Homepage › Forum › Duiken › Duiken algemeen › actuele duikverslagen › Duikverslagen Zeeland 2015
-
No Title
Duik 590 (Kattendijke, 14 maart 2015, 14.30u)De lente is nu toch echt in zicht, het weer is al een paar dagen prachtig. De ideale gelegenheid om eens op zaterdag overdag te duiken zo lijkt het. Helaas wordt de zaterdag een stuk minder mooi dan gehoopt.
Voor de DuikeninBeeld artikelen genaamd “WK-waardig” moet ik nog op pad om wat bovenwaterfoto’s te schieten, duikstekken Kattendijke en de Stelhoeve staan nog op mijn todo-lijstje van Oosterschelde stekken. Dat kan ik mooi in één keer combineren en daarom plan ik een duik op de zaterdagmiddag. Goof heeft ook zin en tijd om mee te gaan, maar we kunnen dit keer niet samen rijden. Ik rij na de duik nog door naar Scharendijke voor wederom een avondje Aquashot Regio Zeeland.
Ik rij thuis ruim op tijd weg, onze dochter is de hele dag weg voor een zwemfeestje en onze zoon blijft lekker thuis bij de liefde van zijn leven…zijn moeder. Ik voel me dus een stuk minder bezwaard om te gaan duiken op een zaterdagmiddag als deze. Helaas is het weer niet meer zo mooi als het afgelopen week was. Ik had nog zo gehoopt om mooie zonnige bovenwater foto’s van de parkeerplaats en instap te kunnen maken. Onderweg naar Zeeland is het wolkendek nog redelijk licht, maar in de verte zie ik al dat het begint te betrekken.
De eerste stopplaats is duikstek de Stelhoeve, daar maak ik een paar foto’s van de omgeving, de instap en de parkeerplaats, zodat ik die foto’s alvast klaar heb voor mijn artikel. Er zijn geen duikers aanwezig. Daarna rij ik het laatste stukje door naar duikstek Kattendijke. Daar staat een camper met een Belgisch kenteken, achter de camper staat al een duikset klaar. Ik stap uit de auto en wederom wordt ik omarmd door een ontzettend gure wind en doe snel mijn jas aan. Als ik op de parkeerplaats wat foto’s maak, word ik door de vriendelijke Vlaamse dame aangesproken en raken we even aan de praat. Leuk die spontaniteit onder duikers!
Het duurt niet lang voordat ook Goof arriveert en we spreken even de plannen door. Het is laag water, dus je ziet de instap goed liggen. Helaas werkt de windrichting niet mee vandaag. Deze is vandaag afkomstig uit Noordoosten richting, dus er staan toch wat golfjes op de kant. Dat betekent oppassen bij het te water gaan! We kleden snel om, want als we nog langer zo buiten blijven staan, dan koelen we al veel te veel af. Om half drie moeten we in het water liggen volgens de getijdentabel, we zijn dus mooi op schema.
We wandelen richting de waterkant, het is oppassen geblazen op het toch al smalle paadje. Het is plaatselijk spekglad en languit op je gezicht gaan is het laatste wat we willen. Ik stap als eerste voetje voor voetje over het laatste stukje zand en probeer mijn evenwicht niet te verliezen. Een echt fijne instap is het niet, maar het is wel te doen bij laag water. Goof volgt mij, maar moet helaas toegeven aan de zwaartekracht en valt. Ik schrik natuurlijk, maar al snel blijkt dat er verder niets aan de hand is. Gelukkig had Goof zijn vest goed vol met lucht, dus ik trek hem aan zijn schoenen het water in. Even komen we tot rust en beginnen dan aan de duik.
Zoals verwacht is het zicht niet veel soeps, maar toch merk ik dat er stukken bij zitten met zicht tot dik twee meter. Dit is echter heel plaatselijk en verandert dan weer snel in erwtensoep. Ik probeer met mijn lamp wat leuks te ontdekken en gelukkig wil dat wel lukken. De aardige Vlaamse dame had mij al gezegd dat er veel slanke waaierslakken zijn en dat bleek inderdaad het geval. De kleine rode slakjes vallen erg op en ik probeer met mijn macrolens een aardig plaatje los te peuteren. Gelukkig heb ik altijd mijn snoots gemonteerd zitten en dus lukt het redelijk zonder al te veel stof.
Tot ongeveer negen meter diepte daal ik af en heb ondanks het slechts zicht toch best schik in de duik. Zeesterren, een noordzeekrab, brokkelsterren en nog veel meer slanke waaierslakken passeren de revue. Ik neem wat extra tijd om een mooi bolletje met eitjes van de wulk te bekijken en te fotograferen, de jonge wulkjes lijken soms al zichtbaar! Onderweg wordt ik nog bijna door een buddypaar “overvaren”, maar gelukkig passeren ze net boven mijn hoofd en word ik niet geraakt. Heftig met de vinnen schoppend veroorzaken ze een stofwolk die niet meer op lijkt te houden.
Ik besluit het voor gezien te houden en ga naar boven om te kijken of het zicht daar wellicht toch iets beter is. Maar helaas kom ik tot de ontdekking dat dit niet het geval is en duik voor de laatste tien minuten onder om terug richting de instap te duiken. Na vijftig minuten sta ik weer op de kant, het is mooi geweest voor vandaag, meer is er nu niet uit te halen.
Goof volgt tien minuten later ook en bij de auto probeer ik zoveel mogelijk uit de wind te blijven, want wat is het toch guur vandaag. Het lijkt alsof ik niet meer warm word en bedank Goof voor zijn aanwezigheid. Snel zoek ik de warmte van de stoelverwarming in mijn auto op en vertrek naar Scharendijke. Onderweg besluit ik dat ik bij een aflandige wind zeker nog eens terug ga….
Max. diepte 8.5m, temp. 6gr.C., zicht 0-2m, duikduur 50min.
-
No Title
Duik 591 (Den Osse Nieuwe Kerkweg, 18 maart 2015, 20.00u)Het is al een paar dagen flink aan het waaien uit het noordoosten, voor onze woensdagavond duik kiezen Goof en ik er toch voor om naar het Grevelingenmeer af te reizen. We hopen maar dat de wind het zicht niet al te veel heeft verminderd.
We hebben voor Aquashot Regio Noord-Brabant nog een opdrachtje uit te werken, het thema is “bloemdieren”. Die denken we te gaan vinden bij de Nieuwe Kerkweg, bovendien hebben we geen zin om alweer rond de reefballs bij Dreischor te hangen. Het onderwaterleven is nog steeds niet heel uitbundig en dan heeft de Nieuwe Kerkweg toch meer onze voorkeur.
Het is de hele dag al mistig, de zon heeft zich niet laten zien vandaag. Gisteren en eergisteren waren mooie lentedagen en dat went snel. Vanavond voelt het dan ook waterkoud aan. Maar wij laten ons niet uit het veld slaan en spreken gewoon weer op de gebruikelijke plaats af en rijden van daaruit samen richting Zeeland. Onze flessen zitten vol, dus van te voren vullen is niet nodig.
Als we de parkeerplaats oprijden zien we dat er een toiletgebouw met kleedruimte in aanbouw is. Er wordt hier dus serieus gewerkt aan de faciliteiten. Het is eenzelfde gebouwtje als we afgelopen weekend ook zagen bij duikstek Kattendijke. Een mooie ontwikkeling, hopelijk blijven die voorzieningen ook een beetje netjes op de drukke dagen. Het is toch net wat luxer dan zo’n plastic Dixie, maar ook hier zal de hygiëne afhangen van het gedrag van de gebruikers en het schoonmaak regime. Maar in de basis een goede ontwikkeling, hopelijk worden er nog aanrijdbeveiligingen aangebracht rond de palen van het plat dak, want anders voorzie ik vervelende situaties op drukke dagen. Het zou toch lullig zijn als die staanders er onderuit gereden worden!
De parkeerplaats is verder helemaal verlaten en we kleden ons snel om, maar niet voordat ik toch even over de dijk heb gekeken. Het golft wat, want zoals verwacht staat de wind vol op de kant. Hoe het zicht zal zijn, blijft altijd een verrassing. We rekenen voor de zekerheid maar nergens op.
Eenmaal bij het water aangekomen, blijkt het allemaal reuze mee te vallen. We kunnen de bodem gewoon zien. Dat geeft de burger moed en dus vertrekken we met goede zin richting het diepere gedeelte achter de oude zeedijk. Onderweg er naartoe valt het me op dat er zeer regelmatig kleine langwerpige visjes van ongeveer twee centimeter lang in de waterkolom zwemmen. Ik weet niet precies wat voor soort het is, wellicht jonge paling? Jonge puitalen of botervissen? Wie zal het zeggen, ik weet het helaas niet. Maar het is zeker leuk om te zien.Zeedruifjes drijven ook langs als gevolg van de lichte stroming vanuit het oosten. Ik probeer er voor de verandering maar weer eens één op de foto te zetten, maar zoals altijd wil dat niet echt lukken. Kwalletjes fotograferen is niet mijn ding, dat is wel zeker. Ik duik door en duik over de oude zeedijk naar een meter of zeven diepte en ga op zoek naar zeeanjelieren of weduweroosjes. Helaas is het aantal hier maar zeer beperkt en dat valt me eigenlijk zwaar tegen. Uiteindelijk vind ik wel een acceptabel model en probeer er een origineel plaatje uit te persen. Het wil echter niet echt lukken zoals ik het graag zou willen. Maar dat hoort bij experimenteren.
Enkele kreeften lopen los rond en ik zie wat kleine krabben op en tussen de oesters. Grondels liggen voor dood op het zand en echt mooie exemplaren zitten er ook niet tussen. Het voelt nog steeds een beetje kaal aan onder water, het mag nu toch echt eens lente worden. Als ik bij de reefballs aankom, besluit ik er een paar van binnen te inspecteren. Vorig jaar zat hier nog een flink exemplaar van een snotolf met nest, maar ik kan nu niets ontdekken.
Ik vind een krabje wat erg fotogeniek op een stukje oester met kolonievormende zakpijpen zit en probeer het mooi vast te leggen. Op de terugweg vind ik de zeedahlia en maak daar ook nog wat foto’s, het is bijna een gewoonte geworden en echt origineel is het allemaal niet natuurlijk. Toch heeft zo’n grote kleurige anemoon altijd een bepaalde aantrekkingskracht.
Dan valt mijn oog op een grote zeedonderpad en besluit om zijn rugvin te gaan fotograferen. Hij of zij blijft rustig liggen, maar ik kan er eigenlijk niet goed genoeg bij. Het biedt wel kansen om dit een volgende keer nog eens te proberen. Als ik op mijn computer kijk, zie ik dat het water zeven graden Celsius is en dat ik al weer dik in de zeventig minuten aan het duiken ben. Ik kan dus merken dat het water langzaam maar zeker weer een beetje opwarmt.
Net voordat ik weer het ondiepe deel bereik, zie ik nog een flinke Noordzeekrab die hoog op zijn poten onderweg is. Ik heb geen idee waarheen, maar het ziet er zelfverzekerd uit! Na een uur en twintig minuten steek ik mijn hoofd weer boven water en ben mooi bij de steiger uitgekomen. Goof ligt ook al onder de steiger en maakt nog wat foto’s. Ik besluit alvast richting de auto te lopen, hij zal zo wel volgen.
Als alle spullen weer in de auto liggen, genieten we nog even van de door Goof meegebrachte soep. Die smaakt prima en warmt ons weer een beetje op. De gure wind is er nog steeds, dus dat beetje extra warmte is fijn. We hebben ons allebei goed vermaakt onder water, ondanks het ontbreken aan echte hoogtepunten. Maar we hebben goede hoop dat de lente toch echt in aantocht is!
Max. diepte 7.5m, temp. 7gr.C., zicht 5m, duikduur 81min.
-
No Title
Duik 594 (Dreischor Gemaal, woensdag 7 april 2015, 20.00u)Het is al weer drie weken geleden dat ik met Goof dook. Beiden hadden volle agenda’s en als er vrije avonden waren, dan vielen ze niet samen. Maar we pakken de draad weer op en plannen een doordeweekse duik in Zeeland. De keuze valt dit keer op Dreischor Gemaal.
Eigenlijk hadden we afgelopen zondag ook een duikafspraak staan, maar die ging door “omstandigheden” niet door. Voor details moet je bij Goof zijn, maar ik zal ze jullie besparen. Mijn duikavond op eerste paasdag viel in het water en ik maakte van de gelegenheid gebruik om eens een flinke wandeling te maken. Ik kan wel wat extra beweging gebruiken, kantoorpikkie als ik ben! Gelukkig hadden we de dinsdagavond ook al ingepland staan, dus dat maakt het allemaal weer goed.
Het maakte mij allemaal weinig uit waar we naar toe zouden gaan, ondanks dat ik de 8mm fisheye had gemonteerd. Het is dan altijd een uitdaging om er wat van te maken, maar we hebben nu het voordeel van het extra licht in de avond. In de auto besloten we pas waar we naar toe zouden gaan en ik zette koers voor Dreischor Gemaal. Het is een prachtige avond en er staat nagenoeg geen wind. Het is half bewolkt en het belooft een mooie duikavond te worden.
We passeren de parkeerplaats van Dreischor Reefballs en zien twee auto’s van onze zuiderburen staan. Stilletjes aan gaan we weer meer duikers zien in de avond, het seizoen is duidelijk begonnen. Beiden zijn we blij dat we de drukte van het paaseieren zoeken kunnen ontwijken, want daar moeten wij echt niet aan denken. Laat ons maar lekker ons eigen ding doen in het water en het gevoel hebben dat we alleen zijn. Dat gevoel wordt een feit als we op een lege parkeerplaats aankomen.
Ik parkeer de auto zodanig dat we in ieder geval op het asfalt onze spullen kunnen uitstallen, want wat is de parkeerplaats van deze duikstek toch nog altijd een bende. Het onverharde, met gebroken puin bedekte stuk wat voor een parkeerplaats door moet gaan, is natuurlijk verre van ideaal. We kleden ons om en beklimmen vol goede moed de trap. Bovenaan worden we verwelkomd door een zwerm muggen, het is duidelijk voorjaar geworden.
Er is door andere duikers een dun touw vanaf de houten trap tot in het water aangebracht, dus daar kunnen we mooi gebruik van maken bij het te water gaan. Het water lijkt vanaf de kant erg helder, dus onze zin wordt alleen maar groter. Het Grevelingenmeer ligt er vredig bij, er is nagenoeg geen golfslag. In het water voel ik wat water in mijn handschoen lopen. Ik zie een klein sneetje in mijn vingertop. Het wordt dus tijd voor een nieuw paar droge handschoenen. Misschien kan ik het nog een paar weekjes redden en schakel ik direct over op natte drie millimeter handschoenen. Heerlijk als ik straks weer veel beter de knoppen van mijn onderwaterhuis kan bedienen. Dat fotografeert zoveel lekkerder!
We duiken samen onder en ik stel mijn camera onderweg alvast in. Het zicht blijk alles behalve erg goed te zijn, dus ik ga nog voor een aantal uitdagingen komen te staan met de 8mm fisheye. Ik besluit om heel ondiep te blijven en eerst nog even gebruik te maken van het restlicht. Met een ISO-waarde van richting de 1000 kom ik een heel eind en fotografeer wat van de bodem en het eerste stuk van de dijkwand. Na wat foto’s te hebben gemaakt, besluit ik een stukje onder te duiken en rechtstreeks naar het gemaal toe te gaan. Zo’n constructie biedt net wat meer opties voor groothoek.
Daar aangekomen merk ik dat het zicht er niet beter op geworden is. Eigenlijk besef ik me dat het met dit zicht vanavond niet goed ga komen. Onbewust laat ik me even naar het oppervlak steigen om even te kijken. Ik zie dat de lucht paars, blauw, oranje kleurt en ineens heb ik een ingeving. Waarom ga ik het gemaal niet even mooi op de plaat zetten met die achtergrond? Ik maak wat testshots en zie dat dit best wel gaaf is om een keer te doen. Na een aantal foto’s heb ik pas door dat ik druppels op de poort zie, niet aan de binnenkant gelukkig, maar als gevolg van het water wat van de poort glijdt.
Dat vraagt een andere aanpak en ik stel de camera eerst goed in, zet hem op manuele focus en dompel de boel weer onder. Daarna trek de ik set uit het water en bepaal vliegensvlug mijn compositie en druk af. Het resultaat ziet er nu een stuk beter uit en ik verfijn mijn instellingen. Even later herinner ik me weer dat ik een derde flitser bij met heb, voorzien van een slave sensor. Zo kan ik de meest westelijke paal ook uitlichten. Ik plaats de flitser en maak wederom een hele serie foto’s. Uiteindelijk is het mooi geweest en duik ik onder om ook onder het gemaal nog even wat uit te proberen. Maar het zicht valt me zo tegen dat ik daar zo klaar mee ben. Goof is inmiddels ook aangekomen en zie dat hij wat kleine dingen aan het fotograferen is. Ik kijk ook nog eens goed en zie diverse eistrengen van de slanke knotslak. Na wat zoeken vind ik het slakje ook, leuk om weer eens te zien.
Goof keert terug en ik volg hem terug richting de dijk. Op de dijkwand zie ik af en toe nog wat stekelbaarsjes en diverse oorkwallen. Een paar exemplaren zijn al redelijk groot, maar ik zie ook nog wat kwalletje die pas net uit de poliepfase zijn. Fijn om te zien dat er weer wat meer leven komt.
Goof is er net wat eerder uit dan ik, dat gebeurt niet vaak. Ik heb echter geen idee hoelang we al in het water liggen, want mijn duikcomputer heeft de geest gegeven. De batterij is nu echt leeg, tijd voor vervanging dus.We zijn het er over eens dat we meer van het zicht hadden verwacht, maar toch was het een prima duik. We laten ons troosten door de door Goof meegebrachte gevulde koeken, mijn favoriete koeken, dat heeft hij goed geregeld! De duikflessen vullen we nog even af en zo zijn we weer klaar voor de volgende duik….
Max. diepte 7.5m, temp. 8gr.C., zicht 2-3m, duikduur 70min.
-
Anoniem
Gast18 april 2015 om 00:36Vrijdag 17 april clubduik bij Gemaal Dreischor om 21:30 uur.
Met ongeveer 14 duikers komen we aan bij het gemaal. We kunnen omkleden in de luwte van de dijk. Aan de waterkant staat een noord-noordoosten wind. Beetje fris. De hemel is kraakhelder. Prima duikomstandigheden.
Veel klein spul onderwater. Leuke duik.
Watertemperatuur: 11 C, zicht onderwater: 1-2 meterps: het is erg rustig vanavond op de parkeerplaats van ‘Eind Langeweg’ geen enkele duiker te bekennen, merkwaardig?
Groet,
PAT1 -
Anoniem
Gast19 april 2015 om 14:31Zaterdag 18 april clubduik bij ‘t- Koepeltje 10:30 uur.
Het is een mooie zonnige dag en de parkeerplaats is nog helemaal leeg. Geen andere duikers dan de duikers van ons team.
Er staan wel enkele auto’s van bouwlui. Die nog flink aan het klussen in de frituurkraam want de nieuwbouw is nog niet gereed.
De uitbaters zetten dit weekend maar een mobiele frituur in. Goede zet want een frietje met of een ijsje na de duik is onweerstaanbaar.:icecream::licklips:‘t-Koepeltje is een prima duikstek om beginners kennis te laten maken met De Grevelingen. Je kunt te water via het strandje of via de steiger.
Het strandje is ideaal om de uitloding nog eens te controleren. En op het strand is voldoende ruimte om met een grotere groep bij het water te gaan staan.
Ook voor de toeschouwers.
Zijn er geen nadelen aan deze stek ? Jazeker sommigen vinden de afstand parkerplaats tot duikstek te lang en dan moet je ook nog over het duin zien te komen via de ellenlange hoge trap. (goede conditie test voor D12 eigenaren:soccer_h4)Voordat de duikers te water kunnen moeten ze vandaag eerst langs Neptunus.
Allemaal beloven heel braaf zich voortaan aan zijn regels te houden.:)Na de buddycheck zwemmen we naar de punt bij de steiger en dalen langzaam af naar een diepte van ongeveer 10 meter.
Nou dat belooft niet veel goeds. Het zicht is niet echt goed. Er hangt een witte waas van in het water en die verdwijnt niet hoe diep we ook afdalen.
Onderwater ziet het er veel kaler uit dan ik verwacht. De stek is er niet mooier op geworden.
Visjes lijken volledig te ontbreken. We spotten een botervisje die zich schuil houdt in een oesterschelp. Slechts een paar krabben kruipen verschrikt op
uit het zand. Waar zijn de andere allemaal gebleven ? In de gaten onder en tussen de grote stenen spotten we overal kreeft. Het zijn er wel heel erg veel. Zouden die soms de kaalslag op deze stek veroorzaken door al het gebroed van het kleine spul weg te vreten :confused:.
We laten ons met de stroom meevoeren. Het zicht lijkt langzaam iets beter te worden, maar de stek blijft kaal op diepte.
Na 25 minuten keren we om en gaan terug over de 5-7 meter lijn. Het zicht is hier beter en er is ook iets meer leven waarneembaar. We zien een grondels, wat andere kleine visjes en enkele garnalen. Na ongeveer 40 minuten komen we precies uit bij de steiger en verlaten via de trap het water.
Watertemperatuur: 11 C, zicht onderwater: 0-1 meter.Groet,
PAT1 -
Anoniem
Gast19 april 2015 om 18:0518 april clubduik bij Nieuwe Kerkweg 15:00 uur
In het weekend een duik plannen op deze stek met een grotere groep duikers is niet zo eenvoudig.
Nieuwe Kerkweg is een populaire duikstek en ik kan me weekends herinneren dat de parkeerplaats van ‘s-ochtends tot ‘s-avonds continu bezet was.
Vandaag hebben we geluk. Op de parkeerplaats aangekomen staan er minder dan 8 auto’s van andere duikers. Dat zijn er wel heel erg weinig.Deze duikstek is flink opgepimpt. De toiletboxen hebben plaatsgemaakt voor een gebouwtje met kleedkamer, 4 toiletten en spoelgelegenheid voor de duikmaterialen. Het zag er vandaag allemaal schoon en fris uit. Ben dus erg benieuwd hoe het eruit gaat zien op een zondagavond als het echt druk is geweest.
Net als bij het Koepeltje is ook op deze stek een friteskraam gevestigd. Ik moet eigenlijk zeggen was, want ook hier is de uitbater aan het verbouwen geslagen. De zaak is grondig aangepakt en er staat nu een riante gebouw met een mini terras. Van buiten lijkt het af, maar binnen is er nog het een en ander te doen.
Ook hier zijn de bouwers nog flink aan het klussen. Helaas is er hier geen tijdelijke voorziening in de vorm van een mobiele kraam.Op deze stek te water gaan is altijd een feest. Je springt van de steiger af en je zit eigenlijk meteen op de stek.
Het zicht is uitstekend. Veel leven onderwater, zoals kleine krabbetjes en garnalen. Vandaag gaan we het bollenrif maar eens bekijken en de betonnen platen die er omheen liggen.
Daar zit altijd veel leven tussen. We spotten veel visjes.
Watertemperatuur: 11 C, zicht onderwater: 1-3 meter.Groet,
PAT1 -
Vanmorgen op Koningsdag rond 09:00 te water bij de Bergse Diepsluis. Hetbtweede buddypaar te water van de drie 😃
Water 12 graden, het leven komt al weer aardig, veel rode wieren en groene wierslakken. Prima zicht van 5 meter.
Alleen het omkleden met een noordenwind recht op je is noet alles. -
De eerste duik van het jaar.
http://ligfietsendeduiker.blogspot.nl/2015/04/de-eerste-duik-van-het-jaar.html
duik 710 aan de Bergse diepsluis. – YouTube
Duik 710, stokken zetten aan de Bergse diepsluis samen met Lia. Ik heb voor de eerste keer de Gopro 3+ met daarop de Inon UFL-G140 SD voorzetlens gebruikt in… -
PAT1;n1830392:
Zaterdag 18 april clubduik bij ‘t- Koepeltje 10:30 uur.Het is een mooie zonnige dag en de parkeerplaats is nog helemaal leeg. Geen andere duikers dan de duikers van ons team.
Er staan wel enkele auto’s van bouwlui. Die nog flink aan het klussen in de frituurkraam want de nieuwbouw is nog niet gereed.
De uitbaters zetten dit weekend maar een mobiele frituur in. Goede zet want een frietje met of een ijsje na de duik is onweerstaanbaar.:icecream::licklips:‘t-Koepeltje is een prima duikstek om beginners kennis te laten maken met De Grevelingen. Je kunt te water via het strandje of via de steiger.
Het strandje is ideaal om de uitloding nog eens te controleren. En op het strand is voldoende ruimte om met een grotere groep bij het water te gaan staan.
Ook voor de toeschouwers.
Zijn er geen nadelen aan deze stek ? Jazeker sommigen vinden de afstand parkerplaats tot duikstek te lang en dan moet je ook nog over het duin zien te komen via de ellenlange hoge trap. (goede conditie test voor D12 eigenaren:soccer_h4)Voordat de duikers te water kunnen moeten ze vandaag eerst langs Neptunus.
Allemaal beloven heel braaf zich voortaan aan zijn regels te houden.:)Na de buddycheck zwemmen we naar de punt bij de steiger en dalen langzaam af naar een diepte van ongeveer 10 meter.
Nou dat belooft niet veel goeds. Het zicht is niet echt goed. Er hangt een witte waas van in het water en die verdwijnt niet hoe diep we ook afdalen.
Onderwater ziet het er veel kaler uit dan ik verwacht. De stek is er niet mooier op geworden.
Visjes lijken volledig te ontbreken. We spotten een botervisje die zich schuil houdt in een oesterschelp. Slechts een paar krabben kruipen verschrikt op
uit het zand. Waar zijn de andere allemaal gebleven ? In de gaten onder en tussen de grote stenen spotten we overal kreeft. Het zijn er wel heel erg veel. Zouden die soms de kaalslag op deze stek veroorzaken door al het gebroed van het kleine spul weg te vreten :confused:.
We laten ons met de stroom meevoeren. Het zicht lijkt langzaam iets beter te worden, maar de stek blijft kaal op diepte.
Na 25 minuten keren we om en gaan terug over de 5-7 meter lijn. Het zicht is hier beter en er is ook iets meer leven waarneembaar. We zien een grondels, wat andere kleine visjes en enkele garnalen. Na ongeveer 40 minuten komen we precies uit bij de steiger en verlaten via de trap het water.
Watertemperatuur: 11 C, zicht onderwater: 0-1 meter.Groet,
PAT1Hoi Pat, als je bij t Koepeltje gaat duiken kun je er ook voor kiezen om te parkeren bij het kleine haventje dat je links ziet als je naar de instap gaat. Dan hoef je niet die vreselijke trap over met volledige duikuitrusting. Ook daar staat in het seizoen een frietkraam voor een lekkere hap na de duik.
-
Op koningsdag twee duifjes gemaakt in Zeeland. Bij Wemeldinge en Wolphaartsdijk (Veerse Meer). Erg leuk, veel te zien. Geen foto’s van die duik, wel tekstuele verslagen:
http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du…emeldinge.html
http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/duikverslagen_2015/Artikelen/2015/4/27_Wolphaartsdijk.html -
Vandaag duik bij de zeelandbrug gemaakt en het is weer sepia tijd. Vandaag de eerste die we gezien hebben en ook op video vastgelegd hebben. Later nog een koppeltje gezien, maar helaas niet goed kunnen filmen. Zeer goed zicht, 4-5 meter, zeer veel leven; sepia, zeedonderpad, egelslak, rosse sterslak, millenium wratslak, luciferslak, weide mantel en dat naast de bekende kreeften en galathea’s.
Bekijk de film via: https://youtu.be/zx0dfaS4XiU
-
Anoniem
Gast3 mei 2015 om 23:49No Title
Gorishoek zondag 3 mei 21:00 uur laagwater net voor zonsondergang.
Lekker rustig op de stekken 78A en 78B, alleen maar wat rondscharrelende meeuwen langs de waterlijn.
Dat zie je niet zo heel vaakGroet,
PAT1 -
Afgelopen weekend had ik weer een bijeenkomst van de Biologische Werkgroep in Burgh Haamstede. Ik heb deze dagen drie duiken gemaakt. Vrijdag een nachtduik bij het Koepeltje. Levendige duik met opmerkelijk veel glasgrondels:
http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/duikverslagen_2015/Artikelen/2015/5/8_het_Koepeltje.html
Zaterdag waren de weersomstandigheden enorm omgeslagen, bijna stormachtige wind. Omdat ik deze dag weer mijn onderwaterhuis na reparatie kon ophalen, de laagwater kentering gepakt meer in het oosten van de Oosterschelde bij Kattendijke. Op diepte alsnog best helder, een duik met veel slanke waaierslakjes:
http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/duikverslagen_2015/Artikelen/2015/5/9_Kattendijke.html
Zondag een afsluitende duik bij het Gemaal van Dreischor, onder stukken verbeterde weersomstandigheden. Het gemaal zit bomvol met die heel kleine noordelijke knuppelslakjes:
http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_duikverslagen/duikverslagen_2015/Artikelen/2015/5/10_het_Gemaal.html
-
Vanmorgen om 07:39 te water bij de Bergse Diepsluis, helaas achter een stel ploegen…en dat met al het rode wier.
De koers wat verlegt en een tentje met eieren tegengekomen. Geen sepia’s gezien maar veel groene wierslakken, een milleniumslak (daar leek hij het meeste op), een zeebaars, wat kreeft, krab, hermietkreeftjes, zeedruiven, oorkwal, vele maten grondels, garnalen in soorten en maten……ofwel een leuke duik….jammer dat het zo druk is.
temp: 15 graden, 63 minuten, max 10,1m -
Unknown Member
Verwijderde deelnemer14 mei 2015 om 22:06rboussen;n1831858:
Vanmorgen om 07:39 te water bij de Bergse Diepsluis, helaas achter een stel ploegen...en dat met al het rode wier.
De koers wat verlegt en een tentje met eieren tegengekomen. Geen sepia’s gezien maar veel groene wierslakken, een milleniumslak (daar leek hij het meeste op), een zeebaars, wat kreeft, krab, hermietkreeftjes, zeedruiven, oorkwal, vele maten grondels, garnalen in soorten en maten……ofwel een leuke duik….jammer dat het zo druk is.
temp: 15 graden, 63 minuten, max 10,1mHelaas ben ik blijkbaar de enige die flink stof maakt.:omg::zip:
Maar wees gerust, de komende maand zal het zicht slecht blijven. Zoveel duikers die de eenigste stek met sepia’s gaan kijken op een stuk Schelde waar het niet stroomt en waar iedere sukkel zoals ik kan duiken.
Maar……maandag morgen om 8:00 uur was ik alleen op de BD en het zicht was er ook erg slecht. Ook op Stavenisse steiger buiten de kentering was het zicht erg slecht.
Op beiden duikstekken was er, zover bekend, nog niemand voor mij in het water geweest.
Maar als je wat vaker in de Oosterschelde duikt weet je dat er op meer plaatsen dan de Zeelandbrug en de BD Sepia’s zijn. :thumbs_up