Vind antwoorden, stel vragen en maak contact met onze leden over de hele wereld.

Homepage Forum Duiken Duiken algemeen actuele duikverslagen Duikverslagen zoetwater 2016

• Don-Chedi

Deelnemer
    4 juli 2016 om 20:30

Van 1 tot en met 3 juli werd het zoetwater weekend van de Biologische Werkgroep gehouden. Vanaf de camping in Culemborg bezochten we diverse plassen in de omgeving. Helaas wel een nogal regenachtig weekend zo in een tentje.

Zaterdagochtend naar De Boomgaard bij Kapel Avezaath. Spectaculaire duik met veel zeelten boven fraaie landschappen:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/Duikverslagen_2016/Artikelen/2016/7/2_de_Boomgaard.html

Zaterdagmiddag naar de Beldert, voor de stekelbaarsjes en varia kleine insecten:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/Duikverslagen_2016/Artikelen/2016/7/2_de_Beldert.html

Geen nachtduik in die regen. Zondag de afsluitende duik in Tyningen bij Zaltbommel, voor een zeldzaam soort mosdiertje:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/Duikverslagen_2016/Artikelen/2016/7/3_Tyningen.html

• aquaduck

Moderator
    4 juli 2016 om 20:45

Goed te benaderen ook die zeelt zo te zien. De Boomgaard is een stek met vaak wisselend zicht. Nog steeds betalen bij deze plas, en zo ja, hoeveel? Geen last van karper vissers gehad? Want die zitten hier wel vaak, en je verslag geeft wel aan waarom.

Mooie foto’s hoor, vooral de lelie.

• Don-Chedi

Deelnemer
    4 juli 2016 om 22:16

Hoi Anne,
    ja formeel behoor je nog steeds te betalen. Echter wij meldden ons keurig bij de camping receptie, er werd geantwoord op de intercom, maar uiteindelijk kwam er niemand dus hebben we gewoon gedoken. Vissers waren er deze dag ook niet, wel bij Tyningen.

• Don-Chedi

Deelnemer
    10 augustus 2016 om 16:49

Wegens computerpech heb ik een tijd mijn verslagen niet kunnen bijhouden. Maar ik ben weer begonnen met inhalen. 22 juli was het heet zomers, dus een nachtduik in de Spiegelplas was heel aangenaam. Lang geleden dat ik zo veel palingen in 1 duik heb gezien:

http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/Duikverslagen_2016/Artikelen/2016/7/22_Spiegelplas.html

• Don-Chedi

Deelnemer
    11 augustus 2016 om 18:03

Zondag 31 juli een duik gemaakt in het Haarlemmermeerse Bos. Een spectaculaire duik met veel en grote vis, maar zeker ook in het klein:

http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/Duikverslagen_2016/Artikelen/2016/7/31_Haarlemmermeerse_Bos.html

• Savio

Deelnemer
    12 september 2016 om 18:40

No Title
    Afgelopen weekend een bootduik gemaakt in de Zuidplas van Vinkeveen. Dit is aan de achterkant van zandeiland 4. Hier ligt zandeiland 13, ook wel bekend als ‘Kremer eiland’ (zie afbeelding).

Omdat het er erg ondiep is zijn we circa 50 meter voor het eiland voor anker gegaan. Ondanks de geringe diepte, konden we nog wel met de achterwaarste rol te water.

Het onderwaterlandschap is het beste te omschrijven als een ogerepte natuur zonder vervuiling of objecten. Zover het oog reikt, grote groene grasweides met her en der wat begroeiing en een zandplaat. Ontzettend veel verschillende tinten groen en gras wat langzaam danst op de deining van het water. Dit in combinatie met de zonnestralen, zorgde voor een prachtig sereen plaatje.

Het meererndeel van de plas is zeer ondiep tot maximaal 2,5 meter. Wat verder noordwaarts kom je in de geulen onder water. Dit zijn kanalen welke zijn ontstaan door veenwinning. Deze geulen zijn maximaal 6 meter diep en kenmerken zich door een steile veenwand waar je langs, en deels onderdoor kan duiken. De veenwanden zitten vol met gaten waar je met je duiklamp op ‘jacht’ kan naar leven.

Veel kreeftjes, een snoek en wat jonge baarzen gezien. Het was geen spannende duik, maar wel een leuke ervaring.

Savio

Duiktijd: 73 minuten
    Zicht: 3 – 4 meter
    Maximale dieptie: 5,8 meter
    Gemiddelde diepte: 2,6 meter
    Tempratuur: 20 graden
    30825.jpg

• JanOutshoorn

Deelnemer
    31 oktober 2016 om 15:09

Gisteren mijn eerste ‘echte’ buitenwaterduik gemaakt na geslaagd te zijn voor mijn OWD vorige week.
    De duikstek was een bekende, Toolenburger Plas te Hoofddorp.

Mijn schoonvader en zijn vaste buddy wilden graag met mijn vriendin en mij duiken. De buddyparen opgebroken, zodat ik met mijn schoonvader ging duiken en mijn vriendin met de andere ervaren duiker. Het was voor ons de eerste keer zonder instructeur en dat heeft geleid tot een heerlijk ontspannen duik. Natuurlijk zijn wij vooral nog bezig met de fijne kneepjes.. het zweven en stil hangen etc. gaat absoluut nog niet vanzelf. Navigeren hebben we nog even aan de ervaren buddy’s overgelaten. Al met al een half uur onder water geweest. Wel wat leven gezien, met name kleine baars en wat grondels, maar het viel een beetje tegen. Het meeste leven zat op ca. 4 – 6m diepte, daaronder was alles kaal. Dit zou natuurlijk ook te maken kunnen hebben met het feit dat wij in de buurt van het duikgebied doken, en daar al de hele ochtend examens en ander gespartel was.

Al met al gewoon erg gaaf en weer een hoop verbeterpunten gevonden om op te concentreren.

Weer: droog, bewolkt
    Tijd te watergaan: 10:34 uur
    Duiktijd: 31 minuten
    Zicht: 2m
    Max diepte: 10,7m
    Watertemp: 13′ C
    Luchttemp: 12′ C
    Duikpak: Nat, 7mm / cap / laarzen / handsch
    Lucht start: 200 bar (10 l.?)
    Lucht eind: 90 bar

Hierbij nog een korte samenvatting van de duik, gefilmd door mijn vriendin (goedkope camera op de pols geknoopt).

[video=youtube_share;li3Cse50Ydk]https://youtu.be/li3Cse50Ydk[/video]

PS Dit is voor het eerst dat ik een poging tot een duikverslag doe, opbouwende kritiek wordt zeker gewaardeerd.

• aquaduck

Moderator
    31 oktober 2016 om 17:37

Mooi Jan, de kop is er af. In de meeste zoetwaterplassen zal je alleen in de eerste zes meter leven vinden en is het dieper vaak kaal, zanderig en minder leven. Eea kan natuurlijk ookal komen door de lagere watertemperatuur.

Weet je niet met wat voor fles je hebt gedoken? Daar je een ? Bij de 10 liter hebt staan.

• JanOutshoorn

Deelnemer
    31 oktober 2016 om 17:58

Klopt. Ik dacht 10l, maar 12 zou ook kunnen. Het grootste deel huren we nog. Spullen verzamelen komt stapje voor stapje.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk

Page 3 of 3
Start of Discussion
0 van 0 reacties Juni 2018
Nu