Vind antwoorden, stel vragen en maak contact met onze leden over de hele wereld.

• Posted by willemii on 16 juni 2005 om 21:53

Hp R707
    Ben een leek in de digitale fotografie, maar misschien moet ik toch maar eens mee in de vaart der volkeren.
    Nou zag ik een digitale camera in de aanbieding;

HP R707 voor 177 euro
    5.1 megapixel, 3* optische zoom (ook 8* digitale zoom, maar dat is natuurlijk bullshit, dat kan ik thuis op m’n pc ook…)
    SD/MMC slot voor geheugen uitbreiding. 32 Mb intern, 512Mb erbij te kopen voor 32 euro.

Lijkt me wel een aardig dingetje…
    Ik hoef er geen tentoonstellingen mee te winnen, beetje gebruiksvriendelijk machientje dat gewoon scherpe foto’s maakt (wellicht met mogelijkheid tot het vinden van een onderwaterhuis) vind ik voorlopig voldoende.

Gaarne advies van de kenners, is dit wat, iemand ervaring met deze camera?

sihornina reageerde 18 jaar, 5 maanden geleden 6 Leden · 9 Reacties
  • 9 Reacties
  • ray

Deelnemer
    16 juni 2005 om 22:31

Prijs kwaliteit verhouding is prima. Het aantal pixels is echt volledig on interessant voor de gemiddelde foto. In de meeste camera’s kan je immers een .RAW of .TIFF formaat opnemen. (foto zonder compressie dus hogere kwaliteit, neemt alleen wel meer geheugen in beslag)
    Tenzij je de foto’s flink wil uitvergroten dan zijn oa die pixels wel weer interessant. Maar over de kwaliteit van de foto zegt het aantal pixels niets.

afgelopen week hadden ze bij Media Markt de Canon Ixus in de aanbieding voor €199. Ik gebruik er zelf ook één, ben er erg tevreden over. En daar bestaat een OW-huis voor.

• waterratje

Deelnemer
    17 juni 2005 om 09:20

Probleem is vaak het onderwaterhuis, maar ik ben zelf van mening dat een “traditioneel” fotomerk (canon, olymopus, nikon, etc.) betrouwbaarder is, maar dat kan ook mijn idee zijn

• willemii

Deelnemer
    18 juni 2005 om 08:58

Ray:
    Prijs kwaliteit verhouding is prima…

Ken je dit toestel zelf, of maak je dat op uit de specificaties?

Optie tot bijbehorend onderwaterhuis wordt wel steeds interessanter, nu ik er zo wat meer over nadenk. HP komt niet eens voor op onderwaterhuis.nl dus dat belooft weinig goeds…

• waterratje

Deelnemer
    18 juni 2005 om 09:27

WillemII:
    Ken je dit toestel zelf, of maak je dat op uit de specificaties?

Optie tot bijbehorend onderwaterhuis wordt wel steeds interessanter, nu ik er zo wat meer over nadenk. HP komt niet eens voor op onderwaterhuis.nl dus dat belooft weinig goeds…

Willem, ik heb zelf 2 jaar geleden gekozen voor een olympus met origineel OW-huis, gekocht bij onderwaterfotographie.com, werd mij toen aangeraden omdat ik m wilde gebruiken zowel boven als onderwater. Olympus C4000 zoom, bevalt erg goed.

groet van rat

• duikerdanny

Deelnemer
    18 juni 2005 om 11:18

Ik heb voor aanschaf van m’n Canon S50 ook naar HP toestellen gekeken, maar kon hiervoor geen onderwaterhuis vinden. Ik zou voor aanschaf zeker checken of er überhaupt een onderwaterhuis voor is.

• shrek

Deelnemer
    21 juni 2005 om 09:18

Hp R707

Hai Willem,
    Die HP camera is als camera an sich prima.
    Dus om kennis te maken met de digitale fotografie een goede keuze. Maar je kan je het beste eerst even afvragen wat je er mee wilt gaan doen. 179 euro is zeker een goede aanbieiding maar toch jammer van je geld als je er achterkomt dat je niet datgene wat er mee wilt gaan doen, kan doen.

Denk even na waar je de camera wilt gaan gebruiken; op vakantie, ook onder water (helaas geen onderwaterhuizen voor HP kunnen vinden tot nu toe), gemakkelijke fotokiekjes of fotografeer je ook richting professioneel, etc.

Het aantal megapixel is tegenwoordig minder van belang omdat de meeste nu wel voorzien zijn van 5.1 en hoger (maar geloof me, het verschil tussen 2 of 3 megapixel en 5 megapixel zie je echt wel hoor), optische zoom is inderdaad de enige juiste manier voor blijvende kwaliteit. Verder probeer in de winkel de camera eens of deze lekker in de hand ligt, dat scheelt ook vaak bij goede opnamen maken. En moet ie klein zijn voor op vakantie (vaak te klein is ook minder makkelijk vasthouden)? En tenslotte…let even op de afdruksnelheid. Sommige digitale camera’s hebben een hele lange afdruktijd en dat is niet echt handig…dus even proberen in de winkel.

Die Hp is wel een koopje, maar als je m onder water wil gaan gebruiken moet je toch kijken naar Canon, Sony, Olympus, Nikon, etc. Zie ook http://onderwaterfotografie.pagina.nl/

Groetjes en succes en plezier bij het uitzoeken!

Oh ja, nog een laatste tip: sommige camera’s hebben met een grote geheugenkaart meer tijd nodig bij het opslaan van de foto (of terugkijken). Dat kan nog al eens irritant zijn…

• waterratje

Deelnemer
    21 juni 2005 om 09:26

WillemII:
    Ben een leek in de digitale fotografie, maar misschien moet ik toch maar eens mee in de vaart der volkeren.
    Nou zag ik een digitale camera in de aanbieding;

HP R707 voor 177 euro
    5.1 megapixel, 3* optische zoom (ook 8* digitale zoom, maar dat is natuurlijk bullshit, dat kan ik thuis op m’n pc ook…)
    SD/MMC slot voor geheugen uitbreiding. 32 Mb intern, 512Mb erbij te kopen voor 32 euro.

Ik hoef er geen tentoonstellingen mee te winnen, beetje gebruiksvriendelijk machientje dat gewoon scherpe foto’s maakt (wellicht met mogelijkheid tot het vinden van een onderwaterhuis) vind ik voorlopig voldoende.

Al een keuze gemaakt Willem? :camera:

• willemii

Deelnemer
    21 juni 2005 om 10:10

waterratje:
    Al een keuze gemaakt Willem? :camera:

Nog niet, heeft nu geen prioriteit.
    Voldoende info over die R707, bedankt allen!
    Nu nog even denken over de optie onderwaterhuis…

• sihornina

Deelnemer
    21 juni 2005 om 15:00

WillemII:
    HP R707 voor 177 euro

je hebt het voor een leek heel goed begrepen :thumbs_up

WillemII:

Dat is zeker verstandig, ervaring leert dat als het fotograferen een beetje wil lukken die 512 best snel vol komt 😉

WillemII:

het onderwaterhuis is natuurlijk heel belangrijk maar dat had je al begrepen. Niet te krijgen dan is het duurkoop.

Optische zoom is leuk voor bovenwater niet onder je zoomt over het algemeen maar heel weinig in.
    Digitale zoom (staat bij mij standaard uit ook voor bovenwater zoals je zei pc kan dit ook)
    Bestandsformaat; de door jou genoemde camera zal waarschijnlijk geen raw formaat hebben maar wel jpeg en misschien tiff is prima. RAW formaat zijn hele grote bestanden het voordeel is dat je naderhand met een pakket de nodige bewerkingen kunt uitvoeren. Je geeft al aan dat het geen wereldfoto´s hoeven te worden maar je wilt wel mooie. Tiff en Jpeg is daar prima voor
    Aantal pixel… het gaat om degene die achter de camera staat niet het aantal pixels. Wij hebben een digitale camera van een paar jaar oud en die heeft slechts 2,1 (effectief is het zelfs nog minder maar wel met een carl zeisslens) en deze maakt prachtige foto´s die tot zeker a4 formaat uit te vergroten zijn. Helaas moet hiervoor apart een onderwaterhuis voor gebouwd worden wat een beetje duur werd vandaar dat we er een olympus C770 bijgekocht hebben. Deze is geschikt voor onder en bovenwater.
    Dus laat je niet megapixelgek maken :omg:
    Belangrijk is: kun je met de camera onderwater maar ook op het land leuke foto´s maken
    Welk bedrag wil je besteden
    Is er een onderwaterhuis voor te krijgen
    En wat voor lens zit erop is zo mogelijk nog belangrijker dan het aantal megapixels..

succes

Start of Discussion
0 van 0 reacties Juni 2018
Nu