Vind antwoorden, stel vragen en maak contact met onze leden over de hele wereld.

Homepage Forum Onderwater Fotografie & Video Fotografie Algemeen Digitale Fotografie en Bewerking onder water fotograferen voor ongeveer 800 euro

• onder water fotograferen voor ongeveer 800 euro

Posted by gerarda on 6 januari 2013 om 18:03

onder water fotograferen voor ongeveer 800 euro
    Hallo Allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb een jaar onder gefotografeerd met een 2ehands cameratje gekocht via marktplaats. Bovenwater fotografeer ik met een Nikon D90 (DSLR). Ik ben gewend om zelf de sluitertijd/ diafragma etc in te stellen.

Ik wil graag een nieuwe camera voor onder water. Ik wil in elk geval handmatig diafragma en sluitertijd kunnen instellen en het liefste in RAW kunnen fotograferen. Mijn budget zit zo rond de 800 euro. Dat is niet genoeg om een behuizing te kopen voor de D90.
    Maar, de vraag is: wat dan wel?

Ik heb zitten kijken naar de Sealife 1400 met externe flitser. Hij maakt leuke foto’s, maar heeft geen RAW functie.

Hebben jullie andere tips voor camera’s die misschien beter zouden zijn voor dit bedrag? Want als je de reviews op internet moet geloven is elke camera ‘geweldig’ en ‘fantastisch’ en kan je zelfs met de goedkoopste kwalitatief de mooiste foto’s maken.

Groetjes,

smeisje reageerde 10 jaar, 9 maanden geleden 8 Leden · 13 Reacties
  • 13 Reacties
  • eaglez_mr2

Deelnemer
    6 januari 2013 om 18:10

Re: onder water fotograferen voor ongeveer 800 euro

Canon G-serie, kun je alles instellen en met Canon onderwaterhuis red je dat ook wel binnen de 800 euro. Heb zelf een G12. Grote kans dat je er later een extrerne flitser nog bij wilt, komen wel eens tweedehands hier voorbij, maar reken daar ook snel 300+ euro voor incl. tray/armen (nieuw nog wel een stukje duurder).

Met de G12 kun je alles handmatig instellen, diagrafma, sluitertijd, iso, enz enz

Wat ook een optie is is een PEN van Olympus, deze werkt met losse lenzen (die van je nikon gaan niet passen denk ik) Canon heeft ook pas een systeemcamera uitgebracht, de EOS M, daar schijnt met een adapter ook normale canon lenzen op te passen…. maar dan wordt het alsnog een duur grapje;)

• bart

Deelnemer
    6 januari 2013 om 19:27

Er staat een ikelite set voor een D90 op marktplaats. Misschien kan je meer uitgeven of alleen het onderwaterhuis kopen. HEt voordeel is dat een ikelite behoorlijk robuust is en hij is voorzien van een vacuum systeem waarmee je boven water kan testen of het onderwaterhuis goed is afgesloten voor de duik. Ook als je nog wilt uitbreiden kan je behoorlijk goed vooruit met deze set.

Marktplaats.nl – Ikelite onderwaterhuis voor nikon d90 – Duiken en Zwemsport

• gerarda

Deelnemer
    6 januari 2013 om 20:42

Bedankt voor de reacties. Ik heb gereageerd op de set op marktplaats, maar deze ligt (behoorlijk) buiten mijn budget. Het zou absoluut kwalitatief beter zijn als ik met mijn Nikon onder water kon, maar dat is financieel niet haalbaar.

Wat betreft de Canon, dat zou nog wel eens een goed alternatief kunnen zijn. De recencies zijn prima en (groot voordeel) hij kan in RAW schieten.

Als er nog meer suggesties zijn, hoor ik het graag.

• eaglez_mr2

Deelnemer
    6 januari 2013 om 20:56

de foto’s van ongeveer de laatste 2 jaren heb ik met de G12 gemaakt. (zonder macro lens etc. , wel met extrene flitser)

Welkom op de voorpagina

heb eens zitten kijken naar de EOS M, deze heeft geen interne flits, kan eventueel wel een speedlite flitser op maar dan pas hij denk ik niet meer in het onderwaterhuis (als die er al is) Dus G12 nog steeds de betere optie bij Canon (op SRL na natuurlijk)

• gerarda

Deelnemer
    6 januari 2013 om 21:49

Die foto’s zien er goed uit Aike. De camera heeft in elk geval fototechnisch een heleboel mogelijkheden. Ik kan alleen nergens vinden wat voor externe flitser er dan bij zou kunnen. Want volgens mij is er geen mogelijkheid om een externe flitser aan de camera zelf aan te sluiten in de behuizing, of wel? Moet je dan een slaaf-flitser gebruiken? Welke gebruik jij?

• eaglez_mr2

Deelnemer
    7 januari 2013 om 11:40

Gebruik zelfs een Sea&sea Ys-01, en die stel ik helemaal handmatig in. Verder worden de flitsers van Inon (d/s 2000) ook veel gebruikt. Via een glasvezelkabeltje weet de flitser wanneer hij moet flitsen, de sterkte kan via s-ttl maar ben daar niet zo’n fan van. Handmatig werkt prima en als je je camera en flitser doorhebt zit je vaak bij de eerste flits al aardig op de goede sterkte.

• ivoheus

Deelnemer
    7 januari 2013 om 11:50

Mijn vrouw en ik gebruiken de G12 in een ikelite huis met een ikelite flitser. Bevalt erg goed. De fotos vonden we al tof en ik ben nu bezig om een film te monteren en dat ziet er ook erg goed uit.

2e hands G12 heb ik al voor 250euro zien langs komen.

• rene-weterings

Deelnemer
    7 januari 2013 om 19:27

Ga voor een systeemcamera!! De eerste of tweede generatie PEN heb je nu al voor onder de 650 euro inclusief onderwaterhuis en de kwaliteit doet niet onder voor een DSLR. Maar ja…zonder flitser ben je nergens denk ik, dus besef waar je aan begint. 😉

• ivoheus

Deelnemer
    8 januari 2013 om 08:13

Goed punt Rene1978. Een systeemcamera is idd een idee aangezien de TS al ervaring heeft met DSLR en onderwater fotograferen. Maar goed een flitser is idd wel een must

• jeroen-goossens

Deelnemer
    8 januari 2013 om 08:40

Als je een 2de hands PEN koopt (staan bij Onderwaterhuis.nl al vanaf zo’n 460 euro). Een Sea&Sea YS02 flitser met bodemplaat en kabel kost daar zo’n €400. Je zit dan net boven je budget.

Ik zit eraan te denken om mijn PEN 1 te verkopen, dus het zou zo maar kunnen dat je dan binnen je budget zit!

• jvb

Deelnemer
    10 februari 2013 om 16:36

Gerarda,

Ik fotografeer en film, sinds kort, met een Canon G15.
    De G15 heeft een lichtsterke lens 1.8 en kost met OW huis WPDC 48 ongeveer
    800.

Gr. JVB

• smeisje

Deelnemer
    10 februari 2013 om 17:48

Hoi,

Ik heb net zelf de olympus pen e-pm1 gekocht, met onderwaterhuis natuurlijk 😉
    Dit is technisch dezelfde camera als de e-pl3, je mist alleen wat knopjes waardoor je wat meer in het menu moet regelen. Dit menu is gelukkig heel overzichtelijk en snel dus voor mij geen probleem. Ook heb je geen kantelbaar lcd scherm…

Met de pen serie kan je inderdaad je lenzen wisselen ( je moet dan alleen ook een andere poort nemen) en de sensor is groter/ betere kwaliteit dan de canon g serie.
    Ik twijfelde tussen deze 2 camera’s en na veel uitzoek werk toch gekozen voor de pen, alhoewel ik eerst naar de canon neigde.
    Vooral vanwege de sensor en de mogelijkheid tot wisselen van lenzen. Ook kan je de poort wisselen voor bijv. Een zen dome voor gebruik met groothoek/ fisheye lens.
    Kortom, heel veel ‘doorgroei’ mogelijkheden. Wel allemaal erg kostbaar, dus weet waar je aan begint 😉
    Ik vind het wel fijn dat dat allemaal zou kunnen…
    Ik ben in ieder geval erg blij met m’n aanwinst, en z’n ontelbare instel mogelijkheden.

En er is bij onderwaterhuis nog steeds een aanbieding, dan zou je het halen binnen je budget!
    En dan heb je dus een hele nieuwe set, en kan je ook nog wat benodigdheden als geheugen en spiraalkoord kopen. 😉

De set is wel behoorlijk positief onder water, ik ga er ook nog wat gewichtjes voor kopen, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Succes met kiezen, ik hoop dat je wat aan mijn keuze ervaring hebt 🙂

• smeisje

Deelnemer
    10 februari 2013 om 17:50

keuze camera

Dubbel gepost, foutje 😉

Start of Discussion
0 van 0 reacties Juni 2018
Nu