Vind antwoorden, stel vragen en maak contact met onze leden over de hele wereld.

Homepage Forum Duiken Duiken algemeen actuele duikverslagen Duikverslagen Zeeland 2016

• Anoniem

Gast
    3 januari 2016 om 17:59

[COLOR=#252c2f]Zondag 3 januari, nieuwjaarsduik Aquabest.

Traditiegetrouw openen we het nieuwe jaar met een duik op Aquabest en daarna de borrel.
    Dit jaar konden we vanaf de waterski steiger te water mits we om 12:30 uur het water zouden verlaten, want dan gingen de ‘wake boards’ er op.
    Om ongeveer 11:30 uur ging de hele ploeg te water. Bijna iedereen in droogpak, maar ook een paar volhouders in natpak
    Charlotte en Jeroen gingen een echte nieuwjaardduik doen en zouden een kort dipje in zwemkleding gaan doen.
    Ze hadden de video van Wim ‘t Hoff bekeken en aldus Wim is het een ‘appeltje-eitje’ als je je immuun system maar traint.[/COLOR]🙂
    [COLOR=#252c2f]Wij stonden inmiddels licht te blauwbekken, maar eerlijk is eerlijk ze zijn even onderwater geweest (en daarna meteen onder de warme douche)

In Aquabest zit aardig wat vis o.a. scholen met baarzen. Helaas lieten die zich vandaag niet zien. Een buddypaar spotte een grote karper.
    Voor de rest weinig ander leven kunnen vinden. Volgens de verhalen zouden die in de diepe put op 18 meter in winterslaap zijn.
    Deze plek is niet zo heel erg ver weg van de waterski steiger dus maar eens even kijken of ze er zitten.
    Behalve zand en wat halfdode waterpest was er niet veel te zien.
    Het zicht op diepte was verrassend goed. Iets van 2-3 meter.
    We zwemmen nog een rondje, maar nergens ook maar een vis te bekennen.[/COLOR]:confused:

[COLOR=#252c2f]Mijn buddy Suzanne begint het ondertussen wat frisjes te krijgen en daarom besluiten we maar terug te zwemmen naar de steiger.
    Zo interessant is deze stek nou ook weer niet. Op de terugweg komen we nog wat steile veenwanden tegen. Dat ziet er altijd heel imposant uit.
    Helaas valt het toch een beetje tegen, want nergens bewegend leven te bespeuren.

Na een korte 3 m stop verlaten we het water. Ik heb zin in een bakkie koffie.[/COLOR]

[COLOR=#252c2f]MDD: 17.8 m DT: 27 minuten

Groet,
    PAT1[/COLOR]

• Anoniem

Gast
    3 januari 2016 om 18:03

Don Chedi;n1842737:
    Nieuw jaar, nieuw draadje. Ik heb vandaag een bezoek gebracht aan het wrak van de Serpent. Zicht redelijk, temperatuur nog best aangenaam voor het seizoen. Veel garnalen op het wrak, geen donderpadnesten waar ik op had gehoopt, maar dit werd goed gemaakt door een leuke gehoornde slijmvis:
    Daarna op de terugweg nog even flamingo’s gekeken, altijd leuk.

Zicht redelijk, misschien een camera gevonden ?

Groet,
    PAT1

• Don-Chedi

Deelnemer
    3 januari 2016 om 19:16

Nee, geen kamera gezien, maar ik ben nauwelijks beneden bij de bodem geweest, ook niet in de ruimen.

Aquabest is overigens een zoetwaterplas. Wat is het plan; voor 2016 alles op een hoop gooien, of ook maar een 2016 een nieuw zoetwater draadje starten?

• Anoniem

Gast
    3 januari 2016 om 20:03

Don Chedi;n1842764:
    Nee, geen kamera gezien, maar ik ben nauwelijks beneden bij de bodem geweest, ook niet in de ruimen.

Aquabest is overigens een zoetwaterplas. Wat is het plan; voor 2016 alles op een hoop gooien, of ook maar een 2016 een nieuw zoetwater draadje starten?

OK, misschien bij een volgende gelegenheid.
    Een apart zoetwaterdraadje heeft mijn voorkeur. Kennelijk even niet goed opgelet.
    Ik zal mijn post verplaatsen.

Groet,
    PAT1

• Don-Chedi

Deelnemer
    4 april 2016 om 21:31

Het eerste weekend van april werd een cursusweekend georganiseerd in Renesse door Stichting Anemoon over soortherkenning, en ik was daarbij. Heerlijke weersomstandigheden.

Vrijdagnacht een nachtduik gemaakt bij de Brouwersdam, omdat de zee heerlijk vlak was. Veel, heel veel zeedahlia’s en sterk lichtend water door de zeevonk:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/Duikverslagen_2016/Artikelen/2016/4/1_Brouwerssluis_1.html

Zaterdag weer terug gekeerd naar de Brouwersdam, nu met de hele groep. Wederom bijna perfect, iets meer stroming en algbloei merkbaar. Maar al die zeedahlia’s bij daglicht, plus veel andere diertjes:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/Duikverslagen_2016/Artikelen/2016/4/2_Brouwerssluis_2.html

Zaterdagmiddag laag water bij Anna Friso. Ook fantastisch helder, en dit is en blijft een geweldig kleurrijke en soortenrijke stek. Veel soorten naaktslakjes en zelfs een koffieboontje gevonden:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/Duikverslagen_2016/Artikelen/2016/4/2_Anna_Friso.html

Zondag een afsluitende duik bij de Zeelandbrug. Ook lekker kalm en helder water. Veel gezien, maar ook een bijzonder merkwaardige vondst gedaan:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/Duikverslagen_2016/Artikelen/2016/4/3_Zeelandbrug.html

• Anoniem

Gast
    9 april 2016 om 19:59

Duik bij ‘t-Koepeltje.

Lekker weer bij de eerste Zeeland duik.
    Poseidon komt de duikers begroeten.
    Op de parkeerplaats een beetje wind, maar aan het strandje lijkt het zomer.
    Buitentemperatuur 15 C.

Zicht: matig, dieper dan 6 m bij de strekdam erg stoffig.

Duiktijd: 55 min, MDD: 10 m.

Groet,
    PAT1

• Anoniem

Gast
    9 april 2016 om 20:27

Duik bij Nieuwe Kerkweg, zaterdag 14:30 uur.

‘s-middags nog lekkerder weer.
    De parkeerplaats is nauwelijks bezet. Er staan maar 10 auto’s. Mooi, geen gedoe om een parkeerplek te vinden. Je kunt kiezen waar je gaat staan.
    Voordat we gaan duiken eerst een korte briefing en het indelen van buddyparen. Altijd een hele puzzel bij een groep duikers met een grote variatie in opleiding en ervaring.
    Voor sommige deelnemers is deze stek helemaal nieuw dus gaan we op ons gemak eerst aan de waterkant kijken voordat we ons in het pak hijsen.
    Op de kop van de steiger kunnen we gewoon de bodem zien. Prima zicht.

Tijdens de duik zien we net als in de morgen niet zo heel veel kreeft. Waar zijn ze gebleven. Veel holen zijn onbewoond.
    Wel zien we minstens 10 flinke Noordzee krabben. De meeste zitten in een hol tussen de stenen, maar een paar zitten bovenop een steen op de uitkijk. Grappig gezicht.
    Leuke duik en veel gezien

Duiktijd: 53 min, MDD: 13 m

PAT1

• Anoniem

Gast
    10 april 2016 om 14:22

Frans Kok rif, Dreischor, Zondagochtend, 10:30 uur

Een echte beginnersstek. Gelukkig waren we net op tijd te water. Heel goed zicht, zeker 3-4 meter !
    We besluiten linksaf te gaan en zwemmen op een diepte van ongeveer 9 meter over de nagenoeg vlakke bodem.
    Op de bodem is een soort stratenpatroon afgebeeld. Dat patroon wordt gemaakt door de grotere krabben die vanuit hun schuilplaats in het zand tevoorschijn komen en dan zijwaarts wegvluchten. Dat doen ze kennelijk vaker want je ziet overal
    kruisende sporen. Verder staan overal anjelieren en geel-oranje sponzen in het slik.
    Bij gebrek aan een schuilplaats heeft een kreeft zich helemaal in het zand ingegraven. Het beest zit middenin een kuil van ongeveer 50 cm en we kunnen alleen de sprieten zien. De rest gaat schuil onder een dikke laag opgewerveld zand.
    Na ongeveer een half uur buigen we af naar de schuine kant van de dijk en gaan daar eens kijken.
    We zwemmen terug over de knik van de dijk en bekijken wat er tussen de steenstort en de schelpen verstopt zit.
    Hier en daar komen we, goed verstop dat wel, een kreeft tegen. Tussendoor is het een soort van zeefuik-steeple chase.
    Om de haverklap moeten we over het want heen dat ons de weg verspert.
    Ondertussen wordt het zicht steeds slechter en komen we meerdere duikers tegen.
    We zitten vast in de buurt van de steiger. Maar nog geen reefball gezien.
    Daarom gaan we ietsje dieper. Dan moeten we de bollen van het Frans Kok rif tegenkomen.
    De eerst vage schaduwen doemen op, maar het zicht wordt er niet beter op.
    De hele parkeerplaats lijkt wel van de steiger te zijn gesprongen en zwemt een rondje over het bollenrif.
    Hier is geen eer meer te behalen en we besluiten de duik af te breken.
    We kunnen nauwelijks op het platform klimmen want ook daar is het druk met droge en natte duikers, duikleiders en toeschouwers. Tsja wat wil je ook anders met zulke goed weer. Windstil, 12 C en vol in het zonnetje. Het perfecte weer om in Zeeland te gaan duiken.

Duiktijd: 46 minuten, MDD: 10 meter.

ps: toen we op de parkeerplaats stonden werd er ineens om zuurstof geroepen. Naar verluidt zou een duiker nabij de steiger een noodopstijging hebben gemaakt vanaf 8 m diepte omdat deze zijn trim niet kon houden en steeds dieper dreigde af te dalen. Het beroerde zicht maakte het er allemaal niet beter op. Voor zover bekend is het met de onbekende duiker allemaal goed afgelopen.

Groet,
    PAT1

• Don-Chedi

Deelnemer
    25 april 2016 om 19:32

De eerste weekend bijeenkomst van de Biologische Werkgroep in Burgh Haamstede heb ik weer achter de rug. Geen aangename weersomstandigheden, drie duiken gemaakt.

Vrijdag op laag water een nachtduik bij de Zeelandbrug. Best redelijk zicht, een heel veelzijdige en mooie duik:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/Duikverslagen_2016/Artikelen/2016/4/22_Zeelandbrug.html

Zaterdag ochtend weer laag water, nu eens bij de Haven van Kats. Was ik lange tijd niet meer geweest. Geen wijs besluit, het was een dag voor springtij en eigenlijk ken ik de grilligheid van deze stek. Nu dus wederom, was even spannend:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/Duikverslagen_2016/Artikelen/2016/4/23_Haven_van_Kats.html

En zaterdagmiddag met z’n allen op zoek naar een voor Nederland nieuw ontdekt diertje bij de Zoetersbout. Buiten deze bijzonderheid verder ook een best leuke duik:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/Duikverslagen_2016/Artikelen/2016/4/23_Zoetersbout.html

• Don-Chedi

Deelnemer
    29 april 2016 om 13:12

Don Chedi;n1847151:
    En zaterdagmiddag met z’n allen op zoek naar een voor Nederland nieuw ontdekt diertje bij de Zoetersbout. Buiten deze bijzonderheid verder ook een best leuke duik:
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du…etersbout.html

De waarneming is gepubliceerd op “Nature Today” (voorheen “Natuurberichten”). Erg leuk om bij zo’n vondst van een nieuwe soort in Nederland aanwezig te zijn:

https://www.naturetoday.com/intl/nl/…age/?msg=22682

• Anoniem

Gast
    29 april 2016 om 19:54

http://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=22682&quot

Een nieuwe slak in de Oosterschelde en voor het eerst waargenomen op de slibbodem bij de Zoetersbout.
    Komende week is het Hemelvaart en dan wordt er weer veel gedoken in Zeeland.
    Als ze bij de Zoetersbout zitten verwacht ik dat ze ook aan de overkant worden aangetroffen op stekken zoals Le Teton op Tholen of mogelijk ook bij Strijenham.

Groet,
    PAT1

• scubabubbel

Deelnemer
    29 april 2016 om 21:41

PAT1;n1847318:
    http://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=22682&quot
    ……verwacht ik dat ze ook aan de overkant worden aangetroffen op stekken….
    Groet,
    PAT1

Echt? Ik denk het niet…

• Don-Chedi

Deelnemer
    30 april 2016 om 09:47

Ik / wij van de BW verwachten eigenlijk van wel. De diertjes waren er zo massaal, dat we vermoeden dat ze er al langer waren en pas nu herkend zijn. Dus lijkt het logisch dat ze zich ook verder verspreid hebben. Ze houden van zachte modder, en dat is nou typisch een bodemsoort waar duikers niet echt dol op zijn. Maar alle hints waar ze verspreid door Zeeland worden gezien zijn welkom. :idea(1):

• Anoniem

Gast
    1 mei 2016 om 21:47

scubabubbel;n1847319:
    Echt? Ik denk het niet…

Volgens de ontdekkers van dit beestje komen ze in grote getalen voor en met name op plekken met een modderbodem.
    Behalve Bruinisse zijn er meer stekken in de Oosterschelde die aan die eis voldoen.
    Komend weekend is het hemelvaart en dan is het op de bekende duikstekken drukker dan normaal. Dan ligt het voor de hand dat die beestjes gespot worden.

Maar jij denkt dus van niet, hoezo ?

Groet,
    PAT1

• berthold-raadsen

Deelnemer
    2 mei 2016 om 15:29

Tuurlijk………………………….
    In al dat massale stof!
    Op al die slikplekken waar minder zoniet niets te zien is door het slikstof.
    Of denk je dat deze beestjes 20 bij 50 centimetrs zijn?

Page 1 of 3
Start of Discussion
0 van 0 reacties Juni 2018
Nu