijsheid op het internet moet halen he… de derde component is echt wel gewoon de ontstekingsbron, of energie in het algemeen… kan vb. gewoon de kinetische energie van een losgeslagen metaaldeeltje zijn, het hoeft echt niet per se warmte/temperatuur te zijn.
-
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
Nee Luc hij heeft het geleerd bij zijn BHV cursus.:tongue2:
HG Jan
-
Anoniem
Gast10 februari 2013 om 20:38Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
@rno;1093451:
Ik denk dat een nog groter risico op ellende de snelheid van het opendraaien van kranen is,De enige zuurstofbrand die ik meegemaakt heb was inderdaad bij het open draaien van de kraan. Maar de brand ontstond in de kraan zelf, ik denk door de wrijving van de zitting bij het open draaien maar dat is nooit te bewijzen. Om aan te geven hoe onvoorspelbaar zuurstof is: dit was de tweede keer dat deze kraan open gedraaid werd. De eerste keer zat er 200 bar in de tank en ging het goed, nu slechts 120 bar en het was goed mis.
-
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
Nog een leuk detail: voor een zuurstofschone(re) automaat worden speciale o-ringen en speciale lube gebruikt. Meestal ook handschoenen en een zo stofvrij mogelijke omgeving bij het servicen.
En waar komt de automaat vervolgens terecht? Juist: in een stoffige diveshop (hier op Bonaire is overigens zelfs de koelkast stoffig), in een vuile kast of bewaard in een stoffen automatentasje waar vanalles in kan waaien. Maar bewaaradvies ben ik nog nooit tegengekomen in enige nitroxcursus 😉
Overigens staat in de fabrieksbeschrijving van de meeste automaten ook een aanbeveling of de automaat met nitrox (al dan niet hoger dan 40%) te gebruiken is. -
Anoniem
Gast10 februari 2013 om 20:49Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
zeewolf;1093458:
En waar komt de automaat vervolgens terecht? Juist: in een stoffige diveshop (hier op Bonaire is overigens zelfs de koelkast stoffig), in een vuile kast of bewaard in een stoffen automatentasje waar vanalles in kan waaien. Maar bewaaradvies ben ik nog nooit tegengekomen in enige nitroxcursus 😉Gelukkig gaat het niet om de buitenkant van de automaat, je hoeft je dus geen zorgen te maken over stoffige automatentasjes.
-
Re: Verschil Nitrox-Lucht ademautomaten
Je houdt een autmaat nooit steriel. 🙂
De kraan waar je je automaat indraait is natuurlijk nooit schoon. En de O-ringen en je din kit ook niet.
Smijt je je automaat in een bak zonder dopje op de dinkit, dan komt er ook wel wat vuil in de automaat terecht.
De tweede trap wordt zelfs door technisch duikers wel eens door de modder gemaaid.
En is het gebruikte gereedschap wat je voor servicen gebruikt wel gereinigd?
Conclusie, je kunt nooit alles voorkomen. Maar door het juiste vet te gebruiken, zo schoon mogelijk te werken en een beetje voorzichtig te zijn met je materiaal kun je het wel netjes houden. Maar dat geldt natuurlijk ook voor een gewone automaat.
Wat ik me dan nog wel afvraag, zijn er onderhoudskitjes te krijgen voor alle merken (Apeks, Aqualung, Scubapro, Mares, etc) om je set geschikt te maken voor zuurstof? Ik heb tot nu toe altijd mijn automaten laten servicen, dus op basis van vertrouwen. Maar ik heb ook wel eens gewoon te horen gekregen dat er niets anders of extra’s gedaan wordt dan met gewoon servicen, want er wordt altijd christolube of ander merk O2-vet gebruikt, en dan is het goed. Wat is dan de waarheid?