Homepage › Forum › Duiken › Duiken algemeen › actuele duikverslagen › Duikverslagen zoetwater 2016
-
Duikverslagen zoetwater 2016
Posted by Anoniem on 3 januari 2016 om 17:52Duikverslagen zoetwater 2016
[COLOR=#252c2f]Zondag 3 januari, nieuwjaarsduik Aquabest.Traditiegetrouw openen we het nieuwe jaar met een duik op Aquabest en daarna de borrel.
Dit jaar konden we vanaf de waterski steiger te water mits we om 12:30 uur het water zouden verlaten, want dan gingen de ‘wake boards’ er op.
Om ongeveer 11:30 uur ging de hele ploeg te water. Bijna iedereen in droogpak, maar ook een paar volhouders in natpak
Charlotte en Jeroen gingen een echte nieuwjaarsduik doen (een kort dipje alleen in zwemkleding).
Ze hadden de video van Iceman Wim Hof bekeken en aldus Wim is het een ‘appeltje-eitje’ als je je immuun system maar traint.[/COLOR]🙂
[COLOR=#252c2f]Wij stonden inmiddels licht te blauwbekken, maar eerlijk is eerlijk ze zijn even onderwater geweest (en daarna meteen onder de warme douche)In Aquabest zit aardig wat vis o.a. scholen met baarzen. Helaas lieten die zich vandaag niet zien. Een buddypaar spotte een grote karper.
Voor de rest weinig ander leven kunnen vinden. Volgens de verhalen zouden die in de diepe put op 18 meter in winterslaap zijn.
Deze plek is niet zo heel erg ver weg van de waterski steiger dus maar eens even kijken of ze er zitten.
Behalve zand en wat halfdode waterpest was er niet veel te zien.
Het zicht op diepte was verrassend goed. Iets van 2-3 meter.
We zwemmen nog een rondje, maar nergens ook maar een vis te bekennen.[/COLOR]:confused:[COLOR=#252c2f]Mijn buddy Suzanne begint het ondertussen wat frisjes te krijgen en daarom besluiten we maar terug te zwemmen naar de steiger.
Zo interessant is deze stek nou ook weer niet. Op de terugweg komen we nog wat steile veenwanden tegen. Dat ziet er altijd heel imposant uit.
Helaas valt het toch een beetje tegen, want nergens bewegend leven te bespeuren.Na een korte 3 m stop verlaten we het water. Ik heb zin in een bakkie koffie.[/COLOR]
[COLOR=#252c2f]MDD: 17.8 m DT: 27 minuten , watertemperatuur: 8 C, bovenwater: 8 C half bewolkt en beetje wind, prima duikweer
Groet,
PAT1[/COLOR]JanOutshoorn reageerde 6 jaar, 10 maanden geleden 11 Leden · 39 Reacties -
39 Reacties
-
Merkwaardig, ik kan dit draadje niet vinden in het gewone forum overzicht maar wel onder de ‘nieuwe onderwerpen’. Goed, eens kijken of een reactie helpt!
Vandaag op deze heerlijk milde winterdag met een beetje poedersneeuw gaan duiken in Vinkeveen, Plasmolen. Zeer helder water, nog niet al te fris, en voornamelijk op klein leven georiënteerd. Onder andere best veel rivierdonderpadjes en twee soorten kreeftjes gespot, plus veel meer nog kleiner spul:
-
Don Chedi;n1843460:
Merkwaardig, ik kan dit draadje niet vinden in het gewone forum overzicht maar wel onder de ‘nieuwe onderwerpen’.Zie hem gewoon staan onder “duiken algemeen” en dan “actuele duikverslagen”.
-
Er was ook een dubbeldraadje, die weg gehaald is en toen kreeg de andere ook kuren maar dat had ik weer opgelost….hoop ik;)
-
Vandaag een eenvoudig duikje gemaakt in de Spiegelplas. Wel lekker hoor; uitstekend zicht en nog relatief ‘warm’. Maar de Spiegelplas verandert stevig wat diversiteit betreft. De zwartbekgrondels breiden zich stevig uit en alles ligt onder een dik pakket mosseltjes. Uiteindelijk nog wat variatie gevonden in kreeftjes, aasgarnaaltjes en al uitlopende planten:
http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/Duikverslagen_2016/Artikelen/2016/2/7_Spiegelplas.html -
Vandaag eenvoudig duikje in het Haarlemmermeerse Bos. Best wel goed zicht, niet zo gek veel spannende dingen gezien:
http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/Duikverslagen_2016/Artikelen/2016/2/14_Haarlemmermeerse_Bos.html -
Anoniem
Gast20 februari 2016 om 14:08Zaterdag 20 Februari 10:15 uur Boschmolenplas te Heel.
Vandaag weer eens duiken in de Bosmolenplas om met enkele teamleden de NOB specialty Nitrox basis af te ronden. Enkele gaan binnenkort naar Aruba en dat is een prima stimulans om die specialty te halen. Handig toch zo’n pasje op het duikresort 🙂
Verder is duiken met Nitrox eigenlijk heel gewoon en daarom promoot ik het al bij de beginners.We beginnen met het meten van het percentage zuurstof. Dat doen we met 2 analysers om te laten zien dat er verschil zit tussen twee instrumenten maar dat de verschillen binnen de geaccepteerde meetfout vallen.
Bij de duikers die nog ca. 80-100 Bar perslucht in de fles hadden zitten blijkt het gemeten percentage ongeveer 1% lager dan de gemeten waarde direct na het vullen. Bij de duikers met een bijna lege fles is het verschil minder dan 0.5%.
Na het meten kleedt iedereen zich verder aan en gaan we lekker duiken. Een buddypaar zwemt voorop en de andere er achteraan.De GUE duikers met de “Dee-twaalfs” en de keukentrappen zijn ook weer van de partij. Eigenlijk niks bijzonders, hoewel deze keer lijkt er een oefening met onderwaterscooters gepland. Bijna iedereen, van die GUE duikers dan, lijkt te kunnen beschikken over zo’n scooter. Ze komen in alle maten, vormen en kleuren (behalve wit en zwart ook rood) voorbij.
Het is wel sjouwen geblazen. Eerst moeten de stages naar de waterkant, dan die scooter en dan tot slot met compleet opgetuigde duikset. Je moet er wat voor over hebben, gelukkig kun je de auto heel dicht bij het water parkeren:tongWij houden het deze keer simpel en gaan gewoon als sportduiker te water. Is maar een keertje lopen naar de waterkant. Na de buddycheck duiken we onder en zwemmen eerst naar het 9m platform, daarna naar links en houden ongeveer de 9m dieptelijn aan.
Onderweg komen we de bekende BMP objecten tegen. Helaas geen enkele vis te bekennen.
Opvallend bij een wrak (helemaal aan de linkerkant) krioelt het van wat nog het meeste lijkt op een kleine garnaal. Er zitten er duizenden.
Maar is het wel een garnaal :confused:Aanvulling: het blijkt de ‘slanke aasgarnaal’ te zijn
http://www.onderwaterwereld.org/libr…sis%20benedeni
Maar niet de ‘bloedrode aasgarnaal’
http://aegir-stingray.nl/bloedrode-aasgarnaal/#more-872We hadden afgesproken een ruim parcours te zwemmen en gaan door. Merkwaardig dat bij de andere obstakels uit o.a. takken geen leven te zien is, hoewel er voldoende schuilplaatsen zijn. Om onbekende reden is een stalen scheepswrak toch een stuk aantrekkelijker.
Na een half uurtje beginnen sommige vingers wat te tintelen. Het is mooi geweest we verlaten het water. Bovengekomen zien we dat er nog meer duikers met scooters gearriveerd zijn.
Het nieuwe speeltje voor 2016 :confused:Maximale duikdiepte 9.5m, duiktijd 35 min, watertemperatuur 5 C, goed zicht onderwater 4-5 m, weersomstandigheden bewolkt en lichte regen.
Groet,
PAT1 -
PAT1;n1844834:
Zaterdag 20 Februari 10:15 uur Boschmolenplas te Heel.De GUE duikers met de “Dee-twaalfs” en de keukentrappen zijn ook weer van de partij. Eigenlijk niks bijzonders, hoewel deze keer lijkt er een oefening met onderwaterscooters gepland. Bijna iedereen, van die GUE duikers dan, lijkt te kunnen beschikken over zo’n scooter. Ze komen in alle maten, vormen en kleuren (behalve wit en zwart ook rood) voorbij.
Het is wel sjouwen geblazen. Eerst moeten de stages naar de waterkant, dan die scooter en dan tot slot met compleet opgetuigde duikset. Je moet er wat voor over hebben, gelukkig kun je de auto heel dicht bij het water parkeren:tongWij houden het deze keer simpel en gaan gewoon als sportduiker te water. Is maar een keertje lopen naar de waterkant. Na de buddycheck duiken we onder en zwemmen eerst naar het 9m platform, daarna naar links en houden ongeveer de 9m dieptelijn aan.
Groet,
PAT1Het zal wel aan mij liggen maar zelfs in een simpel draadje over duiken in zoetewater lukt het je om me te irriteren.
Je bovenstaande NON informatie gaat helemaal nergens over.
Wordt je nu niet eens ziek van je eigen zelf ingenomenheid?Wacht even nu ga je denk ik iets roepen over dat het positief bedoeld was en dat je denkt dat ik niet duik omdat er geen verslagen uit Kampen en omstreken op het forum staat.
Maar iemand die het heeft over Dee-twaalfs en keukentrappen is een duikverslag Zoetwater is zo niet grappig, die probeert leuk te zijn ten koste van iets dat ie zelf niet beheerst.
-
Anoniem
Gast20 februari 2016 om 18:10zo maar een duiker;n1844845:
Het zal wel aan mij liggen maar zelfs in een simpel draadje over duiken in zoetewater lukt het je om me te irriteren. Je bovenstaande NON informatie gaat helemaal nergens over.
Wordt je nu niet eens ziek van je eigen zelf ingenomenheid?Nou je hebt het niet helemaal begrepen hoor.
Het is en was positief bedoeld
Die GUE duikers duiken tenminste weer of geen weer
.
ps: een verslag van een zoetwaterduik in Kampen e.o zie je niet zo vaak, hoe zit dat ?Groet,
PAT1 -
Vrijdag een nachtduik gemaakt in het Noordzeekanaal. Deze stek gaat ook langzaam tot mijn favorieten behoren. Mooie, heldere maar een beetje frisse nacht. Geen echt buitenissige vondsten, maar de gebruikelijke amusante mix van platvissen versus zoetwaterbaarzen, en de typische brakwater dieren.
http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/Duikverslagen_2016/Artikelen/2016/3/25_Noordzeekanaal.html -
Hoi Wijnand,
Ik zat net naar je foto’s zoetwater te kijken.
Ook doorgezapt naar de Kaapverdische Eilanden.
Leuk, maar desolaat boven water en wat spaarzaam eronder.
Maar ziet er best aardig uit.
Dit alles ter zijde.
In de posting van Plasmolen vraag je je af hoe die ene onbekende plant heet.
Welnu: Dat is moerasmos.
Kan blijkbaar onder en bovenwater (eigenlijk omgekeerd) gedijen.
Groetjes en goede Paashaas.
Berthold -
Bedankt Berthold, echter de zoekterm ‘moerasmos’ levert mij niets op. Maar toegegeven, mijn soortenkennis van planten is erg gering.
-
Don Chedi;n1846417:
Bedankt Berthold, echter de zoekterm ‘moerasmos’ levert mij niets op. Maar toegegeven, mijn soortenkennis van planten is erg gering.Hier al gekeken? http://www.verspreidingsatlas.nl/mobiel/soortenlijst.aspx?soortgroep=B
-
Anoniem
Gast3 april 2016 om 17:37Locatie: “Zilvermeer” te Mol (Belgie)
Vandaag: de eerste buitenduik voor de 1 sters in opleiding.
Vooraf hadden we enige zorgen of de omstandigheden niet te koud zouden zijn. Je weet het maar nooit met het weer
Bij vertrek ‘s-morgens was het erg bewolkt en het miezerde een beetje. Oh nee als dat maar niet zo’n natte bende wordt als vorig jaar.
Bij aankomt in Mol bleek het weer helemaal opgeklaard. Best wel warm buiten. Huh de buitentemperatuur geeft 15 C aan.Duiken in het Zilvermeer doe je niet omdat het onderwater leefmilieu de moeite waard is, je komt er omdat het een prima locatie is
voor de eerste buitenduik en je kunt de beginners al vast laten wennen aan duiken in water met verminderd zicht, zodat ze goed voorbereid zijn op het eerste Zeeland weekend. Vroeger kon dat weer niet omdat het zicht toen enkele meters of meer was.Op het Zilvermeer is een duikbasis gevestigd. Het ‘D-Center’ is per 1 April overgegaan in Divesenses.
Iedereen moet nog een beetje wennen aan de overgang. ‘D-Center’ had op het terras een goede menukaart en er was ruime keuze aan drankjes.
Erg comfortabel voor of na de duik. Beetje de Vlaamse ‘joi de vivre’. Dat is aangepast……………..:tong
Nu is menukaart niet veel uitgebreider dan de keuze uit: een tosti en na 14 uur bleken de koffiebonen op. Geen koffie dus.
Gelukkig hadden we wafels en krentebollen bij ons en konden we wel de flessen vullen voor de 2e duik.
Want de temperatuur was inmiddels opgelopen tot boven 20 C (!)We zijn bij het strandje links van de duikbasis te water gegaan. Daar kun je eenvoudig het water inlopen en de bodem loopt geleidelijk af. Iedereen is goed uitgelood in het zwembad dus na de de materiaalcontrole en buddycheck kunnen we meteen vertrekken.
Eerst even lekker met de knietjes in het zand om te wennen aan het koude zoete water. Kan meteen het spiksplinter nieuwe pak goed vollopen.In het Zilvermeer staat een verzameling beelden en objecten als blokken beton.
We doen maar weer de vertrouwde route naar de temple en dan via het kerkhof terug over de dalen en bergen en keren dan terug naar het strandje.Duikduur: 1e duik ca. 33 minuten, 2e 44 minuten
Diepte: 9.5 meter
Weer: de zon gaat steeds harder schijnen
Zicht: ca. 1-2 meter
Watertemperatuur: 8 gradenGroet,
PAT1 -
Eerst had ik me opgegeven voor de clubduik. Tja, als de beginners hun eerste buitenduik hebben, dan moeten er ook instructeurs zijn. Maar omdat er maar 1 duiker in opleiding zou komen en er 5 instructeurs zich aangemeld hadden heb ik me maar weer afgemeld.
Ik had namelijk ook de vraag gehad om wat skills te oefenen. Dus dat maar gedaan.
Voor de duik nog even gekletst met wat mensen van de club, nog een automaat gerepareerd voor iemand (tweede trap bleef blazen na een servicebeurt), en daarna waren de 2 duikers waar ik mee te water zou ook gearriveerd.
Het zicht is matig, 1 meter. Maar een platform is vrij, dus we konden daar mooi stages afleggen, aanclippen, gasswitches e.d. doen. Aan het einde nog even boei schieten en toen lagen we al weer 66 minuten in het water (50 minuten duiktijd onder water). Geen vis gezien, maar een prima duik. Watertemperatuur 6 graden, boven water na de duik 13. Aan het einde van de middag is in het noorden de 18 graden luchttemperatuur gehaald. Heerlijke temperatuur om na het duiken nog een ritje te paard te maken. -
Anoniem
Gast17 april 2016 om 21:19Zondag 10:00 uur Boschmolenplas te Panheel
Lekker druk op de parkeerplaats. En wat een service aan de slagboom. Nadat je betaald hebt wordt netjes gevraagd bij welke groep of team je hoort en dan probeert men je naar een vrije plek in de buurt van je buddies te leiden. Mijn team staat in rij twee. Ik besluit in rij 3 te parkeren want rij 2 wordt geblokkeerd met duikapparatuur. Och wat maakt het uit.
Vandaag is het extra druk omdat verschillende duikteams hun eerste duik van het seizoen hebben gepland.We sjouwen onze zuurstof en EHBO koffers naar de waterkant en er wordt me gevraagd of we soms gaan trainen. Nee hoor die hebben we altijd bij ons en die liggen er voor als het nodig is. Merkwaardig, gezien de drukte zou je meer zuurstof koffers aan de waterkant verwachten.
De instap is wat aangepast. De afstap is nu geblokkeerd met een stapel stenen zodat je via het trapje te water moet of via de helling. Deze laatste is wat gladjes, we nemen de trap, da’s veiliger.
In februari hebben een parcours naar links gezwommen, dus deze keer gaan we rechtsaf.
Hoe verder we van de steiger komen hoe beter het zicht. We volgen de 10 m lijn en nadat we twee pilaren en even verderop een takkebos gepasseerd zijn stijgen we op naar 5-6m en keren om. We zien wat zoetwaterkreeften rondscharrelen. Dat kan haast niet anders want op de bodem zijn hun sporen duidelijk zichtbaar. Na ongeveer 5 minuten zwemmen zien we een schaduw in de verte. Het blijkt een grote baars. Die zwemt een rondje en verdwijnt vervolgens in de groene mist. We vervolgen onze route. Even later zien we de baars weer (of is het een andere ?). Het beest zwemt ongeveer 2 m voor ons uit, tot onze verbazing blijft het beest dat doen totdat we in de buurt komen van ‘het stalen mannetje’ .
Mijn buddy stoot me ineens aan en wijst in de groene mist voor mij. Daar komen ineens twee snoeken aanzwemmen. De twee beesten zwemmen ietsje boven elkaar en het zwempatroon is verbazingwekkend synchroon. Ik ben helemaal verbaasd, dit is de eerste keer dat ik snoek in de BMP tegenkom en dan ineens twee tegelijk die ook nog zoiets als een paringsdans aan het uitvoeren zijn.
Het wordt de hoogste tijd om eens met fotograferen te beginnenOpvallend, deze keer krioelt het bij alle onderwater objecten van slanke aasgarnaal. In februari zaten ze alleen bij het wrak (helemaal links) nu zaten ze ook onder het 9 m platform direct tegenover de steiger. Er zitten er vele duizenden.
De ‘slanke aasgarnaal’ http://www.onderwaterwereld.org/libr…sis%20benedeniMaximale duikdiepte 11m, duiktijd 47 min, watertemperatuur 8 C, goed zicht onderwater 4-5 m, bij de instap wat troebel omdat er heel wat duikers te water zijn gegaan, weersomstandigheden een lekker voorjaarszonnetje met af en toe een wolkje.
Groet,
PAT1