Homepage › Forum › Duiken › Duiken algemeen › actuele duikverslagen › Duikverslagen zoetwater 2016
-
Gisteren mijn eerste buitenduik van het jaar gemaakt. Tevens de eerste keer gedoken met mijn nieuwe automatenset en masker. Samen met een vetrouwde buddy hebben we gedoken op een vertrouwde stek: Vinkeveen.
Bij aankomst was het weer gezellig druk en gelukkig zat het weer mee. Tijdens het omkleden nog een regenbui maar daarna veelal zon. Onderwater was het redelijk druk met zowel ervaren- als beginnende duikers. In het duikgebied was het daarom op sommige plekken nogal stoffig, maar daarbuiten had je hier geen last van. Een leuk duikje langs alle objecten richting het oude duikgebied. Ook nog bij het onderwaterbos gekeken, maar de snoek helaas niet gespot. Op de terugweg nog een snoekbaars gespot welke blind was aan één oog. Verder heel veel eierstrengen. Tijdens de duik nog geswitcht van mijn primaire automaat naar de octopus om ook deze te testen.
Tijdens de veiligheidsstop nog wel flink geschrokken omdat er op ongeveer een meter bij mij vandaan ineens twee loodpockets naar beneden kwamen. Eerst een moment van onbesef, tot ik mij realiseerde dat ze boven ons bezig waren met een oefening. Gelukkig is het goed afgelopen, maar toch oppassen als het zo druk is in het water. Al met al een heerlijke duik aan het begin van een nieuw seizoen!
Savio
Duiktijd: 48 minuten
Maximale diepte: 14,2 meter
Gemiddelde diepte: 8,3 meter
Zicht: 3 – 6 meter
Tempratuur: 10 graden -
Anoniem
Gast26 mei 2016 om 00:25Woensdag 25 mei
Trainingsduik in Gat van Waalre.
Meestal is er eind mei al heel wat algenbloei zodat het zicht elke week slechter wordt. Dit jaar valt het reuze mee. Heel erg goed zicht, ongeveer 4-5 m en dat op een diepte van 11 m .
We duiken langs een steile afgrond die en dat weten we uit een vorig jaar gehouden sonar peiling, tot ongeveer 22m reikt.
Fraai zicht en uitzicht maar de vissen laten zich niet zien.
We stijgen op naar het ondiepe gedeelte bij de rietkraag en daar krioelt het van de kikkervisjes. Echter geen andere vis.
Mijn buddy moest in het kader van de 1* opleiding een kompaskoers zwemmen.
We besluiten over het ondiepe deel terug te zwemmen en steken op kompas schuin over. Onderweg zien we het overak flitsen. De jonge baarzen schieten schichtig heen en weer aan het eind vsn onze lichtbundel. Waar we ook schijnen overal lijkt een muurtje vis te staan. Het is een erg mooi effect.
In de waterpest schuilen de jonge snoeken van nog geen 6 cm. Ze zijn al heel fel in hun reactie.Mooie duik!
MDD=11 m, DT=50 min, watertemperatuur op diepte ~11 C
Groet,
PAT1 -
Anoniem
Gast9 juni 2016 om 23:33Woensdag 8 juni
Trainingsduik en oefenles: instructie geven met begeleider in Gat van Waalre.
Vandaag ben ik uitgenodigd door een 2*instructeur in opleiding om zijn oefenlessen te bekijken: instructie geven met een begeleider en beoordelen van
de buddycursist.
De begeleider is een 3* duiker. De cursisten zijn 1* duikers in opleiding en ze gaan vandaag in buddyparen zwemmen met kompas.De les start met ontspannen kennismaken want niet iedereen kent elkaar.
Omdat er vanavond twee lessen worden gegeven volgt de briefing in het leslokaal van het clubhuis.
Dat is vooral een praktische zet en het komt de rust tijdens de uitleg ten goede. Buiten is er de drukte van andere duikers en passerende recreanten.Daarna volgt de standaard veiligheidsprocedure: o.a. check de stek, locatie zuurstofkoffer, EHBO, vluchtwegen en OC.
En dan is het tijd om de duikspullen aan te trekken.
Dat kost altijd even tijd. De een heeft zijn spullen deels al thuis opgebouwd, de ander doet dat op locatie.
Voordat men het water ingaat even langs de OC voor de laatste check en opgave duikplan (en het afgeven van de autosleutels, je moet ze ergens laten)De bodem loopt langzaam af zodat iedereen een goed plekje kan vinden voor de laatste uitleg door de instructeurs.in opleiding.
Het is leuk te zien hoe de theorie van het lesgeven in praktijk wordt gebracht.
Omdat het zicht onderwater slechter is dan verwacht valt het niet mee om de groep bij elkaar te houden.
Maar daarvoor is deze les nou net bedoeld, hoe en wanneer zet je de begeleider in ?Mijn buddy en ik volgen de groep duikers op enige afstand. Ondanks het verminderde zicht lukte dat redelijk.
Tijdens de evaluatie bleek het zwemmen met kompas toch goed gelukt. Vanaf 6-7 meter was het zicht net voldoende om het kompas uit te lezen
en de goede richting aan te houden tijdens het zwemmen van een eenvoudig parcours. Iedereen kwam goed uit bij het startpunt.
Geslaagde les en trotse 1* cursisten.
Aandachtspunten: hoe hou je een grotere groep duikers bijeen en hoe zorg je ervoor dat ze niet in de weg zwemmen.
Sommige duiklampen zijn erg verblindend en nog meer aandacht voor ‘frogkick’.Volgende keer weer !
MDD= 11m, DD=80 min, temperatuur aan oppervlakte 21 C, op diepte ~10 C
Groet,
PAT1 -
Anoniem
Gast10 juni 2016 om 23:59DSC;n1848829:
ik wist niet eens dat ze die put zo ver hebben uitgegravenCorrectie: Het is geen put, maar het Gat van Waalre !
Om precies te zijn is het diepste punt 22 m. Vorig jaar zijn er diepteprofielen met een sonar gemaakt. Helaas geen 111m, zou best handig zijn zo’n hele diepe oefenlocatie om de hoek.Groet,
PAT1 -
Zou je in het Gat wel erg steile wanden krijgen als je de oppervlakte bekijkt.
-
11 juni Zandeiland 4
[ATTACH=CONFIG]n1848896[/ATTACH]
Einde duikverslag
-
DSC;n1848894:
11 juni Zandeiland 4[ATTACH]n1848896[/ATTACH]
Einde duikverslag
Ivm zeilevenement Combi Vinkeveen is er een duikverbod op 11 en 12 juni.
-
Anoniem
Gast12 juni 2016 om 16:58Zondag 12 juni, Boschmolenplas te Panheel.
Het leek wel alsof iedereen vandaag naar de Boschmolenplas was gekomen om te oefeningen te gaan doen. Overal duikers en een volle parkeerplaats. Gelukkig waren we vandaag ietsje later en dan zijn er altijd wel open plekken van vroege vertrekkers. Na de briefing aankleden en te water.
Onderweg naar het 9m platform werd de weg min of meer gebarrikadeerd door een opstelling die het best te omschrijven is als ‘Grotduiken in Open Water’ . Er was een lange lijn gespannen met daaraan genummerde rondjes en pijlen en daarom heen een hele groep duikers die achter elkaar de lijn aan het volgen waren. Op enige afstand van de lijn duikers die toekeken. Om deze oefening niet te hinderen een bochtje om gezwommen om bij het 9m platform uit te komen. Daar was het niet minder druk met duikers. Onze groep duikers besloot direct ook hier het platform te mijden en er met een flinke boog omheen te zwemmen. Dat gaf mij de gelegenheid om even de acties van de duikers op het platform te bekijken.
Twee zich bewusteloos houdende duikers bevinden zich op korte afstand, horizontaal en goed getrimd tov het platform. Deze twee duikers werden vervolgens van achteren benaderd door een andere duiker die enkele controlerende handelingen verrichte. Vanwege de afstand kon ik niet goed waarnemen wat er precies gebeurde. Ik neem even aan dat het de eerste stappen zijn van een reddingactie. Maar hoe ?Ondertussen waren onze duikers bezig om het resterende deel van hun oefening af te ronden. Ze hadden als opdracht een kompasoefening gekregen in het kader de NOB 2*I cursus waarin mini lessen worden geoefend. Ze zouden tegen de klok in zwemmen van steiger naar platform en via de bollen terug naar de instap bij de steiger.
Meteen een leerpunt voor instructie geven op drukke plekken zoals een platform. Hoe los je filevorming op en hoe zorg je er voor dat verschillende groepen elkaar niet of zo min mogelijk hinderen.Tijdens de overige evaluatie momenten neemt ieder zijn laatste punten mee voor de komende oefensessies. Blijft over de reddingsoefening op het platform. Hoe zou dat verder gegaan zijn.
Niemand kon er iets zinnigs over zeggen en helaas waren de duikers op het platform inmiddels vertrokken.
Bij een volgende keer doen we navraag, maar dan is het wel zo handig om de initialen op de fles te onthouden want voor de rest hadden ze bijna allemaal hetzelfde zwarte pak en D12 fles.:)Ondanks de drukte in het water toch lekker gedoken. En erg mooi nu al die kleine vissen zich probere schuil te houden onder de steiger.
MDD: 10m, DD ca. 90 min, Weer: Bewolkt, regen en onweer in de lucht. Watertemperatuur: ca. 12 C.
Groet,
PAT1 -
DSC;n1848894:
11 juni Zandeiland 4[ATTACH=CONFIG]n1848896[/ATTACH]
Einde duikverslag
En dus trof je ons gezellig aan in de Beldert, welliswaar na het duiken.
Wegens plotseling toch vrij op zaterdag dus besloten om lekker te gaan duiken. Op naar de Beldert dus. Hier een sidemountworkshop gegeven aan, en verder nog een fotosessie gehouden met vooral veel lol.
Mijn speciale valvedrill staat nu op video, wie doet hem na?
https://www.youtube.com/watch?v=RrRJ7YLHbBEEn uiteraard nog een rondje gescheurd met een dpv. Al met al een uurtje of 4 in het water gelegen, het was een heerlijke duikdag.
Alles bij elkaar was het letterlijk 19 uur met duiken bezig zijn (auto inpakken, naar de duikstek rijden, duiken, nog meer duiken, vullen, eten, naar huis rijden en auto legen) -
Germie;n1848976:
Mijn speciale valvedrill staat nu op video, wie doet hem na?
https://www.youtube.com/watch?v=RrRJ7YLHbBELinkerhand rechterkant en rechterhand linkerkant bedoel je………., wat zijn die piepen die je hoort?
-
Dit weekend hield ik het eens makkelijk dicht bij huis, Vinkeveen. Werd een heel leuke duik. Grote variatie in heel klein macro spul en grote vrij zwemmende vis. Eindelijk weer eens een brasem weten te fotograferen:
-
Panheel, 16jun2016, fun/trainingsduik, zicht was ondiep wat matig voor deze locatie, duiktijd ca. 80 minuten.
-
Zaterdagavond laat een nachtduik gemaakt in de Gaasperplas. Hier leven kleine modderkruipertjes en die wilde ik graag weer eens zien. Verder een hele leuke, variabele duik: