Homepage › Forum › Reizen › Duikvakanties en Bestemmingen › Overig › Malawi Meer, 2017
-
Mooie verslagen Wijnand, hoeveel verschillende soorten cichlides heb je nu gezien in 18 duiken? En van hoeveel soorten is het bestaan bekend?
-
Volgens de laatste uitgave van ‘Malawi cichlids in their natural habitat (5th edition)’ van A. Konings zijn er iets meer dan 1000 soorten momenteel bekend in het Malawimeer, maar er zwemmen er met zekerheid nog meer rond.
Als al hier en daar aangegeven in de verslagen, is determinatie van cichliden iets te hoog voor mij gegrepen. Veel soorten lijken heel veel op elkaar en zijn bijvoorbeeld alleen genetisch te onderscheiden of aan de hand van de (inwendige) kaakvorm, of afhankelijk van de locatie in het meer. Er zijn soorten die in de loop der eeuwen als populatie zijn gescheiden van elkaar, een tussenliggend zandstrand, riviermonding of diepte of zo is al een onoverkomelijke hindernis, dat deze zich als genetisch nieuwe soorten hebben ontwikkeld maar er nog wel hetzelfde uit zien.
Komt nog bij dat exemplaren van dezelfde soort vele kleurvariaties kunnen vertonen zodanig dat het andere soorten lijken. Die met die zwarte banden bijvoorbeeld kan alle variaties blauw en geel zijn, vage banden hebben of noem maar variaties op. Zomaar, of afhankelijk van sexe, paarseizoen, andere emoties, voedsel.
Daar ben ik dus mee gestopt om dat uit te zoeken. Enkele soorten met heel opvallende kenmerken (die heel langwerpig torpedovormige bijvoorbeeld, of die dikke zwarte tilapia, en die blauwe met die dikke lippen) is me wel gelukt met de naam te achterhalen. Maar om in te schatten hoeveel soorten ik zelf heb gezien. Echt geen idee. 100? 500? of slechts 50? Kan allemaal.
-
Heel gaaf! Mooie foto’s en een mooi verslag. Het Malawi Meer staat bij ons, maar vooral bij mijn vriend, hoog op de bucketlist. We hebben een groot aquarium vol cichliden en hoe leuk is het om tussen je eigen aquariumvissen te duiken. Veel vissen die op de foto’s staan zitten bij ons in de bak. Gezien wij pas sinds 3 september 2017 onze Open Water hebben gehaald en nog niet zo heel veel reiservaring hebben zal het voor ons nog wel even duren voordat wij zulke onderneming aan gaan naar het Malawi Meer.
-
Vrijdagavond 12 oktober is de eerste OFFT (Onderwater Foto en Film Team) bijeenkomst van het seizoen ’18/’19. Deze OFFT-avond wordt gehouden in het Veerhuis in Nieuwegein. Het begint buiten al wat frisser te worden, maar de hoofdspreker neemt je mee naar warmere oorden. Wijnand Vlierhuis zal met zijn foto’s over zijn reis naar Malawi vertellen. NIeuw talent Lia van Nieuwenhuizen won in 2017 met haar visfuik-foto de categorie Beste Foto van het Zeeuws Kampioenschap Onderwaterfotografie.
Het programma van de avond ziet er als volgt uit:
20.15 uur Inloop20.30 uur Lia van Nieuwenhuizen scoorde in 2017 hoog met haar deelname aan het Zeeuws Kampioenschap Onderwaterfotografie. Ze laat een aantal van haar mooie foto’s zien.
20.45 uur Photo of Fame. Bezoekers brengen op een usb-stick één foto mee waaruit de organisatie drie foto’s selecteert die kort worden besproken. De zaal kiest de beste of leukste foto!
21.00 uur Wijnand Vlierhuis reisde naar het Malawimeer in Malawi en heeft daar een aantal bijzondere foto’s gemaakt die hij graag aan je laat zien.
21.30 uur Met de OFFT-borrel kun je nog even gezellig met elkaar napraten en plannen maken voor een volgende foto- of filmduik.
Dus … voor wie meer wil horen en zien van mijn reis naar Malawi, kan 12 oktober naar Nieuwegein komen.
-
Wijnand, misschien ook even een draadje aanmaken in evenementen sectie op DF, met de hierboven genoemde info.
-
Aquaduck;n1859535:
Wijnand, misschien ook even een draadje aanmaken in evenementen sectie op DF, met de hierboven genoemde info.zal ik doen, zodra ik daarbij kan verwijzen naar een pagina van het OFFT (of DuikeninBeeld of Duikspotter of Aquashot, die organiseren het tegenwoordig). Bovenstaande is enkel het tekstje uit de Facebook evenementenpagina. Dus zeg maar een vooraankondiging.
-
Heej; ik wilde weer eens terug lezen wat ik hier geschreven heb, blijkt dat de tekst uit mijn startbericht grotendeels is verdwenen? Bugje voortvloeiend uit de hacks van afgelopen jaar?
(ben bang dat ik het verhaal niet meer kan terug halen, zal vanavond nog eens kijken op mijn eigen computer thuis)