Homepage › Forum › Duiken › Duiken algemeen › actuele duikverslagen › Duikverslagen zoet 2019
-
Dan was er gisteren wel meer leven te zien in de Toolenburger Plas. Het was de afsluiting van het buitenwaterseizoen met de club. Het plan was om ‘de bus’ te zoeken. Hierachter is namelijk een soort rand, en als je daar overheen gaat kom je in een gebied waar vaak kreeften te vinden zijn, die wilde ik wel bekijken. Op de heenweg was de bus niet te vinden, deze wordt al oefenobject gebruikt door de brandweer en wordt daardoor nog weleens verplaatst.
Wel zaten er rond het afstervende groen gigantische scholen jonge baarzen. Af en toe zwom er een iets groter exemplaar tussen, maar het was nog steeds klein allemaal. Wel prachtig om te zien en een hoop leven. Verder de nodige grondels, hiervan ook een hoop kleine / jonge exemplaren te zien. De kreeften kwamen we ook tegen, precies waar we verwachtten. Op de terugweg alsnog de bus gevonden, hier heeft momenteel een grote snoek haar domein gevonden.
Op een meter of drie diepte doken we langs al het groen weer terug naar de instap. Al met al een lekkere duik van 25 minuten, waarbij we behoorlijk wat hebben gezien. -
Dat klinkt een stuk beter Jan. Ach, het was geen slechte duik in de Spiegelplas, in ieder geval goed zicht, maar beetje saai.
Blauwe Meer ben ik 1 keer in het zomerseizoen geweest. Heb toen wel gedoken, maar werd verteld dat ze het liever niet wilden tussen de gewone zwemmers. Daarom ga ik, als ik daar heel incidenteel kom, altijd in het naseizoen en in dat hoekje achteraan. Niet vermeld, maar die duik heb ik een verloren snorkel gescoord. 🙂
-
Door de opkomst van de grondels in veel duikplassen, verdwijnen daar veel insecten en weekdiersoorten. De Zuwe bij Kortenhoef is misschien niet de meest aantrekkelijke duikplas vanwege het zicht en het stof, maar daar is nog wel veel van dat kleine spul te vinden. Lekker half uurtje ondiep zoeken:
http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/2019/Artikelen/2019/11/24_Zuwe_strandje.html
de moerasslak Viviparus viviparus zie je niet meer op veel plekken, maar op deze locatie zijn ze nog algemeen -
Het blijft altijd een beetje gissen waar ik een duik in het Noordzeekanaal moet plaatsen: zoet of zout? Gisterenavond bracht ik deze stek weer een bezoek, en het was een leuke ervaring. Helaas geen speciale wintergasten waar ik op had gehoopt (in de winter kan je hier slakdolf, poon, harnasman, meun en dergelijke tegen komen) maar het was weer leuk genoeg met het ‘standaard’ spul. Redelijk zicht ook, wat ik niet had verwacht na al die regen:
http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/2019/Artikelen/2019/12/27_Noordzeekanaal.html
een tong Solea solea van dit formaat, bijna 30cm, zie je niet vaak meer -
Vorige week zag ik een bruine kikker in het Gasselterveld, maar geen camera bij me. Dus 1e en 2e kerstdag terug, nu met camera. De stek is verder vreselijk saai, alleen maar zand. Hydroidpoliepen zijn te klein om met het blote oog waar te nemen, maar die zitten er ook genoeg.
Gelukkig vond ik beide dagen 1 bruine kikker. Dus de duiken zijn geslaagd. En natuurlijk ook nog even naar de poliepjes gezocht met de macrolens.Met de macrolens en een snoot:
En de poliepjes:
-
Leuk; ik heb in geen jaren meer amfibieën duikend gezien (wel anders, maar dat telt nu even niet)
-
Laatste dag van de vrije kerst periode, dus laatste kans op een duikje dit jaar nog. Spulletjes spoelen in Vinkeveen Plasmolen, en lekker macro leven struinen. Eindelijk heb ik de groene hydra’s terug gevonden, en nog wel meer spul. Erg goed zicht ook:
http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/2019/Artikelen/2019/12/29_Plasmolen.html
in de wintermaanden zijn de vlokreeftjes Gammarus pulex een stuk rustiger en goed op de foto te zetten