Vind antwoorden, stel vragen en maak contact met onze leden over de hele wereld.

Homepage Forum Duiken Duiken algemeen actuele duikverslagen duikverslagen zoet 2021

• duikverslagen zoet 2021

Posted by Don-Chedi on 9 januari 2021 om 18:28

duikverslagen zoet 2021
    En we beginnen weer met een nieuw jaar. Mijn eerste duik in 2021 was een eenvoudige zoetwaterduik dicht bij huis, maar wel een een stek waar ik al lang niet meer was geweest; de Zuwe Bocht (Of Wijde Blick bocht). Weer bezig gehouden met mijn favoriete bezigheid, klein leven zoeken, en dat is hier nog volop. Ook helder voor deze plas, ca. 3 meter zicht:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du…uwe_bocht.html

deze grote poelslak Lymnaea stagnalis was voor de soort erg groot

aquaduck reageerde 1 jaar, 11 maanden geleden 8 Leden · 59 Reacties
  • 59 Reacties
  • JanOutshoorn

Deelnemer
    11 januari 2021 om 10:37

Top, weer een nieuw topic.
    Je foto is bij mij niet zichtbaar trouwens, Wijnand. Ik zie de link, een paar regels ruimte en dan het bijschrift.

Ik heb vorige week zondag het Onderwaterpark Twiske bezocht. Het was mijn tweede droogpakduik. In het onderwaterpark is een tijdelijke “expositie” bij de afgezonken zeecontainers. Dat vonden we een mooie gelegenheid om deze stek aan te doen. Het zicht was prima, maar het werd bij de expositie zelf wel wat stoffig toen er veel duikers op de expositie af bleken te komen.
    Daarom hebben we maar even een rondje langs diverse objecten gemaakt. Overal alweer een hoop jonge baars, hele scholen in vrijwel elk object. Ook nog een fraaie snoek tegengekomen tussen de takken. Wat hier op valt is dat dit allemaal nog vrij ondiep was, zo’n 6 tot 10m (op andere stekken zit alles veel dieper deze periode).

Gisteren een duik gemaakt bij Zandeiland 4 in Vinkeveen. We waren er redelijk op tijd, qua drukte viel het nog mee. We kozen ervoor iets meer de diepte op te zoeken omdat we wat leven wilden zien. Hiervoor werden we beloond. Pas vanaf een meter of 15 kwamen de baarzen in zicht. Geen heel jonge exemplaren, maar allemaal zo tussen de 10 en 20cm lang. Deze lagen overal verspreid over de bodem in het pikkedonker, maar werden geactiveerd door onze lampen. Op een meter of 18 kwamen we ook hier een rustig zwevende snoek tegen. Blijkbaar had deze geen zin in bezoek en zwom rustig weg richting de diepte. Op 20m. was het voor ons genoeg en we zijn omgedraaid. Het zicht was perfect, vanaf 17m omhoog kijken en de oppervlakte gewoon kunnen zien vond ik erg indrukwekkend.
    Op ca. 5m hebben we een veiligheidsstop gemaakt. De zon was er inmiddels bijgekomen wat een zeer fraai effect gaf onder water. Ook de kreeften werden hierdoor wakker. Werd er op de heenweg nog geen enkel exemplaar gespot, nu liepen ze overal. Wat mij vooral opviel waren de bruine rugschilden icm de blauw / groene scharen. In mijn herinneren waren ze altijd helemaal groen.
    Na de veiligheidsstop zijn we langzaam teruggezwommen richting instap. Ik vond vooral de grote hoeveelheid blauwalg op de bodem bijzonder. Geen idee of dit hier gebruikelijk is, het een restant van afgelopen zomer is of weinig goeds belooft voor komend zomerseizoen…

Al met al gaan de duiken lekker in het droogpak. Na de duik afgesproken dat ik instap bij de droogpakspecialty, het lijkt me toch wel handig deze te doen.

• aquaduck

Moderator
    11 januari 2021 om 17:57

Foto van poelslak is bij mij (ipad) gewoon zichtbaar.

• Don-Chedi

Deelnemer
    11 januari 2021 om 18:19

Hoi Jan, vandaag op mijn werk kon ik de foto ook zien, en hier thuis ook.

Onderwaterpark Twiske, daar had ik al meer over gehoord met die containers, moet ik toch maar t.z.t. eens proberen, klinkt toch heel leuk.

• Dyrck

Deelnemer
    12 januari 2021 om 08:05

Op één of andere manier is het bij mij altijd erg stoffig geweest als ik bij het onderwaterpark was.
    Afgelopen zondag was het aan de overkant (Kure Jan) prima te doen. Ca 5 mtr zicmtr, 5°C.
    5 snoeken en een enorme school kleine baarsjes gezien

• Don-Chedi

Deelnemer
    17 januari 2021 om 17:32

Vandaag maakte ik weer een relaxte ‘klein spul’ duik in Vinkeveen Eiland 1. Dat was weer heel leuk, veel gezien, en goed helder. En ik heb twee soorten slakjes gevonden die ik persoonlijk nog niet eerder in Vinkeveen heb gezien:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/2021/Artikelen/2021/1/17_Plasmolen.html

als de bloedrode aasgarnaaltjes Hemimysis anomala zo massaal dicht bijeen zwermen, is dat best spectaculair om te zien

• JanOutshoorn

Deelnemer
    25 januari 2021 om 10:00

Gisteren heb ik een duik gemaakt in de Zegerplas bij Alphen a/d Rijn. Voor mij was dit de eerste keer hier, mijn buddy had er een aantal jaar geleden een paar keer gedoken. Blij verrast met de geheel nieuwe instap. Via een brede, lange steiger loop je nu al een stuk de plas in. Daar is een trappetje naar een ruim platform op 1m diepte, heel handig om je vinnen aan te trekken.
    Onder water komen lukte slecht. Er zat nog ergens lucht, maar dit kwam nergens uit. Niet uit mijn trimvest en niet uit mijn droogpak. Toen maar met een duik snel de diepte in, op 4m kon ik onder blijven. Op 2/3 van de duik kwam de lucht wel uit mijn trimvest, daar zal ergens een luchtbel klem gezeten hebben vermoed ik.

In deze plas zijn diverse objecten afgezonken. Uitbundig leven was er niet, maar ik begreep van mijn buddy dat het stukken beter was dan voorheen. In eerste instantie kwamen we vooral grote baarzen en grondels tegen. We zijn langs een wrakje, betonnen bakken, buizen en wat andere objecten gezwommen. Mijn buddy werd aangetikt door een enorme snoek, deze zwom tegen zijn buik aan. Hij attendeerde mij erop, maar ik heb de snoek niet gezien helaas…
    Iets verder kwamen we bij mooie kleiwanden / richels. Hier hebben we een vervellende kreeft en een wolhandkrab gevonden. Na een ruim half uur was het mooi geweest en waren we weer bij de uitstap.
    Het zicht was goed en de duik was reden genoeg om hier vaker terug te komen. Van een lid van de lokale duikvereniging begrepen we dat er binnenkort wel een fietsbrug wordt aangelegd, waardoor wellicht het parkeerterrein niet of slecht bereikbaar is.

• JanOutshoorn

Deelnemer
    23 februari 2021 om 13:17

Afgelopen zondag een duikje gemaakt in de Zevenhuizerplas, hondenstrandje. Voor mij de eerste keer hier. De bovenste laag water was koud, ik vermoed nog van het smeltende ijs van vorige week. Iets dieper werd het gelukkig “warmer” hoewel dat met 5 graden niet echt tropisch te noemen was. Het zicht was, met name iets dieper, prima. Mooie formaties om langs te duiken en in te speuren. Helaas bijzonder weinig leven te zien hier. Een grote zwerm aasgarnalen, meer zijn we niet tegengekomen. Na precies een half uur waren we weer terug bij de instap.
    Lekker gedoken, weinig gezien. Diepte max 15m.

• JanOutshoorn

Deelnemer
    3 maart 2021 om 21:02

Afgelopen zondag weer een duikje gemaakt in de Toolenburger Plas bij Hoofddorp. Dit is de dichtstbijzijnde duikstek en hier ben ik dus het meest bekend. Onlangs heb ik een eerste camera aangeschaft om eens te kijken of fotografie iets voor mij is. Het is een gebruikte Olympus TG-4 met onderwaterhuis geworden. Flitsers etc. heb ik nog niet, dat komt waarschijnlijk later.

Het duiken ging lekker, ik heb een beetje lopen spelen met wat verschillende camerstanden om te kijken wat deze doen. Qua leven viel er niet heel veel te melden, behalve dat de meerval en een flinke snoek zich ophielden bij de bekende Transporter bus. Hier was het een grote stofbende met slecht zicht door de overige duikers, dus dit hebben we links laten liggen. Ik heb wat foto’s gemaakt van een kreeftje en wat hoopjes mosseltjes.

Nu zit ik even wat te rommelen met witbalans etc. Hier moet ik nog een hoop over leren (want wanneer is het nu goed?). Inmiddels een foto enigszins bewerkt en in zoverre verkleind dat deze op het forum kan:

• Dyrck

Deelnemer
    3 maart 2021 om 22:18

Bij sommige programma’s kun je met een ‘pipetje’ een plek op je foto aanwijzen die wit moet zijn en dan post het programma de rest aan.
    links onderin ligt een wit steentje op je foto, die kun je gebruiken als referentie.
    Succes en veel plezier er mee.

• Don-Chedi

Deelnemer
    4 maart 2021 om 07:24

Dyrck;n1864836:
    Bij sommige programma’s kun je met een ‘pipetje’ een plek op je foto aanwijzen die wit moet zijn en dan post het programma de rest aan.
    links onderin ligt een wit steentje op je foto, die kun je gebruiken als referentie. Succes en veel plezier er mee.

Vaak bestaat zo’n wit steentje of wat dan ook uit meerdere pixels die allemaal net niet wit zijn, als je de verkeerde kiest dan krijg je vreemde psychedelische resultaten. Er zijn programma’s die al laten zien wat er gebeurt als je dat pipetje boven de diverse pixels laat zweven, handig om in de gaten te houden.

Persoonlijk zou ik m zo laten, misschien belichting tikje naar beneden, iets meer zwarting, en kleur wat verzadigen. Voor een eerste foto sessie vind ik dit geweldig; kreeftje staat mooi prominent in beeld en het scherptepunt ligt op het oog. Complimenten!

• JanOutshoorn

Deelnemer
    4 maart 2021 om 08:37

Dank! Dit zijn zeker tips waar ik mee aan de slag ga. Volgens mij had Germie ergens de tip gegeven voor RAW Therapee, zodoende ben ik daar nu mee begonnen. Maar ik ben echt een leek en moet dus al mijn info van het web halen. Nu inderdaad alleen bezig geweest met de witbalans. Ook ben ik erachter dat ik per cameramodus de instellingen vooraf in moet stellen. Ik begreep al niet waarom de portretten niet in RAW waren… Oefenen, oefenen, oefenen…

• JanOutshoorn

Deelnemer
    23 maart 2021 om 09:04

Ik heb nog een foto zitten bewerken van de laatste duik (28-02). Hopelijk kan ik komende zondag weer een duik maken met de camera. Het Twiske Onderwaterpark staat dan geloof ik op het programma.

• Don-Chedi

Deelnemer
    24 maart 2021 om 16:48

Ik had een tijdje niet meer gedoken, maar nu was het wel lekker weer daarvoor. Gaasperplas, weer op zoek naar klein spul, altijd leuk. Tikje warmer dan verleden maand, zicht wat matigjes:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/2021/Artikelen/2021/3/24_Gaasperplas.html

zoetwaterpissebedden Asellus aquaticus zijn in iedere plas wel te vinden, enkel erg klein, verstopt, onopvallend, en meestal best snel weg

• Panther1880

Deelnemer
    26 maart 2021 om 06:58

Dan ziet zo’n kreeftje plots zo enorm groot lijkt en beeldvullend is tussen de andere kleine onderwerpen :tongue:
    Leuk verslag, viel mij vorige week ook op dat het water weer warmer aanvoelt.​​​​​​​

• JanOutshoorn

Deelnemer
    26 maart 2021 om 09:06

Goed om weer een verslag van je te zien, Wijnand. Als je een momentje over hebt, loop er dan nog eens doorheen. Vallen wat spelfoutjes op, dat zijn we niet van je gewend. Verder wel weer schitterende foto’s en knap speurwerk. Ik ga vaak nog steeds te snel over de bodem om dat echt kleine grut te kunnen ontdekken volgens mij.

Page 1 of 4
Start of Discussion
0 van 0 reacties Juni 2018
Nu