Vind antwoorden, stel vragen en maak contact met onze leden over de hele wereld.

• Tobago 2019

Posted by Don-Chedi on 12 februari 2019 om 16:36

Tobago 2019
    Afgelopen maand, eind januari begin februari, ben ik op duikvakantie geweest naar Tobago. Het eiland maakt deel uit van het republiekje Trinidad-Tobago, en ik heb het leren kennen als een lekkere en interessante bestemming. Vlucht gaat 1 keer per week rechtstreeks op dinsdag vanaf Frankfurt, met Condor. Op de terugvlucht maak je een tussenstop op Barbados (helaas 1 van de onvriendelijkste vliegvelden die ik heb leren kennen, maar dat is een ander verhaal).

Ik zat de hele tijd in het dorpje Speyside, helemaal aan de noordoostelijke punt van Tobago. Het hotel Speyside Inn wordt gerund door een Nederlands echtpaar, evenals de daarbij behorende duikshop Extra Divers. De reis was geboekt bij Diving world.

Voor de dagelijkse duik routine loop je na je ontbijt 10 meter naar de duikshop, kleed je je om, laad je spullen in de pickup truck, klimt er zelf ook bij, en dan wordt je het korte stukje naar de pier gebracht waar de duikboot vertrekt. Met vaart ‘s morgens uit voor een duik, veelal hooguit 10 minuten varen, na de duik keert men terug voor een pauze en om flessen te wisselen (ja, die kan je hier rustig open en bloot achter laten op de pier) en dan vaart men weer uit voor een tweede duik. Nagenoeg alle locaties liggen rondom het eiland ‘Little Tobago’ en ‘Goat Island’. Die eerste is overigens een vogelreservaat en dat zie je dagelijks aan wat er allemaal rond vliegt (de BBC opnames van de fregatvogels die terugkerende sterns aanvallen om hun vangst te stelen zijn hier gemaakt). Na de duiken wordt je weer met de pickuptruck opgehaald en kan je je spullen spoelen en ophangen, en zelf douchen. De middagen heb je alle tijd voor overige dingen.

Speyside en genoemde eilanden liggen aan de oostelijke zijde, dus rechtstreeks aan de Atlantische Oceaan. Het water is betrekkelijk ruw, met constante deining en hier en daar beste stroming. Meer veruit gelegen rotspunten, waar groot wild zoals hamerhaaien te verwachten zijn, werden deze maand niet aangedaan, te ruw.

Maar iedere duik weer waren de riffen een waar kleurenspektakel. Veel soorten koralen en sponzen, over het algemeen in goede conditie, en een enorme uitbundigheid aan vissen. zowel in aantallen als in soorten. Caribisch duiken heeft mij niet teleurgesteld, zoals sommigen mij van tevoren probeerden te waarschuwen, omdat ik al zo veel heb gezien wereldwijd. Maar dit is misschien niet helemaal onbevoordeeld, omdat ik voor de eerste keer in de Caribische regio was en alles dus nieuw was.

Verder, het eiland Tobago zelf. Heerlijk rustig, vooral zo ver in die noordoostelijke punt. Niet zo gek veel overnachtingsmogelijkheden, niet zo gek veel eetgelegenheden (regelmatig zijn die ook nog eens onaangekondigd gesloten omdat er te weinig klandizie is), ook onregelmatig openbaar vervoer hier en geen atm’s dus dat is iets waar je rekening mee moet houden.
    Als vermeld bij het duiken over het achterlaten van materiaal; het is een hele veilige bestemming. Iets wat in het zuiden van Tobago en op Trinidad mogelijk anders ligt naar wat ik heb gehoord heb maar geen ervaring mee heb.

Stranden aan deze kust zijn niet zo idyllisch wat je van een tropen bestemming verwacht, die kan je wel vinden aan de kalmere westkust, aan de Caribische zijde. In Speyside waren het slechts smalle strookjes grijs zand met keien en stapels wier, constant gebeukt door de aanrollende branding. In het dorpje is 1 bezienswaardigheid, een ruine van een oude suikerriet estate uit de slaventijd. Anders dan in Nederland is de bevolking hier trots op hun afkomst en kan vrij over het slavernij verleden worden gepraat.

Tobago wordt vooral geroemd als een vogel paradijs, en dat kan ik zeker beamen ondanks mijn geringere kennis van tropische vogels. De bergrug over het midden van van Tobago reikt tot aan de dorpjes aan de kusten, en daarmee ook het regenwoud welk in het midden als nationaal park is aangemerkt. Volgens het reisgidsje het oudste nationaal park ter wereld. Je kan daar uitstekende wandelingen maken. Men zal zo veel mogelijk promoten om een gids daarvoor te huren, maar de paden zijn heel erg duidelijk en als je je goed hebt voorbereid met schoenen en een rugzakje met eten en drinken is het niet anders als een boswandeling bij ons. Maar dan in de tropen. Helaas koos ons gezelschap een bijzonder natte regenachtige dag ervoor uit, maar ja, het is niet voor niets een ‘regen’woud’. Gevaarlijke dieren komen er niet voor. Daar hoog in die bergen zie je weliswaar meer soorten vogels en dat is dan de moeite ervoor waard, maar veel vogelsoorten komen ook gerust tot aan je balkon (omdat het woud dus helemaal tot aan je hotel reikt). Zittend op je luie stoeltje en met een drankje kan je ook prachtig vogels kijken.
    En dan zijn er ook nog de zeevogels. Little Tobago is ook van oudsher een reservaat, en die kan je bezoeken, maar dat moet wel onder begeleiding. toevallig was onze duikboot kapitein een voormalig parkranger, en leidde ons graag rond. Honderden broedende vogels op steile kliffen en tussen de struiken (soms direct langs de wandelpaden), af en aan vliegend, ruziënd, enzovoorts. Heel mooi.

Hier onder ga ik mijn duikverslagen op de voor mij gebruikelijke wijze publiceren zodra die gereed zijn.

willemtel reageerde 4 jaar, 8 maanden geleden 7 Leden · 11 Reacties
  • 11 Reacties
Start of Discussion
0 van 0 reacties Juni 2018
Nu