Vind antwoorden, stel vragen en maak contact met onze leden over de hele wereld.

Homepage Forum Duiken Duiken algemeen actuele duikverslagen Duikverslagen zoetwater 2015

• Duikverslagen zoetwater 2015

Posted by Don-Chedi on 4 januari 2015 om 15:53

Duikverslagen zoetwater 2015
    Het algemene zoetwater duikverslagen loopt al weer over de 800 reacties. Voordat dat weer storingen gaat vertonen, zullen we dan ook hier maar weer een nieuwe voor opstarten?

De eerste zondag van dit jaar ben ik weer dicht bij huis gebleven, leuke duik gemaakt bij Vinkeveen eiland 1 oftewel de Plasmolen. Erg helder water, leuk klein leven met zwermen garnaaltjes, paar kreeftjes, donderpadjes en kokerjuffers.
    Ik heb deze duik ook een autosleutel gevonden. Kan van een boot af zijn, kan van een duiker zijn. Lag er volgens mij al een tijdje, maar de eigenaar mag altijd nog contact met mij opnemen:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/duikverslagen_2015/Artikelen/2015/1/4_Vinkeveen_plasmolen.html

Don-Chedi reageerde 7 jaar, 10 maanden geleden 15 Leden · 40 Reacties
  • 40 Reacties
  • berthold-raadsen

Deelnemer
    5 januari 2015 om 22:55

No Title
    Vanavond een nachtduik gemaakt op Blijkpolder. Het hinderlijke zweefstof begint hier en daar te verdwijnen. Gelukkig maar. Behoorlijk wat kreeftjes. Geen snoeken die acte de presence willen geven. Ook veel eerste jaars baarsjes. Allen in ruste. Watertemperatuur 6 graden C.
    29905.jpg

• Don-Chedi

Deelnemer
    11 januari 2015 om 14:37

Vandaag de Tyningen plas bezocht, bij Zaltbommel. Waren we al heel lang niet meer geweest. Goed zicht met een ruime 3 meter, wel fris. Voor mij de meest opvallende waarneming waren de vele tientallen grote poelslakken, zo veel heb ik ze nog niet in 1 duik gezien:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du…ngen_plas.html

• Don-Chedi

Deelnemer
    18 januari 2015 om 19:15

Alweer zoet water, vandaag Haarlemmermeerse Bos. Lekker helder water, 1 grote snoek, verder leuk klein grut. Errug nat ook boven de oppervlakte …
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/duikverslagen_2015/Artikelen/2015/1/18_Haarlemmermeerse_Bos.html

• Don-Chedi

Deelnemer
    1 februari 2015 om 15:43

Vandaag na vele jaren weer eens het Twiske bezocht. Best helder. Voor het fotograferen geconfronteerd met een suffe vergissing, maar ik heb er nog iets van kunnen maken:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/duikverslagen_2015/Artikelen/2015/2/1_het_Twiske.html

• macabuser

Deelnemer
    1 maart 2015 om 15:03

Vandaag voor het eerst weer eens gedoken sinds half december en dat was in Mexico. Dus een behoorlijk temperatuur verschil van 20 graden.
    Deze keer gedoken met Dirk bij de Groene Heuvels. Ik had niet de moeite genomen om mijn drooghandschoenen te prepareren en dus met 5 mm nathandschoen te water. Daar had ik na 1 minuut al spijt van.
    Eerst zijn we naar de kooi aan de westzijde geweest, voor het paviljoen, daar het Dirk nog een Valve-drill gedaan. Omdat ik toen stil hing kreeg ik het toch al snel koud, dus meteen na de v-drill gaan zwemmen en de lijn gevolgd. Na een half uur zijn we via de ondiepte terug gegaan richting de instap.
    een zoetwaterkreeftje gezien en verder niks. Het zicht was redelijk.

Maximale diepte: 9,8 meter
    water temperatuur: 4,4 graden
    Duiktijd: 44 minuten

• Don-Chedi

Deelnemer
    2 mei 2015 om 12:49

Op 1 mei een heel boeiende nachtduik gemaakt in het Noordzeekanaal. Interessante plek en ook nu opmerkelijke dieren gezien. Relatief helder, bijna 2 meter zicht en dat heb je hier niet vaak. Foto’s met een kleinbeeldcamera gemaakt die van zichzelf waterproof is:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/duikverslagen_2015/Artikelen/2015/5/1_Noordzeekanaal.html

• Anoniem

Gast
    2 mei 2015 om 20:15

Woensdag 29 April trainingsduik Gat van Waalre (net onder Eindhoven)

De eerste training in het vertrouwde GvW.
    Het zicht is redelijk maar al het leven lijkt verdwenen. We gaan vandaag voor het rechter parcours over het rif van steenpuin en bouwafval. Op het puin ligt een dikke laag ‘stof’ bij aanraken dwarrelt dat op en het zicht wordt er niet beter op.
    We komen twee buddies tegen, een spreidt zijn armen en wijst naar een berg puin. In een hol zit een dikke paling.
    We keren om en gaan even naar de kant om de oefeningen door te nemen.
    Daarna zwemmen we terug naar de instap. Onderweg komen we ineens jonge baarzen tegen van ongeveer 3-5 cm. Ze houden zich stil in het felle licht van onze duiklampen.
    Volgende week maar eens een filmpje proberen te maken.

Diepte: 9 m, duiktijd 60 minuten.

Groet,
    PAT1

• henkkr.

Deelnemer
    9 mei 2015 om 17:10

[COLOR=#000000]Vandaag mn eerste buitenduik gedoken in Bussloo met duikvereniging Dive-Ok.

Na de berichten van de laatste weken toch een redelijk tot goed zicht 6 tot 7 m.
    In en onder de 1e bus wat baars gespot.
    Nabij het bouwsteiger een behoorlijk grote snoek ( + 1 m. ) en bij de bandenpiramide een joekel van een paling.

Gedoken tot een maximale diepte van 10.4 meter
    Watertempratuur 10 graden
    Duiktijd 61 minuten.
    Zicht redelijk tot goed.[/COLOR]

• henkkr.

Deelnemer
    15 mei 2015 om 17:22

Vandaag weer een duikje gemaakt met Taco in Bussloo.

Boven de thermoclean begint de tempratuur van het water al weer aardig te steigen.

Binnenkort maar weer met mijn natpak handschoenen gaan duiken.

Vanaf de kant zag het er kraak helder uit, op geringe diepte bleef dit ook zo.

Gedoken via; 1e platvorm, 1e bus, jachtje, steiger, piramide, instap, rioolbuizen, instap.

In de 1e bus veel jonge baars gespot, boven op de piramide weer een joekel van een paling die er lag te genieten in het zonnetje.

Halverwege de duik mijn masker gewisseld, klitteband liet elke keer los.

Gedoken 76 minuten.
    Watertempratuur max.13 graden.
    Zicht tot 7 meter.
    Maximale duikdiepte 7,5 meter.

Taco bedankt, dit was weer een fijn duikje.

• eaglez_mr2

Deelnemer
    17 mei 2015 om 01:00

Beldert 14 mei 2015
    Onze eerste duik in Nederland dit jaar, we gaan naar De Beldert en zien op Facebook dat er meer bekenden komen dus dat wordt weer een gezellig dagje. Het zonnetje is ook goed gaan schijnen dus veel kan er niet meer mis gaan.
    Tijdje geleden dat ik hier gedoken heb en mijn buddy Jeroen is hier überhaupt nog niet geweest, we krijgen aan de waterkant nog een route door van de lijnen maar volgens mij staan we allebei niet op te letten, gewoon lekker het water in want het begint warm te worden!
    We duiken via het anker rechtdoor en komen uit bij een zeilbootje, nog weinig leven hier dus we duiken snel maar verder totdat we op een kruispunt van lijnen komen…. Hadden we nu toch maar opgelet net! We kijken elkaar een keer aan en besluiten maar de rechter lijn te volgen. Langzaam gaan we steeds dieper en mijn horloge heeft onderhand nog maar 10 graden aan. Ik duik droog maar vooral aan mijn gezicht voel ik goed dat het toch wel koud is!
    We duiken door en op de lijn zitten veel kleine aasgarnaaltjes, de moeite waard om er zo eens een foto van te maken, ze zijn erg klein dus dat gaat nog niet meevallen. Na een paar minuten duiken is het nog steeds niet echt donker en zien we een klein platformpje, ik heb het idee dat we aardig diep zijn en dan klopt. Onze computers geven 22 meter en 5 graden aan, die arme Jeroen zal het wel koud hebben in zijn natpak;) Op het platform zit 1 klein lullig visje, ik maak er een foto van en we duiken weer richting het ondiepe waar ik alsnog de aasgarnaaltjes op de foto zet.
    Dit keer nemen we de goede afslag (denk we) en we komen uit bij de kotter, een rondje in en rond de kotter en dat hebben we ook weer snel gezien. Het zicht wordt slechte en nadat we even bij de cockpit gekeken hebben duiken we langzaam naar de uitstap, na 70 minuten is het mooi geweest. Leuk om de objecten weer eens te zien maar we komen toch meer voor het onderwater leven.
    Na anderhalf uur in de zon opwarmen en een paar blikken knakworsten verder is het tijd voor de tweede duik, we spreken af om dit keer ondiep te blijven en hopen wat meer leven te gaan zien. Centimeter voor centimeter speuren we de grond af en ik vind al snel een kokerjuffer (larvenstadium van een schietmot) die druk aan het werk in met het groen om zich heen. Het is net een stukje hout dat beweegt en af en toe komt zijn kopje naar buiten om aan het groen te knagen en materiaal te verzamelen om zijn koker mee uit te bouwen.
    Links en recht kruipen zoetwaterslakjes maar ik krijg ze nog niet mooi op de foto totdat ik iets veel interessanter zie. Een slakje dat eitjes aan het afzetten is op een blad. Ik maak een foto en op het schermpje zie ik pas hoe bijzonder het eruit ziet! Ik maak nog een paar foto’s en gebaar Jeroen dat hij ook even moet kijken, die is ook gek van het macro spul. Hij schiet ook een paar foto’s en ik kijk ondertussen bij een zoetwatermossel die ook even mag “poseren”.
    40 minuten op onze horloges dus tijd om om te keren. Na een paar minuten zwemmen laat Jeroen het schermpje van zijn camera zien, een steur! %#&@^# ik heb hem niet gezien, wel een eerdere keer maar het blijft een prachtig beest om te zien. We duiken wat rond maar zien hem niet. We komen bij de instap aan en hebben nog wat lucht over en besluiten iets verder te duiken…. Gelukkig maar want dit keer zie ik de steur ook! Hij heeft de vaart erin dus een foto gaat niet lukken maar dat mag de pret niet drukken. Met de zon op het water en al die kleine beestjes was ik in gedachten weer even terug in Egypte waar we net van terug zijn. Wat een super duik, en dat in zoetwater!
    [COLOR=#333333]
    [COLOR=#333333]
    [COLOR=#333333]
    ALLE FOTO’S

• Anoniem

Gast
    21 mei 2015 om 23:11

Woensdag 21 mei trainingsduik Gat van Waalre

Na een zeer geslaagd Hemelvaart weekend op Tholen gewoon weer een trainingsduik.
    Twee weken geleden hadden we al iets meer leven onderwater gespot, maar echt spectaculair was het niet.

Na de buddycheck gaan we onderwater en eerst wat oefenen met de 1 sters in opleiding.
    We doen eerst de basisdingen zoals trim en balans, bril leegblazen en ademautomaat terugvinden.
    Daarna oefenen we het opstijgen. Zwemmen zonder stof te maken is een hele kunst. Daarom krijgt dat elke training de nodige aandacht.

Het zicht is uitstekend, veel beter dan aan het begin van dit jaar. Op de bodem krioelt het van de kikkervisjes.
    Het zijn er extreem veel. Hopelijk groeien ze niet allemaal uit tot kikkers, een groot deel zal wel eindigen als visvoer.
    Wat wel tegenvalt is de watertemperatuur. Tot een diepte van 6-7 meter is het lekker, daaronder is het water steenkoud.
    De computer geeft 10 C aan. De Oosterschelde is een stuk warmer.

Na de oefeningen zwemmen we onderwater verder en gaan linksaf naar de rietkraag. Daar moet vis te vinden zijn.
    We spotten een jonge snoek die zich helemaal verbergt in de waterpest. We vervolgen ons parcours en gaan iets dieper over de zandhelling.
    Ineens zien we felle flitsen in het licht van onze duiklampen. Een hele school jonge baarzen komt uit de diepte. Het lijkt wel een muur van vissen. Een heel mooi gezicht, jammer dat we geen camera bij ons hebben.
    We zwemmen verder en doen nog een rondje rietkraag. Helaas zien we geen vis op dit stuk.
    We keren om en gaan via de 6-7 m lijn terug naar naar de instap.
    Aan het eind van onze lichtbundels zien we telkens lichtflitsen van snel zwemmende baarzen. Kennelijk jagen de snoeken de vissen op, want als we ze op de bodem tegenkomen blijven ze stil hangen in het licht van de lampen.

Na een uurtje duiken houden we het voor gezien, de zon is onder gegaan.
    Het was een zeer mooie duik. Het zichtbare onderwaterleven is op gang gekomen.

ps: Het filmpje houden jullie nog tegoed.

Groet,
    PAT1

• zitterddiver

Deelnemer
    3 juni 2015 om 14:54

Duik 301, Grote Hegge Thorn

In eerste instantie stond een dag naar Zeeland op de planning. Echter het weer 6-8 Beaufort in combinatie met springtij leek ons geen goede combinatie om uren in de auto naar Zeeland te zitten om daar niet te water kunnen gaan. Aangezien het verlof toch al gepland was, besloten we om in de buurt twee zoetwater duiken te maken. De eerste duik maakten we in de Grote Hegge te Thorn. Ondanks de wind zag het water er vanaf de kant toch nog redelijk helder uit. Nadat we ons hadden omgekleed zijn we te water gegaan en aan de oppervlakte naar de boei boven het kleine wrak gezwommen. Hier afgedaald en op het wrakje uitgekomen. Vrijwel direct zagen we een tweetal grote Snoekbaarzen die zich rond het wrak ophielden. Na hier geruime tijd bij gehangen te hebben zijn we via de kabel aan de voorzijde verder gegaan richting het oefenplatform. Hier aangekomen zagen we een grote Snoek die zich hier ophield. Daarna verder gegaan naar het grote wrak van de baggerschuit. Hier zaten ontzettend veel grondels, zowel Marmergrondels alsook Zwartbekgrondels. Daarnaast is het hele wrak begroeid met Zoetwatermosselen. Tussen de Zoetwatermosselen waren ook verschillende soorten Mijten te vinden. Nadat we hier uitgekeken waren zijn we nog wat ondieper gegaan. Hier nog een flinke Snoek aangetroffen en een aantal Rivierkreeften. Tevens nog een aantal nesten van Grondels gevonden. Na een 75 minuten waren we weer terug bij de instap. Ondanks de stormachtige weersomstandigheden viel het zicht alleszins mee. Tussen de 3-5 m gedurende de gehele duik. Aan de oppervlakte was het zicht wat minder en was er door de wind ook een lichte stroming waar te nemen.

Duik 302, Polderveld Pol

Na de eerste duik van de dag in de Grote Hegge hebben we op ons gemak gegeten en een korte tour door Limburg gemaakt om de flessen te vullen. Daarna zijn we voor de tweede duik naar Pol gereden om te water te gaan in de Polderveld plas. Nadat we de stek hadden bekeken i.v.m. de stormachtige weersomstandigheden zijn we hier te water gegaan. Vrijwel direct bij het te water gaan was het duidelijk dat het zicht hier een stuk minder was dan tijdens de eerste duik. Vanaf de instap doken we over een veld met Zoetwatermosselen, het viel wel op dat er veel dode exemplaren tussen zaten. Nadat we richting het oefenplatform zijn gedoken zijn we een stuk richting de haven, zuidwestelijk gegaan. Ook hier heel veel dode Zoetwatermosselen. Ook de begroeiing zag er grauw en slecht uit door de vele algen die erover hingen. Uiteindelijk zijn we in Oostelijke richting teruggedoken. Buiten de honderden Zwartbek- en Marmergrondels hebben we bijna geen leven gezien. Enkel wat kleine larve soorten en Mijten hebben we aangetroffen. Deze duik viel dan ook wat tegen ten opzichte van de ochtendduik.

• johanna

Deelnemer
    7 juni 2015 om 21:03

Dit weekend voor het eerst sinds laaaaaaaaaaaange tijd weer gedoken in zoet water – en meer gezien dan ik verwacht had. Ik had twee pakken mee, een trilaminaat natpak en een neopreen natpak. De laatste twee duiken in het neopreenpak gedaan, ik was bijna incognito. Ik weet nou weer heel goed dat ik duiken heel leuk vind, maar dat gedoe boven water. Daar zouden ze wat op moeten verzinnen!

In de Redichemse waard ontdekt dat koeien van auto’s houden en auto’s minder van koeien. Verder daar nog mosselen gezien. Zoveel mosselen, dat het me deed denken aan de Japanse oesters in Zeeland. In Everstein hebben we heerlijk kunnen genieten van al het kleine grut tussen de planten, en in de wand. Laatste duik was de Boomgaardplas, waar we heel veel kikkers-in-spé hebben gezien en toen ik me toevallig even omdraaide zwom er een karper langs.

• Don-Chedi

Deelnemer
    8 juni 2015 om 22:09

De duiken die Johanna beschrijft was ik ook bij. Was het ‘zoetwaterweekend’ van de Biologische Werkgroep. Uitvalsbasis was de camping in Culemborg. Vrijdag geen duik vanwege dat onweer en regen. Zaterdag naar de Redichemse Waard. Een water week in verbinding staat met de Lek, kan je eigenlijk niet komen zonder speciale toestemming. Verrassende duik door iets geheel onverwachts. Er liggen hier gigantische objecten. Later onderzoek leerde dat dit onderdelen zijn van de gesloopte ‘Lekbrug’ een spoorbrug uit 1868 die in die tijd de langste overspanning in Europa had. In ieder geval de grootste objecten die ik tot nu toe in zoet water heb gezien:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/duikverslagen_2015/Artikelen/2015/6/6_Redichemse_Waard.html
    Middagduik in Everstein. Comfortabele duik met goed zicht, en heel veel variatie aan klein insectenleven en andere ongewervelden:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/duikverslagen_2015/Artikelen/2015/6/6_Everstein.html
    Einde van de dag terug voor een nachtduik in de Redichemse Waard. Een beetje tam aangaande onderwaterleven, maar toch geinig met jagende palingen, paar wolhandkrabben en de zwartbekgrondels:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/duikverslagen_2015/Artikelen/2015/6/6_Redichemse_Waard_1.html
    Zondag afsluitende duik in den Boomgaard, bij Kerk Avezaath. Mooie duik, veel paddenvisjes. Goede daad verricht door een erg grote snoek te bevrijden van een vislijn met loodblok aan haar bek. En dat was dan een lekker duikweekend in zonnige omstandigheden:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/duikverslagen_2015/Artikelen/2015/6/7_de_Boomgaard.html

• Savio

Deelnemer
    21 juni 2015 om 19:48

Gisteren sinds lange tijd weer eens gedoken in de Gaarsperplas. We zijn via de stijgers aan de zuidzijde van de plas te water gegaan. Zodra je in het water staat, moet je nog circa 50 meter richting het midden lopen voordat de bodem begint af te lopen. Na een laatste check, zijn we ondergegaan. Waar het vanaf de kant gezien het zicht nog wel leek te zijn, bleek direct nadat we onder waren dit erg tegen te vallen. We zijn afgedaald tot net onder te thermocline zo rond de 10 meter. Na eerst over een zandvlakte te zijn gezwommen, kwamen we bij de veenblokken aan. Dit zijn schitterende rotsachtige ‘bergformaties’ die tot wel vier meter hoog zijn. Erg mooi om hier omheen, overheen en tussendoor te zwemmen, schijnend in de gaten op zoek naar leven. Helaas waren de holen onbewoond. Maar bovenop een veenblok troffen we een vrij liggende paling aan. Hij liet zich een aantal seconden bewonderen en schoot toen weg, een flinke stofwolk achterlatend. Terug hebben we de vijfmeter grens aangehouden. Erg opvallend dat er totaal geen begroeiing was, maar wel een hoop afval zoals flesjes, blikjes en veel tennisballen. Misschien geen verkeerd idee om ook hier eens een schoonmaakduik te organiseren. Waar ik normaal gesproken altijd mijn rondje hardloop, was het erg leuk om de plas nu eens van een andere kant te bewonderen.

Savio

Duiktijd : 60 minuten
    Maximale diepte : 11 meter
    Zicht : 2 meter
    Tempratuur : 14 graden
    Gemiddelde diepte : 6 meter

Page 1 of 3
Start of Discussion
0 van 0 reacties Juni 2018
Nu