Vind antwoorden, stel vragen en maak contact met onze leden over de hele wereld.

Homepage Forum Duiken Duiken algemeen actuele duikverslagen Duikverslagen zoet 2019

• Anoniem

Gast
    1 juli 2019 om 09:07

Weer een mooi verslag Wijnand. Knap dat je toch telkens blijft plaatsen.Ik kijk elke dag even ,maar het is helaas
    een Dooie boel hier de laatste tijd.

• mcgoos

Deelnemer
    1 juli 2019 om 16:04

Ik kijk ook vak even en weer een mooi verslag Wijnand.
    Overigens wat groeit er op die zwanenmossel of is dat gezichtsbedrog

• Don-Chedi

Deelnemer
    1 juli 2019 om 18:42

Bedankt voor de complimenten, dit is de hoofdzakelijke reden waarom ik er mee door ga. Al blijf ik hopen op wat meer duikverhaaltjes van anderen er tussendoor. Een internetforum maak je tenslotte met z’n allen, toch?

Op die zwanenmossel zitten driehoeksmosseltjes. Ze zitten bijvoorbeeld ook op die korfmossel op de foto daar onder. Driehoeksmosseltjes zitten zeer algemeen in nagenoeg elk zoet water, behalve waar ze verdrongen zijn door de quagga mossel. Die ziet er vrijwel hetzelfde uit, is alleen door kenners te onderscheiden omdat de kromming aan de lange zijde iets anders verloopt. Een relatief makkelijk kenmerk is, dat quaggamosseltjes altijd zeer massaal de bodem overnemen en zelfs op zachte bodem hele tapijten gaan vormen, terwijl de driehoeksmossel altijd een stukje harde ondergrond nodig heeft en zodoende kleine klompjes vormt op ieder schelpje, steentje of stukje hout.

• fvdm

Deelnemer
    2 juli 2019 om 08:17

Ook ik kijk altijd meteen naar je verslagen. Ondanks dat ik niet meer duik komen de waarnemingen toch weer naar boven als ik zit te lezen.
    en wordt er een en ander door je uitleg weer wat duidelijker.
    gr Frank

• Don-Chedi

Deelnemer
    14 juli 2019 om 11:28

Vandaag weer een zoete duik gedaan. Extra vroeg in Toolenburg hoopte ik op het echte grote wild. Dat helaas niet gevonden, was een gewoon prettig duikje met twee snoeken, enorm veel baarsjes en weelderige plantengroei:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/2019/Artikelen/2019/7/14_Toolenburg.html

snoek Esox lucius is altijd een welkome ontmoeting

• aquaduck

Moderator
    15 juli 2019 om 09:00

Waar was je naar op zoek dan Wijnand?

• Don-Chedi

Deelnemer
    15 juli 2019 om 12:08

Aquaduck;n1861232:
    Waar was je naar op zoek dan Wijnand?

de meerval

• Don-Chedi

Deelnemer
    21 juli 2019 om 15:47

Vandaag deden we weer zoet water. Vinkeveen Plasmolen is altijd leuk om naar macro spul te snuffelen. Leuke verrassingen waren een zoetwaterkwalletje en een kleine modderkruiper. Lekker helder water, lekker warm, een veel overig leven. Zeer aangename duik:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/2019/Artikelen/2019/7/21_Plasmolen.html

zoetwaterkwalletje Craspedacusta sowerby had ik al lange tijd niet meer in Vinkeveen gezien

• Don-Chedi

Deelnemer
    28 juli 2019 om 10:18

zaterdagavond heb ik nog een duik gemaakt in Engelengaarde, Ruinerwold. Was daar toch in de buurt. Echt afkoelen was het niet ,water was super warm. Leuk klein leven bekeken, ook hier zwemmen dit jaar kwalletjes rond:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/2019/Artikelen/2019/7/27_Engelengaarde.html

dit is een kolonie diertjes, groene geleikogeldiertjes Ophrydium versatile

• JanOutshoorn

Deelnemer
    2 september 2019 om 11:22

Gisteren zijn we met de duikclub naar de Boschmolenplas geweest.

De eerste duik deed ik met mijn vrouw samen. Vorig jaar ben ik hier ook geweest, toen hoorde ik achteraf van een “piratenschip” wat op de bodem ligt. Het doel was deze dit jaar vinden. We doken vanaf de linker instap, dus die zonder steiger. Van daaruit recht uitzwemmen, tot ca. 12m diep en dan haaks linksaf. Het zicht was te doen, maar niet al te best tot een meter of 9. Daar hakte de thermocline er ineens in met 10 graden verschil, maar het zicht knapte ook op. Linksaf gegaan, over een soort drop-off. Hier konden we een behoorlijk eind naar beneden kijken, dus het zicht op diepte was prima. Het leven op deze diepte bestond uit wat grondels, verder viel er weinig te zien. Een donkere schim doemde voor ons op, maar geen idee wat het was. Nog iets dichterbij bleek het het gezochte schip te zijn, bingo! Hier even rondgekeken, Davy Jones nagespeeld en doorgezwommen. Als het goed is zou er verderop dezelfde route ook nog een apache helikopter moeten liggen.

Gezien de duiktijd en de luchtvoorraad besloot ik iets verder om niet langer naar de helikopter te zoeken. Van de vorige keer kon ik mij herinneren dat er ondieper hele velden waterplanten staan met hiertussen waanzinnige scholen jonge vis. We zaten aan de goede kant van de instap en het was ondieper warmer, dus we bogen af naar links. Op ca. 5m. diepte weer terug richting instap, langzaam zwevend en genieten van gigantische scholen jonge baarzen. Her en der een jonge snoek van ca. 20cm die verstopt in het groen lag te loeren op een snelle hap. Ineens viel mijn oog op een visje dat ik nog niet eerder had gezien, sterker nog, een hele school van zeker 40 exemplaren. Ik gebaarde mijn vrouw en bekeek de visjes eens goed. Het bleken zonnebaarsjes te zijn. De soort ken ik, maar ik wist eigenlijk niet dat deze buiten de aquaria en vijvers voorkomen tegenwoordig. Later onderzoek wees uit dat dit zeker wel het geval is en de soort inmiddels het zelfs iets TE goed doet in met name het zuiden en oosten van het land. Toch vond ik het mooi om ze eens te zien tijdens een duik.

De tweede duik deed ik met mijn vader. Ik was nog koud van de eerste duik en op 10m besloot ik dat ik toch weer terug wilde naar het warme water. Daarom alleen maar bij het groen gezocht naar leven. Ook een mooie duik, maar het zicht was beduidend slechter dan tijdens de eerste duik. Een hoop stof van andere duikers die hier altijd in grote getalen aanwezig zijn. Na 52 minuten waren we weer terug bij de instap. Ook mijn vader heeft nu voor het eerst de zonnebaars gezien, leuk.

Op de terugweg nog gestopt bij een indoor speeltuin. De kinderen (1,5 en 7 jaar) hadden zich keurig gedragen tijdens onze duiken, nu was het hun beurt om zich lekker te vermaken, dat hadden ze verdiend.
    Al met al een heerlijke duikdag gehad.

• Don-Chedi

Deelnemer
    2 september 2019 om 16:11

Mooi Jan. Ik weet dat zonnebaarzen daar al een een paar jaar rond zwemmen, maar ik had nog niet van hele scholen gehoord.

• JanOutshoorn

Deelnemer
    3 september 2019 om 09:53

Ja, helaas heb ik nog geen camera. Daar baal ik wel eens van met dit soort verslagen. Het was echt een prachtig gezicht. De zonnebaarzen waren wel klein van stuk, max 6cm ofzo.

• Don-Chedi

Deelnemer
    13 oktober 2019 om 21:28

Is al weer eventjes geleden, maar door de storing op het forum kon ik het niet plaatsen. 28 september bezocht ik weer eens een stek waar ik erg weinig kom. Het Blauwe Meer in Drenthe ligt in een mooie omgeving, maar voor de onderwaterbeleving moet je een insectenliefhebber zijn. Helaas viel dat nu erg tegen; in een half uur slechts twee kokerjuffers gezien en tenminste nog wel 1 libelle larve. Slecht zicht ook. Paddenstoelen kijken in het omringende bos was leuker:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/2019/Artikelen/2019/9/28_Blauwe_Meer.html

zwaar gecamoufleerde libelle larve, exacte soort te lastig om te achterhalen

• Don-Chedi

Deelnemer
    27 oktober 2019 om 14:20

Vandaag een kort uitstapje naar een plas dicht bij huis, de Spiegelplas. Altijd mooi helder, lekker om gewoon eventjes er uit te zijn. Echter weinig te melden over onderwaterleven, was meer een duik voor de landschapjes, nou vooruit ook wel wat plantengroei:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/2019/Artikelen/2019/10/27_Spiegelplas.html

ondiep veld met aarvederkruiden

• Anoniem

Gast
    28 oktober 2019 om 08:51

Het blauwe meer ben ik ook eens geweest met de metaaldetector. Gedoken op de rand zo’n 7 m diep. Daar had ik een tas vol met volle bierblikjes opgeraapt. Volle (afgesloten) blikjes hebben een luchtbel waardoor ze vaak rechtop blijven staan. Had het zo druk met blikjes rapen ,dat ik haast niet aan het zoeken ben toegekomen. Alle blikjes weggegeven aan de jongens achter de kassa. Die waren er maar wat blij mee. Weer leuke verslagen Wijnand !!

Page 2 of 3
Start of Discussion
0 van 0 reacties Juni 2018
Nu