Homepage › Forum › Duiken › Duiken algemeen › actuele duikverslagen › Duikverslagen zoet 2019
-
Duikverslagen zoet 2019
Posted by Don-Chedi on 6 januari 2019 om 14:19Duikverslagen zoet 2019
Mijn aftrap in 2019 was op een locatie die ik zelden bezoek, de Zuwe of Wijde Blik. Niet de meest aantrekkelijke duikplek voor een aantal redenen, maar ik wilde een duikplek zonder exotische grondels, en die zitten hier nog niet. Daardoor aan klein leven toch een aantal opmerkelijke zaken gevonden:http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du…we_strand.html
bloedzuigertjes zijn diertjes die verdwijnen waar de zwartbekgrondels verschijnen, hier zitten ze gelukkig nog, en wel meerDon-Chedi reageerde 3 jaar, 5 maanden geleden 7 Leden · 37 Reacties -
37 Reacties
-
Afgelopen voorjaar stormen en ellende sla ik de laatste jaren liever over, dus ik heb een paar weekjes niet meer gedoken. Vandaag was het weer er prima voor. Toch gemakkelijk gehouden, lekker even kleine beestjes kijken in het heldere water van Vinkeveen:
http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du…Plasmolen.html
geoorde poelslakken Radix auricularia gaan sterk achteruit door de exotische grondels, vandaag vond ik echter nog een paartje -
Gisteren avond heb ik een nachtduik gemaakt in het Noordzeekanaal. Was een erg geslaagde, soortenrijke duik. Voor mij heel speciaal was de vondst van een vijfdradige meun, maar er was veel meer te zien. Zicht een beetje wisselend, wel al aardig warm water. Al zag het er rustig uit bij aankomst, tijdens de duik kwamen er meerdere grote schepen voorbij die aardig wat stroming en golfslag veroorzaakten. Tsja; dat kan hier gebeuren.
http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/2019/Artikelen/2019/3/30_Noordzeekanaal.html
vijfdradige meun Ciliata mustela -
Na de algenduik bij Den Helder besloot ik met dit warme weer tot een nachtelijk spoelduikje in de Ouderkerker Plas. Redelijk zicht, veel kokerjuffers, ten minste 1 modderkruipertje gezien, en achteraf op de foto’s 1 zeldzaam slakje ontdekt:
http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/2019/Artikelen/2019/4/19_Ouderkerker_Plas.html
kokerjuffer met op de voorgrond de zoetwaterneriet Theodoxus fluviatilis, een rodelijst soort -
Dit weekend weer voor zoet water gekozen, de Blijkpolder zijde van de Spiegelplas. Helder water zoals hier wel te verwachten valt. Overwegend exotisch leven (niet oorspronkelijk West Europees). Een waarde oordeel daarover geven is voer voor discussie, maar ik kan me met zo’n duik ook wel amuseren:
http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/2019/Artikelen/2019/5/12_Blijkpolder.html
bijna parende Chinese wolhandkrabben Eriocheir sinensis -
Leuk weer, Wijnand.
Ik heb vrijdagavond een schemer / nachtduikje gemaakt in de Toolenburger plas. Mijn twee buddy’s hebben sinds kort een droogpak en wilden deze testen. We hebben daarom gewoon een rondje duikgebied gedaan. Gelukkig komt er alweer meer leven. Twee grote snoekbaarzen hebben beiden een plekje gekozen voor dit seizoen. De ene op het diepe platform, de andere op het dak van een autowrakje. Meerval gevonden in een klein bootwrakje. Weer een wrakje verder een grote baars. Gelukkig ook wat jonge baarzen van vorig jaar (vermoedelijk) tegen gekomen. De hoeveelheid baarseieren viel mij dit jaar tegen tov vorig jaar, ik hoop maar dat ze ergens anders wel gepaaid hebben. Ook viel het mij op dat de grondels elk jaar groter lijken te worden. Ik vermoed dat het zwartbekgrondels in paaitenue zijn; volledig zwart en rond de 15 – 20cm.
Verder vaak gewacht op een buddy die naar boven schoot, ondersteboven hing of een koprol aan het maken was… Al met al een lekker duikje en 30 minuten was wel te doen in mijn 7mm met ijsvestje. -
Gisteravond het Twiske – Paviljoen aangedaan.
Vanaf de steiger was al duidelijk dat in ieder geval de bovenste laag erg helder was. Dit bleef eigenlijk zo, hoewel het wel erg donker was. Hierdoor was er in eerste instantie het idee van slecht zicht, maar waar de lamp op gericht werd was gewoon goed zichtbaar.Mijn laatste duik hier was eind september, toen was het onvoorstelbaar vol met leven en jonge vis. Nu was dat anders, maar toch het een en ander gezien. In een wrak van een zeilboot ontdekte ik de eerste baars. Dit was een vrij klein exemplaar van ca. 10cm. Voorbij het wrak ontdekte mijn buddy een grote snoek. Een mooi en gezond vrouwtje gleed rustig tussen de duikobjecten door, gaaf!
We zwommen weer een stukje door en ik wist een grote baars, zeker 35cm groot, te vangen in mijn lichtbundel. We zaten inmiddels op meer dan 9m diepte en waren duidelijk een halve meter eerder door de thermocline gegaan. Langzaam weer iets terug naar warmer water en hier lag een grote snoekbaars op het dak van een autowrakje. Ik bleef hier even hangen en bekeek de binnenkant van het autootje, daar had een snoek haar verblijfplaats gereserveerd. Omdat ik hier nu weer op aan het letten was lette ik even niet op de snoekbaars. Toen mijn buddy de snoekbaars weer zocht met de lamp konden we nog net zien dat dat deze mijn vin aanviel in een poging ons weg te jagen… Snoekbaarzen kunnen behoorlijk territoriaal zijn.Op de terugweg de veiligheidsstop gemaakt tegen een steile, zanderige helling. Hier was duidelijk te zien dat de zon inmiddels feller was gaan schijnen, wat voor een mooi effect zorgde. Het water was duidelijk helder, want we hadden hier meters zicht. Ik vind het dan altijd mooi om te zien hoe de zon zo schijnt door de opkomende bossen fonteinkruid. Na de stop door omhoog langs de helling en tijd om op te staan.
Weer een lekkere duik erbij voor in het logboek. -
Woensdagavond een duik gemaakt in het Haarlemmermeerse Bos (vork en mes) met de club. Mijn buddy en ik kwamen als laatste aan, maar gingen als eerste te water. Bij het te water gaan zag het water er extreem helder uit, maar dat zegt niet altijd alles. Gelukkig bleek het dit keer wel extreem goed zicht, 6 meter was zeker geen uitzondering. Op 1,5m diepte vielen mij de grote scholen met aasgarnalen op. Ook de waterplanten komen mooi omhoog. De bovenste waterlaag is al lekker opgewarmd, hoewel dat op deze stek altijd betrekkelijk is. Vanaf 5m is het hier altijd fris.
Mijn buddy leidde de duik, dus ik kon lekker om mij heen kijken, op zoek naar leven. Tijd om naar het kleine spul te kijken was er niet, we gingen in hoog tempo op weg… Eerst richting het restaurant, hier kun je onderdoor zwemmen en vaak zijn hier palingen en snoeken te vinden. Deze keer helemaal niets…. Aan de andere kant van het restaurant liggen gigantische stenen waardoor een mooi landschap ontstaat. Buiten weer een school aasgarnalen en een flink baarzensnoer helemaal niets kunnen vinden hier, zelfs geen grondeltjes.
We zwommen het rondje weer terug richting het restaurant. Hier hingen een stuk of zes flinke baarzen op een rijtje onder het restaurant. Zo langzaamaan begon de luchtvoorraad richting de 50 bar te kruipen, dus we zochten de instap weer op. De veiligheidsstop maakten we lekker in het zonnetje tegen een zandtalud. Nu had ik eindelijk de tijd om even rustig naar het kleine spul te kijken. Een school zeer jonge vis (ik vermoed baarzen), een kikkervisje, garnaaltjes en een schaar van een rivierkreeft was mijn visuele buit.
Na de veiligheidsstop het talud verder omhoog gezwommen en uitgestapt. Ondanks het gebrek aan leven was het een erg lekkere duik met zeer goed zicht.
-
Ik heb het een tijdje af laten weten vanwege de weersomstandigheden en een weekje zware verkoudheid. Leuk om te lezen dat het stokje toch wordt over genomen.
Vandaag kozen we voor zoet water. Bij de Beldert zijn we weg gegaan vanwege het zeer slechte zicht; te zien vanaf de kant en te horen van de vele terugkerende duikers. Vlak bij ligt de Boomgaard, vind ik altijd een leuke plas. Ook vandaag potentieel leuk, met volop plantengroei, veel vis zoals karpers, zeelt, baarsjes, blankvoorns, en ook in het klein veel te zien. Maar het zicht was hier ook niet super helaas:
http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/2019/Artikelen/2019/6/9_de_Boomgaard.html
waterlelie Nymphaea alba is altijd wel mooi -
Don Chedi;n1861147:
Ik heb het een tijdje af laten weten vanwege de weersomstandigheden en een weekje zware verkoudheid. Leuk om te lezen dat het stokje toch wordt over genomen.Overnemen vind ik teveel eer Wijnand. Ik probeer ook gewoon verslag te doen van mijn duiken zoals ik ze beleef. Helaas moet ik het nog steeds zonder camera doen en zijn de verslagen die ik maak lang niet van jouw niveau. Maar toch bedankt! Gelukkig is de verkoudheid voorbij en kun je weer duiken.
-
Na het Zeetuinen avontuur die ochtend maakte ik nog een nachtduik in de Gaasperplas. Deels omdat het nog zo laat zo erg warm bleef, deels om de spullen lekker automatisch te spoelen. Zeer warm water, niet echt goed zicht, redelijk wat diertjes gezien. Het lijkt alsof de plaatselijke modderkruiper kolonie achteruit gaat, ik hoop het niet:
http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/2019/Artikelen/2019/6/30_Gaasperplas.html
bij kranswieren vallen de zaadbolletjes goed op door hun contrasterende oranje kleur -
Anoniem
Gast1 juli 2019 om 08:59Weer een mooi verslag Wijnand. Knap dat je toch telkens blijft plaatsen.Ik kijk elke dag even ,maar het is helaas
een Dooie boel hier de laatste tijd. -
Anoniem
Gast1 juli 2019 om 09:07Weer een mooi verslag Wijnand. Knap dat je toch telkens blijft plaatsen.Ik kijk elke dag even ,maar het is helaas
een Dooie boel hier de laatse tijd.