Homepage › Forum › Onderwater Fotografie & Video › Fotografie Algemeen › Digitale Fotografie en Bewerking › beweging in foto’s
-
beweging in foto’s
Posted by didi-dragonfly on 8 mei 2005 om 21:27beweging in foto’s
ik heb vandaag een aantal foto’s genomen van een pijlinktvis, en telkens ik iets fotografeer dat beweegt of zo, dan staat die beweging ook op mijn foto’s, ik heb maw geen zuivere foto’s.
Ik denk dat dit iets met de sluitertijd heeft te maken of zo, want heb de indruk dat telkens ik een foto neem er vertraging of zo op zit..
Is er iemand die mij hierbij kan helpen met dit probleem?
Ik heb een Sony T1 digitaal fototoestel.sihornina reageerde 18 jaar, 7 maanden geleden 7 Leden · 11 Reacties -
11 Reacties
-
He Didi,
Dat is toevallig. Ook ik heb vandaag getracht foto’s te maken van een pijlinktvis, maar bij mij zijn ze zo bewogen dat alleen IK er een pijlinktvis in herken waarschijnlijk. Bij mij heeft dat te maken met de sluitertijd. Als ik mijn (interne) flitser gebruik is de sluitertijd 1/60 seconde en kan ik redelijke scherpe foto’s maken. Maar dan lichten wel alle stofdeeltjes op en bij slecht zicht (zoals vandaag bij de Oesterdam) zie je dan niet eens je onderwerp dat je wilde fotograferen. Maak ik een foto zonder flitser te gebruiken dan is, afhankelijk van het licht, de sluitertijd soms wel één seconde. Alle bewegingen in die seconde worden dan dus vastgelegd.
Je zou dan of met een hele goede lamp moeten fotograferen zodat de sluitertijd beperkt blijft tot max. circa 1/10 seconde of met een externe flitser die zo is opgesteld dat de zwevende deeltjes het beeld niet verstoren. Helaas heb ik dus geen van beiden, en is op een duik als vandaag bijna geen fatsoenlijke foto te maken 🙁Hoop dat je hier iets aan hebt.
-
Onscherpe foto’s
Hoi
Volgens mij heeft het te maken met het feit, dat de meeste digitale camera’s even de tijd nodig hebben tussen het scherpstellen en het daadwerkelijk nemen van de foto.
Je moet meestal de ontspanknop ietsje indrukken, wachten tot de camera een seintje geeft dat hij scherpgesteld is en dan doordrukken toch?
Dit is wat anders als sluitingstijd, want dat gaat pas spelen als de foto genomen wordt.
De tijd die een camera nodig heeft tussen het moment van het automatisch scherpstellen en het nemen van de foto verschilt per camera.
Volgens mij is de enige oplossing stilstaande objecten of objecten die erg langzaam bewegen fotograferen of meebewegen met je object als het beweegt. Dat laatste is heel erg moeilijk… -
Je moet even definieren wat er allemaal onscherp is en welk type onscherpte. Daarbij ga ik er vanuit dat je het verschil tussen onscherpte door foutieve instelafstand en onscherpte door beweging wel kan onderscheiden.
Doorgaand op bewegingsonscherpte:
Als de gehele opname onscherp is, dan ben jij als fotograaf het die de beweging veroorzaakt. Vaak is dit al op te lossen door twee eenvoudige richtlijnen:
-sluitertijd kort genoeg houden (vaak 1/60 sec, 1/30 is ook nog mogelijk, die genoemde 1/10 is echt te langzaam, daar moet je steun bij zoeken) Niet korter dan die 1/60 gaan zitten (dus naar boven de 1/100 toe) want dan loop je kans dat je je flitslicht niet registreerd.
-jezelf stil houden. Voor het afdrukken uitademen, even inhouden, dan pas afdrukken en liefst enkel door het krommen van je vinger. Niet met de hele hand of arm.
Meebewegen wat Jaco suggereerd is erg meoilijk en levert in ieder geval altijd een onscherpe achtergrond op, dus enkel toepassen als dit de bedoeling is of in open water. Liefst ook enkel toepassen bij voorspelbaar regelmatig bewegende onderwerpen. -
Beweging
Don Chedi:
Je moet even definieren wat er allemaal onscherp is en welk type onscherpte. Daarbij ga ik er vanuit dat je het verschil tussen onscherpte door foutieve instelafstand en onscherpte door beweging wel kan onderscheiden.
Doorgaand op bewegingsonscherpte:
Als de gehele opname onscherp is, dan ben jij als fotograaf het die de beweging veroorzaakt. Vaak is dit al op te lossen door twee eenvoudige richtlijnen:
-sluitertijd kort genoeg houden (vaak 1/60 sec, 1/30 is ook nog mogelijk, die genoemde 1/10 is echt te langzaam, daar moet je steun bij zoeken) Niet korter dan die 1/60 gaan zitten (dus naar boven de 1/100 toe) want dan loop je kans dat je je flitslicht niet registreerd.
-jezelf stil houden. Voor het afdrukken uitademen, even inhouden, dan pas afdrukken en liefst enkel door het krommen van je vinger. Niet met de hele hand of arm.
Meebewegen wat Jaco suggereerd is erg meoilijk en levert in ieder geval altijd een onscherpe achtergrond op, dus enkel toepassen als dit de bedoeling is of in open water. Liefst ook enkel toepassen bij voorspelbaar regelmatig bewegende onderwerpen.Hoi Don e.a.
Ik wil echt niet eigenwijs zijn, maar ook als jij stil hangt, of de camera op statief zet en je object is vanaf het moment van scherpstellen een paar cm verplaatst in de tijd die de camera nodig heeft tussen het moment van scherpstellen en het nemen van de foto, dan is’tie in mijn beleving onscherp :tong -
Ja, ik weet van die vertragingsproblematiek bij digitale kamera’s, maar ook hierbij geldt dat sluitertijd = sluitertijd, ongeacht wanner dat ding daarmee begint. Met een sluitertijd die snel genoeg is maar vertraagd intreedt krijg je in de situatie die jij beschrijft een keurig scherpe vissenstaart. Of praten we nog steeds langs elkaar heen?
-
Zo kan het ook.
Gegroet Don Chedi,
Zoals hieronder kun je het ook doen. Zo “doe” ik het altijd als ik bewegende voorwerpen toch redelijk scherp wil krijgen. Ik bewoog bij deze foto de camera tijdens het maken van de foto met de vorskwab mee. Hierdoor krijg je wel een “bewogen” achtergrond, maar de vorskwab is in iedergeval (iets) scherper. Uiteraard is de vis niet zo lekker scherp als dat hij stil zou liggen. Maarja, dat doen ze nu eenmaal niet altijd even netjes voor je natuurlijk 😉 De snelheid spat zo wel van je foto’s af.
Ik hoop dat je wat aan de ze tip hebt.
Suc6!Gr Edgar
http://www.EdgarsOnderwaterWereld.tk -
bij het nemen van een foto met een digi camera moet je inderdaad even erom denken dat je niet te snel je camera “weg trekt” .. neem ook een hoge sluitertijd.. als de sluitertijd erg laag ligt zal het onderwerp bijna altijd bewogen zijn..
dus een snelle sluitertijd en wacht even met het wegtrekken van de camera nadat je de foto genomen hebt.. dan moet het lukken… en anders de vis laten opzitten en vinnetjes geven :teeth:
-
dus als ik het goed begrijp kan ik al veel veranderen door korte sluitertijdmodus te nemen , gebruikt voor helder belichte onderwerpen, dan kan beeld helderder worden.
Het scherstellen, doe ik dat best op 1 punt of op meerpunts, of midden beeldsscherpstelling???
-
Bewegingsonscherpte (van het onderwerp, de achtergrond of de camera) kan beperkt worden door een juiste combinatie van onderstaande:
– korte sluitertijd
– flits gebruiken (zodat je een kortere sluitertijd kunt gebruiken)
– perfect uitgetrimd zijn ( of op de bodem steunen)Automatisch scherpstellen is lastig in nederlands wateren, door de aanwzigheid van zwerfvuil. Je camera zal al snel willen scherpstellen op deeltjes die voor je camera zweven. Handmatig scherpstellen geeft vaak een beter resultaat. Leer goed (onder water!) de afstand inschatten en vooraf scherpstellen. Laat het onderwerp langs je camera zwemmen en druk tijdig af.
-
Don Chedi:
Ja, ik weet van die vertragingsproblematiek bij digitale kamera’s, maar ook hierbij geldt dat sluitertijd = sluitertijd, ongeacht wanner dat ding daarmee begint. Met een sluitertijd die snel genoeg is maar vertraagd intreedt krijg je in de situatie die jij beschrijft een keurig scherpe vissenstaart. Of praten we nog steeds langs elkaar heen?Hoi
Niet helemaal, ik bedoel dat als je camera scherp staat op punt X, en een frractie van een seconde is punt X een eindje verder weg, je nooit een scherpe foto krijgt.
Ja, dat van die scherpe vissestaart klopt 😉 heb ik ontdekt.. -
wij hebben onlangs een d2000 onderwaterflitser gekocht. hier zit en sataliet lamp in waarmee je kunt focussen verder ben ik het eens met HansS.. korte sluitertijd, flitsen, denk erom dat je niet tever van het onderwerp af bent anders krijg je last van zweefvuil op je foto. Goed uitgetrimd en boven de grond blijven hangen je gaat straks ook niet op het koraal liggen ga ik vanuit en het risico van op de bodem gaan liggen is dat je gaat “woelen” waardoor je helemaal geen foto meer kunt nemen.
en verder geduld…….. heel veel geduld… en maak eens een paar foto´s met verschillende sluitertijden of diafragma´s….op een gegeven moment heb je vanzelf de voor jou juiste manier gevonden om te fotograveren waarbij je tevreden bent met je foto´s …
veel succes