Homepage › Forum › Reizen › Reizen Algemeen › Lithium accu’s in het vliegtuig
-
Lithium accu’s in het vliegtuig
Posted by Panther1880 on 5 september 2017 om 12:06Lithium accu’s in het vliegtuig
Allen,
Wie heeft er recente ervaringen met het meenemen van Lithium accu’s op vluchten?
Wij zitten erover te denken om onze 10Ah kabellampen mee op vakantie te nemen.Op luchthavens moet ik bijna bij elke controle mijn cameratas uitpakken. In Turkije wilden ze zelfs eens in m’n objectieven kijken. De laatste keer op schiphol waren ze vooral geinteresseerd in alle NiMh accu’s die ik bij me had. Een viertal 12V 2000mAh accu’s. Ik had er eentje in een met klitteband afgesloten vakje zitten en zelfs die wilden ze zien (ik had em over het hoofd aangezien ik accu’s in alle plekjes stop die vrij zijn). Ze hadden praktisch geen aandacht voor m’n Metalsub XR1000 staaflamp. Aan diezelfde tas werd bij aankomst in Maleisie totaal geen aandacht besteed. Ik heb hem toen niet eens open hoeven maken. Onderaan de streep werden er tot nu toe nooit vragen gesteld door wie dan ook, ze wilden alleen even kijken en daarna kon ik de hele santekaam weer inpakken.
Ik heb geen ervaring met het vervoeren van grotere accu’s. Er zijn richtlijnen voor het vervoeren van Litium accu’s. Die heb ik doorgelezen. Echter heb je ook te maken met wie je treft bij controles en hoe wantrouwend deze persoon is.
Wie heeft er ervaring met het vervoeren van grotere accus en hoe moeiteloos ging dat?Panther1880 reageerde 6 jaar, 2 maanden geleden 7 Leden · 14 Reacties -
14 Reacties
-
Unknown Member
Verwijderde deelnemer5 september 2017 om 19:05Ik neem regelmatig mijn eigenbouw aluminium accutank (4S-2P) met 2 eigenbouw LED duiklampen mee naar Curaçao, met 4500 mAh cellen is dat dus 16,8 V en 9000 mAh. Hiermee blijf ik net onder de max van < 160 Wh.
Tot nu toe nog nooit vragen gehad, qua capaciteit is dit een grensgeval, zou ik (wat ooit de bedoeling wordt een 5S-4P mee willen nemen tja dan ….. 378 Wh.volgens mij zo lang je de li-ion cellen in een behuizing hebt zitten (en die zijn veel kleiner dan de oude NiMh pakketten weet geen ene beamte wat je bij je hebt.
Ik heb mijn lampen en accu's wel altijd gewoon in de handbagage zitten samen met de camera, flitser, mijn duikcomputer en ademautomaat (past precies en ook qua gewicht). -
Anoniem
Gast5 september 2017 om 19:24De IATA regels zeggen dat je max 160Wh aan lithium cellen bij je mag hebben, maar die moeten dan wel ingebouwd zijn. Losse cellen mag helemaal niet, hoe klein ook. Ik wilde uit de US twee kleine celletjes van samen nog geen 5Wh laten opsturen, maar dat ging mooi niet door.
Mijn advies is vooral documentatie van je lampen ed mee te nemen zodat je bij vragen kan laten zien dat ze binnen de grens vallen. Een beambte weet inderdaad niet wat er in een accupack zit, dat kan betekenen dat hij het laat gaan maar het kan ook betekenen dat hij het niet accepteert en dat gebeurt steeds vaker.
-
Dank voor jullie ervaringen en adviezen. Ik ga de papieren erbij zoeken en zo duidelijk mogelijk maken dat het bagage is van een duik malloot 🙂 Dat gaat hopelijk de controlerende beambten zo veel mogelijk gerust stellen.
-
Unknown Member
Verwijderde deelnemer6 september 2017 om 10:10Och als ik op Schiphol bij de douane kom stuur ik eerst mijn vrouw door het poortje want meestal gaan de alarmbellen af als ik er door kom hahahaha, heb 1x meegemaakt dat alles werd stil gelegd door zo’n ambtenaar en dat er zelfs de swaps op narcotica aan te pas kwamen (DAT vond ik toen niet leuk :embarasse) maar altijd moet dat rolkoffertje open en mag ik laten zien en beschrijven wat er allemaal in zit.
Daarentegen als ik vertrek van Curaçao wordt er meestal niet zo moeilijk gedaan, ze herkennen daar de duikers en herkennen denk ik ook wel duidelijk als er iemand iets mee het land uit wil nemen wat ze liever niet hebben :tongue2: -
Heb al verschillende keren gehad dat mijn kabellamp (met NiMH batterijen overigens) bij de douane opengemaakt moest worden en bijna elke keer wordt dan het koffertje ook gesnuffeld door een hond of wordt er een wattenstaafje overheen gehaald en hoor ik pas na een paar minuten dat ik weer door mag.
Die inspecties vooralsnog wel enkel vanuit hier (Amsterdam, Düsseldorf) en nog niet op de terugweg meegemaakt.Als het niet hard nodig is, laat ik in het vervolg mijn kabellamp wel thuis en neem ik een paar heser backup lampen mee. Voor Egypte (waar ik meestal naartoe ga) meer dan genoeg licht als ik ze al nodig heb.
-
Ik heb tot nu toe nooit geen probleem gehad met de lampen die ik mee nam, ze zien wel graag dat je de accu niet is aangesloten. Al wel is gezeur gehad over of het nu in de handbagage of in de duikkoffer moet.
-
Unknown Member
Verwijderde deelnemer7 september 2017 om 13:57henkkr.;n1855831:
Ik heb tot nu toe nooit geen probleem gehad met de lampen die ik mee nam, ze zien wel graag dat je de accu niet is aangesloten. Al wel is gezeur gehad over of het nu in de handbagage of in de duikkoffer moet.Ja en dat weet ik nog steeds niet.
Ik ben toch al minstens 20 keer naar Egypte geweest maar ook naar de Fillies Indonesië e dBen benieuwd wat Raynair over een paar weken weet weet te zeggen.
-
We hebben onze luchtvaartmaatschappij hierover benaderd (Emirates) en die zei dat het in de handbagage moest.
@Willij Wat heb jij op deze reizen meegenomen?
-
Willij;n1855834:
Ben benieuwd wat Raynair over een paar weken weet weet te zeggen.
Die hebben per 1 november nieuwe regels voor handbagage. Als je niet priority boarding gebruikt dan mag je nog maar een stuk handbagage mee van 35x20x20 cm, rest moet in bagageruim. Bij priority boarding, waarvoor je extra betaald, mag je twee stuks handbagage mee.
-
18650 lithium accu’s mogen gewoon in de handbagage, veelal ongelimiteerd. Maar per stuk afgeplakt zodat ze geen contact kunnen maken. NiMH is helemaal geen probleem, al pak je 20 in (ik had in frebruari er nog 10 oplaadbare C-cellen in m’n handbagage naar Florida en ook iets van 6 18650 accu’s). En 10 pakjes met CR123 batterijen die niet oplaadbaar zijn. IN het ruim mogen losse lithium accus niet. Zelfs geen 18650.
MAAR, mijn kabellamp mag dus niet mee in het ruim, die heeft een te grote lithium accu. Tegenwoordig zijn er zulke goede backuplampen die met een handschoen als goodmanhandle prima als hoofdlamp kunnen dienen dat ik niet eens meer me er druk om maak. Als ik maar wel minstens 3 lampen mee kan nemen.
Ik moet wel altijd mijn rebreather uitpakken, dat vinden ze dan vaak maar een raar ding. Vooral de scrubber (opgevuld met kleding) is een rond ding en dan moeten ze er even inkijken. Maar als je het uitlegt geen probleem. -
Unknown Member
Verwijderde deelnemer8 september 2017 om 09:14Aquaduck;n1855836:
Die hebben per 1 november nieuwe regels voor handbagage. Als je niet priority boarding gebruikt dan mag je nog maar een stuk handbagage mee van 35x20x20 cm, rest moet in bagageruim. Bij priority boarding, waarvoor je extra betaald, mag je twee stuks handbagage mee.
Ik weet niet wat dat met Lithium accu’s heeft te maken.:confused: Ik hoop dat ik op 1 november al weer enkele weken thuis ben
Ja ook wij hebben internet, en tijdschriften waar dit al in heeft gestaan. -
Unknown Member
Verwijderde deelnemer8 september 2017 om 09:25Panther1880;n1855835:
We hebben onze luchtvaartmaatschappij hierover benaderd (Emirates) en die zei dat het in de handbagage moest.@Willij Wat heb jij op deze reizen meegenomen?
Ik heb ooit op de valreep mijn accupac van 40 mm rond en ±300 lang alsnog in de ruimbagage moeten plaatsen.
De reden was dat het als slagwapen kon worden gebruikt. En wat dacht je dan van die flessen drank. Daar kan je lekker mee meppen. :mfr_lol:
In maart van dit jaar moeten de accu’s in de ruimbagage bij MA in Egypte. De eerdere keren in de handbagage. Lekker logisch.Soms staat het op de site van de vliegmaatschappij en soms ook niet.
-
Bij al die flessen drank zit een see buy fly zak omheen die enorm dempt…
-
Ik sta mezelf druk te maken om niets… D’r is een gewicht limiet van 7kg en ik was van plan me daaraan te houden. Wordt al een hele toer om de camera mee te nemen. Kabellampen blijven thuis en we gaan alleen de backup lampen mee nemen.