Een nieuw duikforum?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Een nieuw duikforum?

Ben erg benieuwd wat er voor nodig is om een nieuw duikforum op te zetten. Het is er de laatste tijd er niet beter op geworden en ben bang dat het hier binnenkort afgelopen is. Dus misschien kunnen we een nieuwe opzetten. Een eerste stap is dan een inventarisatie wat nodig is.

De belangrijkste eerste keuze is die van de forum software. Welke is op dit moment de beste? Verder wat zijn de kosten om dit bij een provider te laten draaien? Hoeveel personen en tijd is er nodig om de boel draaiende te houden? Willen we iets met de oude berichten of begin je "schoon"? Etc, etc.

Graag geen discussie over het wel of niet doen. Dit kan later als het lijstje compleet is.

Ik geloof dat xenforo beter is dan dit, rond de 500 euro denk ik, dan nog ergens hosten. Het is een gok maar reken op 1000 euro per jaar als je alles bij elkaar op telt.

De database van dit forum mag vast niet gebruikt worden dus leeg beginnen.

Dan vrijwiligers zoals een technische admin, super mods, mods, in het begin is 4/5 man genoeg.

Het grootste probleem is dat FB eigenlijk alles heeft overgenomen, zat leuke groepen over duiken, duikspullen, fotografie en verkoop.

Het zal dus ook steeds minder aantrekkelijk zijn voor bedrijven om te adverteren op je site.

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen als het me geld zou kosten want je haalt t de eerste jaren niet uit.
    Duukze, Aike
    GDFD-9 23 - 25 juni 2017 meer info ---> http://www.duukn.nl/gdfd
    http://www.duukn.nl

Comment

Wellicht is dit forum wel over te nemen, maar dan heb je alsnog nieuwe software nodig, de database moet omgebouwd worden, allemaal nieuwe plugins nodig en de laatste jaren heeft dit forum geen goede naam meer door alle problemen.
      Duukze, Aike

Comment

Denk dat je er toch een boel eigen vermogen in moet steken of een goede geldschieter of via groudfunding.
        Reclame inkomsten komen pas als je de hits en het aantal leden op poten hebt en dat is afhankelijk van een goede site die ook goed wordt bijgehouden..
        Heb wel een paar voorbeelden voor je van een enthousiast begin maar een slecht vervolg door verwaarlozing.
        Sofware weet ik geen bal van dus daar heb ik geen mening over.
        Ik hou dit in de gaten natuurlijk en ben benieuwd naar het vervolg.
        Diverscafe is kapot gegaan omdat de nieuwe beheerder met een schone lei begon omdat hij de centen er niet voor over had om dat te betalen.
        Maar Diverscafe was gewoon te koop omdat Topsport ( Mares )het te duur vond worden toen (geloof 2003) nog 300.000 gulden op jaarbasis om de site te vernieuwen

Hg Jan
        Last edited by Jan Korf; 08-11-15, 13:58.
        Leven is Duiken "Duiken is mijn leven"

Comment

Denkt er nu ECHT iemand dat met andere software en kleurtjes en plaatjes de INHOUD van de discussies op een forum, gelijk welk forum, ineens drastisch gaat veranderen laat staan verbeteren???????
          Er zijn geen oninteressante dingen boven en onder water...

Comment

Daar is het nu al te laat voor luc, als ze er 3 jaar geleden nou eens voor hadden gezorgd dat alles goed bleef werken en iedereen nornaal kon inloggen en niet tegen al die fouten aangeliep dan hadden we waarschijnlijk nog een team gehad en veel meer leden en leukere discussies.
            Duukze, Aike

Comment

Originally posted by Eaglez_mr2 View Post
              Wellicht is dit forum wel over te nemen, maar dan heb je alsnog nieuwe software nodig, de database moet omgebouwd worden, allemaal nieuwe plugins nodig en de laatste jaren heeft dit forum geen goede naam meer door alle problemen.
              Ik ben altijd tevreden gebleven !
              Gratis en is heel lang facinerend gebleven .
              Vooral toegankelijk voor iedereen met respect voor elkaar ! ( tot voor kort ).

Geloof niks
              Controleer alles persoonlijk !

http://www.duikforum.nl/duikmuseum/4...gsbedrijf.html
              pp=25&daysprune=100http://www.duikforum.nl/prietpraat/29293-stripje.html

Comment

Staar je niet blind op de ledenlijst ,denk dat de 50% niet meer duikt en van die ander 50% en maar 5% nog een item plaatsen of reageren.
                Dus ga ervan uit dat een nieuw forum met 2 begint , dat ben jij en ik als het mag.
                Vroeger zat ik op 3 duikforums, Diverscafe,Divershangout en nog een waarvan ik de naam ben vergeten.

Hg Jan
                Last edited by Jan Korf; 08-11-15, 18:39.

Comment

Daar is het nu al te laat voor luc, als ze er 3 jaar geleden nou eens voor hadden gezorgd dat alles goed bleef werken en iedereen nornaal kon inloggen en niet tegen al die fouten aangeliep dan hadden we waarschijnlijk nog een team gehad en veel meer leden en leukere discussies.
                  Ik heb van op mijn pc, onder Windows en met Internet Explorer of met Chrome eigenlijk alleen maar af en toe problemen gehad bij het editeren van een nieuwe posting maar voor de rest is altijd alles netjes blijven werken.
                  Er zijn geen oninteressante dingen boven en onder water...

Comment

Het werkt hier nog prima, ik heb liever dat er "oude" leden terugkeren.

Comment

Gaat niet gebeuren Ron wie weg is komt niet meer terug, kom er een boel tegen op FB maar hier voelen ze zich niet meer thuis.

Hg Jan

Comment

Forum software:
                        Als er betaald moet worden voor de software, zoals Xenforo, wat betekent dit dan voor de ondersteuning? Kan je dan zonder een technische admin? Ik zat zelf te denken aan open source, zoals phpBB, maar kan me voorstellen dat je dan meer zelf de techniek moet ondersteunen.
                        Database kan schoon beginnen, duikforum mag van mij een archief worden.

Mods en admins ("personeel"):
                        Eaglez_mr2 geeft aan 4/5 man. Kan je iets zeggen over de hoeveelheid tijd die je er dan per persoon zou moeten insteken?

Financiering:
                        Stel me zo voor dat voordat je zoiets begint, de financiering voor zeg de eerste 3 jaar rond moet wezen, daarna zou het zichzelf moeten bedruipen. Wanneer de kosten beperkt worden gehouden (bescheiden begin) dan moet het toch mogelijk zijn dit rond te krijgen (advertenties, sponsors, donaties?).

Comment

Ik heb er geen probleem mee om in die aanloopperiode een donatie te geven heb dat wel over voor een goed en goed geleid forum.
                          De irritatie hier kost mij meer.
                          Als dit een verplichting gaat worden dan geef ik je weinig kans om nieuwe leden te werven.

Hg jan

Comment

Als je al eens iemand zou hebben met verstand van het technische gedeelte ben je al een heel eind, deze moet er wel honderd uur insteken om alles helemaal te laten draaien en daarna af en toe onderhoud. Forum software is vaak aanschaf incl. Een paar jaar ondersteuning, je moet dus wel alles zelf doen. Reken in het begin voor de mods een paar uur per dag om regelement enz. Op te stellen en alle fouten op te sporen. Daarna misschien een uur per dag als alles gewoon goed werkt.

Maar het gaat niet meer werken, iedereen is over naar FB, werkt sneller en persoonlijker. Honderden mensen kennen elkaar daar ondertussen, zitten samen in groepen en dat gaat meestal erg goed, snel en vaak op een gezellige manier. Die ga je denk ik niet meer naar een forum terug krijgen.

Wat betreft een donatie.... Er is een jaar geleden honderden euros uitgegeven aan nieuwe software, zelf eem expert heeft eraan gewerkt en daarna is alles versloft en nu hebben we niets meer. Geld is dus alles behalve een garantie. We hebben met meerdere admins en mods gewerkt die vanalles beloven maar vaker dan eens zijn ze een maand online en daarna totaal onbereikbaar of houden ze zich niet meer aan afspraken, erg jammer allemaal.
                            Duukze, Aike

Comment

We hebben met meerdere admins en mods gewerkt die vanalles beloven maar vaker dan eens zijn ze een maand online en daarna totaal onbereikbaar of houden ze zich niet meer aan afspraken, erg jammer allemaal.
                              En er zijn meerdere die uiteindelijk de eer aan zichzelf hebben gehouden, die het DF wel een warm hart toedragen, maar af zijn gehaakt omdat ze de ondersteuning die nodig is om een forum draaiende te houden missen.

De tijd die je als mod / smod op een forum doorbrengt is ook sterk afhankelijk van de activiteit op een forum door de leden. Je kan je voorstellen dat we "vroeger" veel drukker waren dan hedendaags. Ik kan me de tijd nog wel voor de geest halen dat MOD's specifieke secties op DF hadden waarvoor ze verantwoordelijk waren.
                              Keep your head cool, keep it under water!

Comment

Working...
                              X